Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2024b if (S1b if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Billedbehandling
Eleverne blev undervist i basal billedredigering i programmet PhotoPea samt i praktisk overførsel og konvertering af HEIC-filer fra mobiltelefon til computer. De fik basal undervisning i filformaterne jpg og png.
De blev i forbindelse med forløbet om hjemmesider undervist i weboptimering af billeder og regler for lovlig anvendelse af billeder fra nettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Programmering
Eleverne lærte basal programmering med App Lab. De lavede øvelser og små programmer. Endelig lavede de rutediagram med Lucidchart.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
SO1
I SO1 arbejdede eleverne i grupper omkring forskellige emner og spørgsmål. I matematik skulle de undersøge udviklingen i mobildata de senere år. I samfunds-fag skulle de undersøge befolkningens brug af sociale medier udfra rapport fra Danmarks Statistik. Endelig skulle de selv foretage en spørgeskemaundersøgelse omkring selvvalgt emne.
Informatiks bidrag var dels fokus på IT's betydning for menneskelige aktiviteter, men især fokus på digitale spørgeskemaer med Forms (Office 365), efterbehand-ling af data herfra i Excel, udtræk af data med pivotdiagrammer, grafisk visning heraf og endelig den nødvendige etik i forbindelse med manipulation af data på denne måde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - • Almendannende og studieforberedende færdigheder
• Generelle it-færdigheder
• It-systemer og brugeres gensidige påvirkning
• Etik og adfærd
• IT-sikkerhed, netværk og arkitektur
• Beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet, samt tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed.
• Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Databaser
Eleverne blev undervist i principper for databaser, arbejdede med forskellige øvelser hertil og endelig udarbejdelse af ER-diagrammer med Lucidchart.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hjemmesider med WordPress
Eleverne lærte at lave hjemmesider med WordPress, både praktisk og teoretisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sikkerhed
Eleverne blev løbende gennem skoleåret undervist i forskellige aspekter af sikkerhed:
Egen sikkerhed på egen computer.
Digital sikkerhed
Generel sikkerhed i virksomheder i forhold til hackerangreb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68795104990",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68795104990",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68795104990"
}