Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2023 ps1 (S2 ps1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskab
Forløbet præsenterer eleverne for forskellige psykologiske forklaringer på ondskab, herunder hvad ondskab er, hvilke personlighedstræk der kendetegner onde personer, hvilken betydning situationer og social påvirkning har. Undervejs kommer vi også ind på, hvad personlighedstræk er, hvilke betingelser der skaber en psykopat (arv og miljømæssige).
Gennemgående diskuteres det, om ondskab og onde handlinger har rod i individuelle forhold eller i sociale forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndommens betydning
Forløbet introducerer eleverne til udviklingspsykologien, hvor vi har særligt fokus på barnets emotionelle udvikling de første par leveår. Via forskellige udviklingsteorier skal vi analysere og diskutere, hvilken betydning barndommen har for vores liv, tilknytningsmønstre og relationer på længere sigt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi laver en Kahoot
-
Afsnit
-
Summeøvelse:
-
I skal læse om Eriksons teori og herefter arbejde med to små cases.
-
Desuden når vi måske en tekst, hvor vi identificerer problemstillinger. Nyt tema om Barndommens betydning påbegyndes.
-
LEKTIE: I skal have færdiggjort nedenstående:
-
Dok og opgave om "urmennesket"
-
4 Opgave til dok Urmenneske - forældre og børn inkl. forsøg.docx
-
I må gerne arbejde hjemme, hvis I vil. Fravær føres efter, om I får UPLOADET besvarelse af opgaven nedenfor.
-
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-betyder-barndommen-for-vores-personlighed/ (identificer problemstillinger og overvej hvilken vej teoretisk, man kunne gå
-
Vi samler op på "arbejd-selv" fra i går
-
Vi arbejder desuden med Harlows abeforsøg, metode og fejlkilder
-
Hav 1-2 psykologiske problemstillinger klar til artiklen:
-
7 Følelsesmæssig smitte empati_.docx
-
Vi samler op på opgave om "Harlows aber"/lektie
-
Vi læser om social arv, mønsterbrud og resiliens. LÆS side 256-259; tag noter til dig selv og opdatér herefter begrebslisten. Udviklingspsyk fra grundbog. Erikson, tilknytning, omsorgssvigt.pdf
-
I skal have læst og taget noter til tekst fra torsdag OG besvaret den lille case om Jenny. Desuden have opdateret jeres begrebsliste.
-
10 Et kognitivt perspektiv på den emotionelle udvikling.pptx Teori til tænkningens udvikling: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=197&loopRedirect=1#c492
-
Vi gennemgår teori om kognitiv udvikling hos barnet; ser dokumentar, og I arbejder med en opgave.
-
Vi ser dokumentar færdig, og I får resten af timerne til at besvare opgaven til. Besvarelsen skal uploades.
-
12 Mundtlig fremlæggelsesopgave om Er du mors lille dreng.docx
-
Jayson, Christoffer, Ibrahim
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ung i et digitalt og senmoderne samfund
Individ, ungdom, identitet, tendenser i samfund og tid; herunder læring og sociale mediers betydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733324735",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733324735",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733324735"
}