Holdet S1b sa (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold S2024b sa (S1b sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 Politik II: Grundloven
Titel 2 Forløb#3 Sociologi
Titel 3 Forløb#4: Samfundsfaglig metode
Titel 4 Forløb#5: Økonomi og erhvervsliv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2 Politik II: Grundloven

Politik II
Første del af politik (ideologier og partier, dansk politik, partiers adfærd, vælgeradfærd samt styreformer) blev gennemgået i grundforløbet.
I dette forløb er fokus på grundloven og dermed på rammerne for dansk politik.

Materiale:
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
Kap. 5: Grundloven og magtens tredeling

Supplerende materiale:
Danmarks Riges Grundlov af 1953
DR Explainers
- Hvad er en dronningerunde
- Hvad er en bred regering

Fokuspunkter:
Grundloven
Rettigheder og pligter
Rammerne for dansk politik
Regeringsdannelse og parlamentarisk grundlag

Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Opnå indsigt i og kunne anvende viden om det politiske system i Danmark til at forklare tilblivelsen af løsninger på aktuelle samfundsmæssige problemer.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber  
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og derved indgå i en faglig dialog.
- Forstå det politiske system i Danmark og de muligheder/begrænsninger, som det giver for de politiske aktører
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernebegreber fra undervisningen:
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, her-under ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb#3 Sociologi

Forløb i sociologi med særlig fokus på socialisering ift. køn og seksualitet og på social ulighed og social arv.

Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
• Kapitel 8: Socialisering og identitetsdannelse
• Kapitel 9: Kulturelle fællesskaber
• Kapitel 10: Livsformer og familie
• Kapitel 11: Sociale mønstre og levevilkår

TV-program: Helvedes Homo (DR2, 2018)
Spillefilm: Submarino

Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige probleme og diskutere løsninger herpå  
- Formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagrammer.  
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber  
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og derved indgå i en faglig dialog.
- Undersøge sammenhænge ml. relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.  
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernebegreber fra undervisningen:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Sociale og kulturelle forskelle
- Social arv og chanceulighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#4: Samfundsfaglig metode

Kernestof:
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
Samfundsfag C | Samfundsfag C (iBog) (systime.dk)
• Kapitel 21: Samfundsfaglig metode

Der er tale om et tværfagligt forløb i studieområdet mellem fagene: samfundsfag, mate-matik og informatik. Forløbet omhandler telefoni og digitale vaner og indflydelsen heraf på vores liv. Eleverne arbejder med sekundære statistiske data og indsamler bl.a. her-udover primære data ved en spørgeskemaundersøgelse.

Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag  
- Bruge digitale hjælpemidler til formidling  
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kultu-relle mønstre  
- Selvstændig, målrettet og kritisk informationssøgning.  
- Demonstrere viden om fagets metoder, herunder om kvalitative og kvantitative me-toder.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernebegreber fra undervisningen:
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb#5: Økonomi og erhvervsliv

Kernestof:
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
Samfundsfag C | Samfundsfag C (iBog) (systime.dk)
• Kapitel 12: Samfundsøkonomiske mål
• Kapitel 13: Økonomiens grundbegreber
• Kapitel 14: Det danske arbejdsmarked
• Kapitel 15: Den offentlige sektor
• Kapitel 16: Velfærdsmodeller
• Kapitel 17: Betalingsbalance og konkurrenceevne
• Kapitel 18: Økonomisk politik
• Kapitel 19: Globalisering
• Kapitel 20: Den Europæiske Union (EU)

Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.  
- Formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagrammer.  
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber  
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og derved indgå i en faglig dialog.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold
- Diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.  
- Undersøge aktuelle økonomiske og politikske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.

Kernebegreber fra undervisningen:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde