ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3tk Proces (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Teknikfag A
Lærer(e)
Hold
S2022tk Proces (
S3tk Proces
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tema 1 Plantefarvning
Titel 2
Tema 2 Sæbe
Titel 3
Tema 3 Mikroorganismer i produktion
Titel 4
Tema 4 Klimamad
Titel 5
Tema 5 Eksamensprojekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tema 1 Plantefarvning
Opstart med introduktion til faget og vores arbejdsmetoder.
Plantefarvning med fokus på ekstraktion af farvestof fra plantemateriale og efterfølgende anvendelse af ekstrakt til farvning af tekstik, garn, e.l.
Indhold
Kernestof:
Pladser
Hej alle, jeg kommer lige og hilser på jer. Mvh Per
I dag starter vi med en lille opgave der handler om enhedsoperationer og flowdiagrammer. Derefter taler vi lidt om hvad I lavede i laboratoriet fredag d. 16/8, og vigtigheden af at have en plan INDEN man går i gang. Vi skal også tale lidt om forsøgsd
Udvalgte enhedsoperationer i kemisk laboratorium.pdf
I skal arbejde selv i dag, da jeg er på kursus. I bestemmer selv, om I er på skolen eller hjemme. I får ikke fravær, hvis I senest i aften afleverer de to opgaver, der er oprettet til jer.
I skal arbejde selv i dag med de opgaver jeg har lagt op til jer. I bestemmer selv, om I arbejder på skolen eller hjemme.
I skal arbejde selv i dag med de opgaver jeg har lagt op til jer. I bestemmer selv om i arbejder på skolen eller hjemme.
Jeg kommer muligvis senere til proces i dag, men Per starter op med jer, og er der indtil jeg kommer.
Halløj, venner, lige en opdatering, det er nok mig, der tager i hvert fald første time. Mvh Per
Tidsplan
Vi starter op på næste tema som handler om sæbe. I kommer ikke i laboratoriet i dag.
Grupper i Tema 2:
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Tema 2 Sæbe
Fremstilling af sæbe.
Styring af processen, råvareanalyser.
Indhold
Kernestof:
https://www.youtube.com/watch?v=sJqFF5VYVNY
Planen for onsdagens procestimer:
Se gerne denne video om forsæbningstal:
Hej alle, som nævnt flere gange er det Per der tager sig af jer i dag. Jeg når ikke at komme på skolen, og da Per har SOP-vejledning i 4. lektion bliver der kun laboratoriearbejde i 1.-3. lektion, mens I kan arbejde med databehandling og ppt-præsenta
I dag holder vi oplæg om Tema 2 Sæbe.
Tidsplan for oplæg:
Omfang
Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tema 3 Mikroorganismer i produktion
Udnyttelse af forskellige mikroorganismer til produktion af produkter.
Eks. youghurt, ethanol, medicin, osv.
Bakterier og gær.
Indhold
Kernestof:
Tema 3 Oplæg.docx
Grupper i Tema 3:
Planen for dagen:
I skal arbejde selv da jeg har grundforløbsprøver. I skal arbejde med projektbeskrivelsen, hvor I bl.a. skal lave en god problemanalyse. Desuden skal I lave projektafgrænsning. Resten af det der skal være i projektbeskrivelsen har I lavet til mandag
I dette modul er jeg lige væk i ca. 20 min til en sygegrundforløbsprøve. Hold en lidt længere frokostpause, og så vil Susanne tage sig af jer indtil jeg kommer tilbage.
Det vil være en god idé at komme i gang med vækstkurverne i dag. Jeg har gær med til at lave vækstkurver på, hvis det er nødvendigt. Sørg for at komme hurtigt i gang, da det godt kan tage det meste af dagen at få ordentlige resultater.
Hej alle, det er kun Emil der skal komme til denne lektion. Venlig hilsen Danielle.
Plan:
Det er i dag der er kursus i tællekammer og gramfarvning. Det er obligatorisk for alle ikke-biotek'ere, men alle er velkomne til at være med - det kan anbefales. Det er en fordel at have læst om metoderne på forhånd:
Øvelse_Kvantitativ_bestemmelse_glukose.pdf
https://www.madbanditten.dk/saadan-laver-du-kokosfloedeskum/
I dag har vi fremlæggelser, oprydning og temaafslutning. Planen for fremlæggelser er lagt op i Tema 3 mappen på Lectio under Dokumenter. Ligger også nedenfor.
Oprydning i lab
I dag skal I også have dannet grupper til det næste tema. Det kommer til at foregå på den måde, at jeg forlader klassen og så får I lov til at danne grupperne. Det er helt ok at have talt om grupper på forhånd. Følgende principper skal overholdes:
Omfang
Estimeret: 52,00 moduler
Dækker over: 57
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tema 4 Klimamad
Fremstilling af en klimavenlig ret under hensyntagen til energi- og næringsindhold, samt smagsoplevelse.
Indhold
Kernestof:
Husk! Det er ikke et krav at man smager på alting. Selvom man ikke smager kan man godt få noget ud af at deltage i snakken om smag om tekstur, eller bare lytte til de andre.
Opstart Tema 4 Klimamad
Sensorikdag!
Vi starter op med gennemgang af oplægget for Tema 4. Derudover ser vi på hvad den tekniske rapport skal indeholde, og vi ser på risikovurdering af kemikalier.
Teori om analysemetoder. Jeg gennemgår hovedtrækkene i de forskellige analyser I skal lave, og praktiske forhold.
Arbejde med projektbeskrivelse. Den skal være kort, og kun have fokus på hvad I vil lave og hvorfor. Vi skal hurtigt i gang med laboratoriearbejdet :-)
Planen for Kjeldahl og soxhlet. Den bliver også udskrevet og hængt op i laboratoriet.
I dag skal vi på virksomhedsbesøg på Arla fra 10-14 ca. Vi går derover fra skolen, det tager ti min. Vi starter kl. 8:15 i klassen, som sædvanligt.
Terminsprøveplanen
Undervisningsevaluering. Vi laver den i timen.
Der er en eller to grupper, der ikke fik vejet deres prøver efter afbrænding. De skal gøre det. Hvis der er andre, der gerne vil lave noget i lab, er der mulighed for det. Ellers er planen at I arbejder på jeres rapport.
Terminsprøverne er i næste uge, og dagen i dag kan bruges på forberedelse. Jeg skal køre tidligt, så I arbejder selv efter frokost. I bestemmer selv om I arbejder på skolen eller hjemme. I 3. lektion fortæller jeg lidt om hvad der sker til terminsprø
image.png
Omfang
Estimeret: 48,00 moduler
Dækker over: 56
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tema 5 Eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på eksamensprojektet:
Per står for timerne i dag.
Omfang
Estimeret: 90,00 moduler
Dækker over: 91
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67457141714", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67457141714", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67457141714" }