Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2024d sa (S1d sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det danske demokrati
Forløbet introducerer eleverne til det danske politiske system og demokrati. Der arbejdes med følgende kernestof:
- Grundloven
- Frihedsrettigheder
- EU
- Demokratiske institutioner
- Magtens tredeling
- Magt
- Medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Sociologi: Identitet, kultur og sociale mønstre
Forløbet introducerer eleverne til det sociologiske fagområde. Der arbejdes med følgende kernestof:
- Identitet og socialisering
- Samfundstyper (landbrug, industri og informationssamfund)
- Kultur og kulturbegreber
- Ulighed
- Sociale mønstre
- Social arv
- Familietyper
- Ligestilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Samfundsfaglig metode
Kernestof:
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
Samfundsfag C | Samfundsfag C (iBog) (systime.dk)
• Kapitel 21: Samfundsfaglig metode
Der er tale om et tværfagligt forløb i studieområdet mellem fagene: samfundsfag, mate-matik og informatik. Forløbet omhandler telefoni og digitale vaner og indflydelsen heraf på vores liv. Eleverne arbejder med sekundære statistiske data og indsamler bl.a. her-udover primære data ved en spørgeskemaundersøgelse.
Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Bruge digitale hjælpemidler til formidling
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kultu-relle mønstre
- Selvstændig, målrettet og kritisk informationssøgning.
- Demonstrere viden om fagets metoder, herunder om kvalitative og kvantitative me-toder.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernebegreber fra undervisningen:
- Kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Økonomi og erhvervsliv
Kernestof:
Kureer, Henrik, Mads Beyer & Claus Frederiksen. Samfundsfag C. Systime.
Samfundsfag C | Samfundsfag C (iBog) (systime.dk)
• Kapitel 12: Samfundsøkonomiske mål
• Kapitel 13: Økonomiens grundbegreber
• Kapitel 14: Det danske arbejdsmarked
• Kapitel 15: Den offentlige sektor
• Kapitel 16: Velfærdsmodeller
• Kapitel 17: Betalingsbalance og konkurrenceevne
• Kapitel 18: Økonomisk politik
• Kapitel 19: Globalisering
• Kapitel 20: Den Europæiske Union (EU)
Faglige mål og indhold i undervisningen:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og derved indgå i en faglig dialog.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold
- Diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Undersøge aktuelle økonomiske og politikske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Kernebegreber fra undervisningen:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68795162873",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68795162873",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68795162873"
}