Holdet S1d sa (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold S2024d sa (S1d sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det danske demokrati
Titel 2 Sociologi: Identitet, kultur og sociale mønstre
Titel 3 Samfundsfaglig metode
Titel 4 Økonomi og erhvervsliv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det danske demokrati

Forløbet introducerer eleverne til det danske politiske system og demokrati. Der arbejdes med følgende kernestof:

- Grundloven
-  Frihedsrettigheder
- EU
- Demokratiske institutioner
-  Magtens tredeling
-  Magt
- Medier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Sociologi: Identitet, kultur og sociale mønstre

Forløbet introducerer eleverne til det sociologiske fagområde. Der arbejdes med følgende kernestof:

- Identitet og socialisering
- Samfundstyper (landbrug, industri og informationssamfund)
- Kultur og kulturbegreber
- Ulighed
- Sociale mønstre
- Social arv
- Familietyper
- Ligestilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Samfundsfaglig metode

Kernestof:
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
Samfundsfag C | Samfundsfag C (iBog) (systime.dk)
• Kapitel 21: Samfundsfaglig metode

Der er tale om et tværfagligt forløb i studieområdet mellem fagene: samfundsfag, mate-matik og informatik. Forløbet omhandler telefoni og digitale vaner og indflydelsen heraf på vores liv. Eleverne arbejder med sekundære statistiske data og indsamler bl.a. her-udover primære data ved en spørgeskemaundersøgelse.

Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag  
- Bruge digitale hjælpemidler til formidling  
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kultu-relle mønstre  
- Selvstændig, målrettet og kritisk informationssøgning.  
- Demonstrere viden om fagets metoder, herunder om kvalitative og kvantitative me-toder.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernebegreber fra undervisningen:
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Økonomi og erhvervsliv

Kernestof:
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
Samfundsfag C | Samfundsfag C (iBog) (systime.dk)
• Kapitel 12: Samfundsøkonomiske mål
• Kapitel 13: Økonomiens grundbegreber
• Kapitel 14: Det danske arbejdsmarked
• Kapitel 15: Den offentlige sektor
• Kapitel 16: Velfærdsmodeller
• Kapitel 17: Betalingsbalance og konkurrenceevne
• Kapitel 18: Økonomisk politik
• Kapitel 19: Globalisering
• Kapitel 20: Den Europæiske Union (EU)

Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.  
- Formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagrammer.  
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber  
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og derved indgå i en faglig dialog.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold
- Diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.  
- Undersøge aktuelle økonomiske og politikske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.

Kernebegreber fra undervisningen:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde