Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2024a sa (S1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#2 Politik II: Grundloven
Politik II
Første del af politik (ideologier og partier, dansk politik, partiers adfærd, vælgeradfærd samt styreformer) blev gennemgået i grundforløbet.
I dette forløb er fokus på grundloven og dermed på rammerne for dansk politik.
Materiale:
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
Kap. 5: Grundloven og magtens tredeling
Supplerende materiale:
Danmarks Riges Grundlov af 1953
DR Explainers
- Hvad er en dronningerunde
- Hvad er en bred regering
Fokuspunkter:
Grundloven
Rettigheder og pligter
Rammerne for dansk politik
Regeringsdannelse og parlamentarisk grundlag
Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Opnå indsigt i og kunne anvende viden om det politiske system i Danmark til at forklare tilblivelsen af løsninger på aktuelle samfundsmæssige problemer.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og derved indgå i en faglig dialog.
- Forstå det politiske system i Danmark og de muligheder/begrænsninger, som det giver for de politiske aktører
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernebegreber fra undervisningen:
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, her-under ligestilling mellem kønnene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#3 Sociologi
Forløb i sociologi med særlig fokus på socialisering ift. køn og seksualitet og på social ulighed og social arv.
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
• Kapitel 8: Socialisering og identitetsdannelse
• Kapitel 9: Kulturelle fællesskaber
• Kapitel 10: Livsformer og familie
• Kapitel 11: Sociale mønstre og levevilkår
TV-program: Helvedes Homo (DR2, 2018)
Spillefilm: Submarino
Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige probleme og diskutere løsninger herpå
- Formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og derved indgå i en faglig dialog.
- Undersøge sammenhænge ml. relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernebegreber fra undervisningen:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Sociale og kulturelle forskelle
- Social arv og chanceulighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb#4: Samfundsfaglig metode
Kernestof:
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
Samfundsfag C | Samfundsfag C (iBog) (systime.dk)
• Kapitel 21: Samfundsfaglig metode
Der er tale om et tværfagligt forløb i studieområdet mellem fagene: samfundsfag, mate-matik og informatik. Forløbet omhandler telefoni og digitale vaner og indflydelsen heraf på vores liv. Eleverne arbejder med sekundære statistiske data og indsamler bl.a. her-udover primære data ved en spørgeskemaundersøgelse.
Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Bruge digitale hjælpemidler til formidling
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kultu-relle mønstre
- Selvstændig, målrettet og kritisk informationssøgning.
- Demonstrere viden om fagets metoder, herunder om kvalitative og kvantitative me-toder.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernebegreber fra undervisningen:
- Kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Forløb#5: Økonomi og erhvervsliv
Kernestof:
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
Samfundsfag C | Samfundsfag C (iBog) (systime.dk)
• Kapitel 12: Samfundsøkonomiske mål
• Kapitel 13: Økonomiens grundbegreber
• Kapitel 14: Det danske arbejdsmarked
• Kapitel 15: Den offentlige sektor
• Kapitel 16: Velfærdsmodeller
• Kapitel 18: Økonomisk politik
• Kapitel 19: Globalisering
• Kapitel 20: Den Europæiske Union (EU)
Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og derved indgå i en faglig dialog.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold
- Diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Undersøge aktuelle økonomiske og politikske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Kernebegreber fra undervisningen:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68795136521",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68795136521",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68795136521"
}