Holdet S1f if (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e)
Hold S2024f if (S1f if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Billedbehandling
Titel 2 Programmering
Titel 3 SO1
Titel 4 Databaser
Titel 5 Hjemmesider med WordPress
Titel 6 Sikkerhed
Titel 7 Repetition og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Billedbehandling

Eleverne blev undervist i basal billedredigering i programmet PhotoPea samt i praktisk overførsel og konvertering af HEIC-filer fra mobiltelefon til computer. De fik basal undervisning i filformaterne jpg og png.
De blev i forbindelse med forløbet om hjemmesider undervist i weboptimering af billeder og regler for lovlig anvendelse af billeder fra nettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Programmering

Eleverne lærte basal programmering med App Lab. De lavede øvelser og små programmer. Endelig lavede de rutediagram med Lucidchart.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 SO1

I SO1 arbejdede eleverne i grupper omkring forskellige emner og spørgsmål. I matematik skulle de undersøge udviklingen i mobildata de senere år. I samfunds-fag skulle de undersøge befolkningens brug af sociale medier udfra rapport fra Danmarks Statistik. Endelig skulle de selv foretage en spørgeskemaundersøgelse omkring selvvalgt emne.

Informatiks bidrag var dels fokus på IT's betydning for menneskelige aktiviteter, men især fokus på digitale spørgeskemaer med Forms (Office 365), efterbehand-ling af data herfra i Excel, udtræk af data med pivotdiagrammer, grafisk visning heraf og endelig den nødvendige etik i forbindelse med manipulation af data på denne måde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - • Almendannende og studieforberedende færdigheder • Generelle it-færdigheder • It-systemer og brugeres gensidige påvirkning • Etik og adfærd • IT-sikkerhed, netværk og arkitektur • Beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet, samt tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed. • Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 4 Databaser

Eleverne blev undervist i principper for databaser, arbejdede med forskellige øvelser hertil og endelig udarbejdelse af ER-diagrammer med Lucidchart.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hjemmesider med WordPress

Eleverne lærte at lave hjemmesider med WordPress, både praktisk og teoretisk.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sikkerhed

Eleverne blev løbende gennem skoleåret undervist i forskellige aspekter af sikkerhed:
Egen sikkerhed på egen computer.
Digital sikkerhed
Generel sikkerhed i virksomheder i forhold til hackerangreb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition og opsamling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer