Holdet S3tk DDU (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e)
Hold S2022tk DDU/Virtuelt fokus (S3tk DDU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Webudvikling og spiludvikling
Titel 2 Elektronik og Microcontrollere
Titel 3 Projekt 1
Titel 4 Projekt 2
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Webudvikling og spiludvikling

HTML, CSS og kodning i javascript/typescript.

Kernestof:
- Projektstyring
- IT værktøjer
- Automatisering
- Intelligente systemer

Omfang:
5% - Egne materialer

Dertil:

3D modelering + interaktionsdesign
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Elektronik og Microcontrollere

Forløbet er et grundlæggende introforløb til elektronik og programmering af Microcontrollere. Microcontrollerne programmeres i MicroPython evt. også C++ Der tilstræbes at gennemgå lidt teori hver gang, men ellers skal forløbet være eksperimenterende, så eleverne mest muligt arbejder "hands on" Stikord til selve forløbet:
ESP32, elektronik, PWM, transducere, eldiagrammer med Easy EDA.
Forskellige transducere, AD konvertering med successiv approksimation, flash og komparator kredsløb. Programmering af ESP32 microcontroller, styring af stepmotor, DC motor og servo. Effektelektronik, PWM H bro LM298, forskellige displaytyper, bl.a. LCD med I2C interface, OLED.

Omfang:
25% - Egne materialer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Kendskab til Microcontrollere. Programmring af microcontrollere i MicroPython. Styring af større effekter, eori bag PWM.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Projekt 1

I dette projekt skal I udvikle et lille satellitmodul (CanSat) til at opfange og sende data på vej mod jorden. Derudover skal der udvikles en tilhørende jordstation til at modtage, gemme og visualisere data. Den primære mission for CanSat konkurrencen er ”at måle lufttemperatur og lufttryk, og sende disse målinger retur til jordstationen mindst én gang i sekundet”. Man bestemmer selv en sekundær mission der skal have videnskabelig, teknisk eller innovativ værdi (se evt. Secondary Mission). For hvert medlem i gruppen udover den første person, skal der tilvælges min. et af følgende krav som en del af den sekundære mission:
-
Videresende data til en server og gemme det i tilhørende database
-
Visualisere tidligere flyvninger (historik)
-
Grundigt design og 3D print af ”dåse” med indsatser etc. der passer til komponenter + faldskærm
-
Grundigt design af jordstationens måleinstrumenter/visualiseringer
-
OLED display der kan vise informationer inden takeoff. Fx resultatet af en automatisk testprocedure
-
Andet (skal godkendes af lærer)
Derudover er der mange muligheder for at udvide projektet, fx:
-
Statusindikation vha. LED-pærer eller LED-display ved bestemte målinger
-
Sende signal fra server til dataopsamler, fx til at styre statusindikatorer
-
Opsamling af data fra forskellige lokationer og visualisering fx vha. heatmap
-
Udvidet visualiseringer og flere indstillinger for visualisering
-
Transducere der kan måle andre relevante data eller GPS
Jeres gruppe kan ud fra ovennævnte trække projektet mest i retning af design, softwareudvikling og/eller fysiske komponenter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt 1 - Delaflevering 1 27-10-2024
Projekt 1 - Delaflevering 2 10-11-2024
Projekt 1 - Endelig aflevering 01-12-2024
Omfang Estimeret: 60,00 moduler
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Projekt 2

Meta temaet i dette projekt er ”Cyber Security” eller online sikkerhed. I skal lave et produkt, der underviser brugeren i selvvalgte elementer som I undersøger i dybden og implementerer i jeres spil det kunne eks. være:

Kryptering, hvor spilleren skal knække en kode ved hjælp af en kodenøgle

Distributed Denial of Service (DDOS) angreb, hvor spilleren skal beskytte en server imod at blive overbelastet af requests.

SQL injection, hvor spilleren skal forsøge at kortlægge sårbarheden af en test database ved at indsende kodelinier via dens input felter. (Se inspirationslinkene nedenfor for at opdage mere om ovenstående.)


I dette projekt skal der dertil være en fysisk komponent som kommunikerer med spillet. Denne kunne indtænkes som en del af sikkerhedstemaet i spillet eller bare være en form for display og/eller controller der understøtter spilmekanikken.

I skal selv opstille krav til projektet ud fra de valg I træffer. Husk at overveje hvordan I vil teste jeres produkt og dermed målbarheden af jeres krav, lav ydermere et breakdown af jeres krav, hvor i tydeligt angiver, hvilke der er essentielle og hvilke der er nice-to-have.

Hver gruppe afleverer en rapport (7-15 normalsider for 1 elev og 2-7 ekstra sider pr. yderligere gruppemedlemmer, dvs. 13-36 normalsider for 4 gruppemedlemmer) .
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt 2: Cyber security game 02-03-2025
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt

Se separat oplæg. ( også linket nedenfor )
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse ( Eksamen ) 07-03-2025
Eksamensprojekt 15-05-2025
Omfang Estimeret: 90,00 moduler
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde