Holdet S1r bi (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold S2024r bi (S1r bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Cellebiologi
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Genetik og Evolution
Titel 4 SO 1 "Ulighed i samfund"
Titel 5 Forplantning
Titel 6 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Cellebiologi

Grundforløb: Cellebiologi

Fokus på forskellige celletyper samt transport over en cellemembran.

Teori: Biologibogen: Cellebiologi

Læsestof: https://biologibogen.systime.dk/?id=458
- Cellebiologi
- Prokaryoter
- Eukaryoter
- Cellemembran (Passiv og aktiv transport)
- Dyre-, plante og svampeceller
- Virus

Forsøg: Rapport Osmose over et vandpestblad.– øvelsesvejledning
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og sundhed

Kost og sundhed.

Der er fokus på kost, fordøjelse og sundhed. T

Pensum i Biologibogen www.systime.dk
-Hvad er sundhed
-Kost og ernæring (Kulhydrat, fedt, protein, vitaminer og mineraler)
-Enzymer
-Enzymaktivitet
-Øvelses vejledning
Forsøg: Rapport over øvelsen: Spytamylase
.

Materialer:

https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/4-2021/leve-sundt-og-laenge

https://biologibogenc.systime.dk/?id=295

https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=234

https://biologibogen.systime.dk/?id=437

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik og Evolution

DNA's og RNA's opbygning
Det centrale dogme (replikation og proteinsyntese)
Mendelsk genetik og nedarvning
Mutationer

Materialer:
Evolutionslæren. Aktuel Naturvidenskab nr. 3/2006 (pdf)
https://www.youtube.com/watch?v=n3265bno2X0&ab_channel=aceserve
https://biologibogen.systime.dk/?id=456
https://www.youtube.com/watch?v=JOk_0mUT_JU&ab_channel=BBCNews
Siderne: 108 - 115 i Heinz Graupner #De udforskede livet Biologiens historie" Rosenkilde og Bagger 1961.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SO 1 "Ulighed i samfund"

Biologi C indgår i SO-forløbet ”Ulighed i sundhed”, hvor også teknologi, matematik og samfundsfag indgår.

I biologi arbejdes med sundhedsbegrebet i forhold til kost og motion, herunder regulering af blodsukker med fokus på sygdommen diabetes.
Undersøge betydningen af diabetes mørketal for individet og samfundet.
I forhold til FN`s Verdensmål nr. 3 og 10 sættes fokus på forebyggelse af livstilssygdomme som fedme og diabetes.

Forsøg:
Blodsukkermålinger over tid

Biologibogen, Systime, 2017, Hvad er sundhed p415, Kost og ernæring p416, insulin og glukagon p434, diabetes p435 og fedme p437

Links:
De officielle kostråd https://altomkost.dk/deofficielleanbefalingertilensundlivsstil/de-officielle-kostraad/  

Diabetesforeningen https://diabetes.dk/

Landsforeningen for overvægtige http://adipositasforeningen.dk/overvaegt-og-fedme/

Anvendt undervisningstid:  6 timer a 60 min.

Fordybelsestid: 1 timer





Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologidel SO 1 05-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forplantning

Der er fokuseret på opbygningen af kvindens og mands kønsorganer samt betydningen af diverse hormoner.

Endvidere har eleverne arbejdet med betydningen af østrogenlignende stoffer på fertilitetsevnen hos mænd og kvinder.

Anvendt materiale:

ØKOTOKSIKOLOGI Pesticider og østrogenlignende stoffer
Siderne: 38 - 59
Carsten Bagge Jensen og Paul Paludan-Muller
Nucleus 2000

https://biologibogen.systime.dk/?id=454
https://biologibogen.systime.dk/?id=461
https://biologibogen.systime.dk/?id=464
https://biologibogen.systime.dk/?id=465
https://biologibogen.systime.dk/?id=462
https://biologibogen.systime.dk/?id=491
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi

Der er arbejdet med begrebet økologi og i den forbindelse har eleverne arbejdet med en feltundersøgelse af et område omkring deres hjem.

Feltundersøgelsen har også involveret en undersøgelse af de roller, som Danmarks naturfredningsforening og kommunen har af planer/visioner for det under søgte område.

Anvendt materiale:

https://biologibogen.systime.dk/?id=455
https://biologibogen.systime.dk/?id=574
https://biologibogen.systime.dk/?id=575
https://biologibogen.systime.dk/?id=578
https://biologibogen.systime.dk/?id=580
https://biologibogen.systime.dk/?id=580
https://biologibogen.systime.dk/?id=583
https://biologibogen.systime.dk/?id=587

https://biologibogen.systime.dk/?id=587

Kernestof: samspil mellem arter og deres omgivende miljø, energiomsætning i økosystemet og biodiversitet.

Hver elev har udført en feltundersøgelse på fire biotoper og undersøgt de offentlig myndigheder og Danmarks naturfredsningsforening planer for de undersøgte biotoper.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer