Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2024u sa (S1u sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik, politisk deltagelse og medier
Tema: Politik, politisk deltagelse og medier
Der er fokus på ideologier, partier, muligheder for at påvirke det politiske system og mediernes indflydelse i den politiske verden.
lærebog: www.systime.dk Samfundsfag C
Kernestof
Lærebog: SAMF NU HTX af Thomas Lække Læssøe m.fl. www.systime.dk
Kap. 11. Metode.
Lærebog: Samfundsfag C af Mads Beyer m.fl. www.systime.dk
Kap. 1. Hvad er en ideologi.
Kap. 2. De politiske partier.
Kap. 3. Politisk deltagelse.
Kap. 6. Medier.
Supplerende stof
Artikler
Kommunalvalget 2025 ligner allerede et jordskredsvalg med en stor vinder af Roger Buch. Altinget d. 3.01.25.
Elever om nyt udspil: Det er urimeligt at nedlægge 10. klasse af Katrine W. Søren-sen. Bornholms Tidende d. 31.10.24.
Formand udelukker regering med Venstre og De Konservative. Midt-Jyllands avis.
Analyse af Erik Holstein: Socialdemokratiet er igen det største arbejderparti. Altin-get d. 30.04.25.
Dokumentar
Dokumentar om Helle Thorning: https://www.dr.dk/drtv/se/statsministeren-helle-thorning_schmidt_-lidt-for-meget-gucci_432701
Clement debatprogram: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-hvornaar-maa-vi-gaa-hjem_480552
https://www.dr.dk/nyheder/indland/makrelmadder-og-haandbold-jubel-er-politikernes-brug-af-sociale-medier-et-problem
https://nyheder.tv2.dk/video/2024-11-08-det-er-rigtig-daarligt-nyt-siger-mette-f-om-trump-loefte-6364399145112
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-jacob-mark-stopper-i-dansk-politik_484068
https://www.dr.dk/drtv/episode/tva_-venstre-vil-fordoble-straffen-for-grov-vold_487368
Et afsnit af partier i brand – de konservative https://www.dr.dk/drtv/se/partier-i-brand_-det-konservative-folkeparti_419160
Opgaver og skriftligt arbejde til:
Statsministerens nytårstale. https://www.youtube.com/watch?v=Usee7OrX1i0
Eleverne har arbejdet med en undersøgelse af et politisk parti, efterfulgt af præsen-tation i klassen.
Eleverne har arbejdet med opgaver til artikler og lærebogen.
Brug af medier
Aktuelt fokus, hvor eleverne har fulgt med i debatten om præsident Donald Trump, rigsfællesskabet, den danske regering og ønsket om at købe Grønland, hvor der i klassen drøftes konsekvenser, muligheder, politiske konflikter og løsninger.
https://www.facebook.com/mettefrederiksen.dk/videos/k%C3%A6re-allekan-du-huske-dengang-da-trump-ville-k%C3%B8be-gr%C3%B8nland-i-videoen-her-har-vi-/540711901209622/
https://www.dr.dk/nyheder/politik/trump-vil-have-kontrol-over-groenland-men-rigsfaellesskabet-fyldte-bekymrende-lidt-ihttps://nyheder.tv2.dk/video/2025-01-07-groenland-opdagede-trump-jr-besoeg-ved-tilfaelde-6366759200112
Generelt fulgt med i mediedækning af Det amerikanske valg, Putins krig i Ukraine samt lokale, nationale, europæiske nyheder er fulgt og drøftet ved følgende ”meto-de”
”Forsamlingshusdebat” i klassen.
Hermed motiveres eleverne til at følge med i den aktuelle samfundsmæssige debat, dvs. holde sig orienteret om væsentlige begivenheder lokalt, nationalt og internatio-nalt. Hver uge finder elever en selvvalgt politisk nyhed, der drøftes i klassen, fokus på aktører, konsekvenser og løsninger - hermed lærer eleverne på et fagligt grund-lag at diskutere løsninger på virkelighedsnære problemer, hvor de anvender begre-ber og faglige sammenhænge til at forklare og forholde sig til de aktuelle proble-mer.
Udadrettet aktivitet.
Besøg på skolen af den konservative politiker fra Folketinget: Frederik Bloch Mün-ster, som holdt et oplæg om at være en konservativ politiker, dagligdagen som poli-tiker på Christiansborg og mediernes betydning for dansk politik – herefter var der debat om fordelingspolitik, værdipolitik med eleverne i salen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærdsstatens økonomiske udfordringer
Der er fokus på velfærdsstatens udfordringer med "ældrebyrden" og mangel på varme hænder. Fokus på finansiering af velfærden.
Omfanget af sider i pct: 20%
Forløbets undervisningstid: ca. 14 moduler.
Fordybelsestid: a 60 min. = 2,5.
Kernestof
Lærebog: Samfundsfag C af Mads Beyer m.fl. www.systime.dk
Kap. 11. Sociale mønstre og levevilkår.
Kap. 16. Velfærdsmodeller.
Kap. 15. Den offentlig sektor afsnit 15.0, 15.1. Den offentlige sektors størrelse og opgaver & 15.3. Regioner og kommuner.
Kap. 12.0. Samfundsøkonomiske mål, & kap. 12.2. De samfundsøkonomiske mål,
Kap. 12.3. Partierne og de samfundsøkonomiske mål.
Kap. 18.2. Finanspolitik.
Lærebog: Teknologi og samfund https://teknologiogsamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204
I kap. 5 velfærdsteknologi læses 5.0: Hvad er velfærdsteknologi? Teknologi som nye velfærdsløsninger.
Tværfagligt samarbejde med temaet ”sundhed for alle” – et samspil mellem fagene matematik, biologi, teknologi og samfundsfag læses i samfundsfag kap. 11: Sociale mønstre og levevilkår.
Supplerende stof
Eleverne har arbejdet med opgaver til artikler samt til lærebogen.
Artikler
Velfærdsteknologi: Mangel på SOSU'er og sygeplejersker: Danske kommuner skruer op for brugen af velfærdsteknologi. www.teknologisk.dk.
Velfærdsteknologi strategi – Slagelse kommune 2020-2023.
Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik får udvikling til at fortsætte af Theis Lange Olsen m.fl. opdateret d. 28.05.24.
300.000 pensionister får fredag en forhøjet ældrecheck. Ritzau. Folketidende d. 31.01.2025
”Forsamlingshusdebat” i klassen.
Hermed motiveres eleverne til at følge med i den aktuelle samfundsmæssige debat, dvs. holde sig orienteret om væsentlige begivenheder lokalt, nationalt og internationalt. Hver uge finder elever en selvvalgt politisk nyhed, der drøftes i klassen, fokus på aktører, konsekvenser og løsninger - hermed lærer eleverne på et fagligt grundlag at diskutere løsninger på virkelighedsnære problemer, hvor de anvender begreber og faglige sammenhænge til at forklare og forholde sig til de aktuelle problemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk politik - Kommunalvalg
|
28-02-2025
|
Dansk økonomi - velfærdsstat
|
28-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rettigheder og kønsligestilling
Der er fokus på rettigheder i demokratiet med et særligt fokus på kvinders rettigheder ( gennem tiden)
Omfanget af sider i pct: ca. 25%
Forløbets undervisningstid: 12
Fordybelsestid: a 60 min. = 0
Kernestof
Lærebog: Luk samfundet op.
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=350
Læses kap. 1.4: Ligestilling med politiske (politologiske) briller.
Lærebog: Tal og køn https://talkon.systime.dk/?id=208
I afsnit: Demokrati og køn, læses følgende underafsnit:
- 1960erne Danmark under ombygning.
- Fra husmor til dobbeltjobber.
- Nye familiemønstre.
https://talkon.systime.dk/?id=129
I afsnit” Uddannelse og erhvervsvalg” læses underafsnit:
- Velfærdsstaten fyrede op under uddannelserne.
https://talkon.systime.dk/?id=145
I afsnit ”Et arbejdsliv støbt i beton” læses følgende underafsnit:
- Med dybe rødder i fortiden.
- Urbaniseringen satte ind.
- Nye opfindelser skabte jobs til kvinder.
- Der er trods alt sket store forandringer.
Lærebog: Samfundsfag C af Mads Beyer m.fl. www.systime.dk.
Kap. 5.1. Grundloven og Magtens 3 deling ( læs ikke afsnit Magtens 3 deling)
Kap. 9.5. Køn og kultur.
Kap. 14.3. Køns og arbejdsmarked.
I forbindelse med et tværfagligt samarbejde i grundforløbet over temaet ”Produktudvikling” (fagene samfundsfag, teknologi og teknik) blev følgende litteratur læst i lærebog SAMF NU HTX af Thomas Løkke Læssøe m.fl. www.systime.dk.
Kap. 11.0. 11.1, 11.2 (fokus på metode kvalitativ og kvantitativ)
Kap. 1.1: Platformsmodellen.
Supplerende stof
Artikler
K vil rykke kvindelig værnepligt af Rasmus Svaneborg m.fl. Danmark, Erhverv d. 8.03.25.
Dokumentar
Set nogle afsnit af:
FILM: Hvad siger politikerne om ligestilling? | LUK SAMFUNDET OP!
Korte film om ligestilling
”Forsamlingshusdebat” i klassen.
Hermed motiveres eleverne til at følge med i den aktuelle samfundsmæssige debat, dvs. holde sig orienteret om væsentlige begivenheder lokalt, nationalt og internationalt. Hver uge finder elever en selvvalgt politisk nyhed, der drøftes i klassen, fokus på aktører, konsekvenser og løsninger - hermed lærer eleverne på et fagligt grundlag at diskutere løsninger på virkelighedsnære problemer, hvor de anvender begreber og faglige sammenhænge til at forklare og forholde sig til de aktuelle problemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
klima, økonomi i en globaliseret verden
Fokus på klimapolitik, lovgivning, EU, FN og økonomi i en globaliseret verden.
Kernestof
Lærebog: Samfundsfag C af Mads Beyer m.fl. www.systime.dk.
Kap. 5 (Grundloven og magtens 3 deling) læses afsnit 5.1. Magtens 3-deling, 5.3. Folketingets lovgivende arbejde og 5.4. EU og lovgivningen i Danmark.
Kap. 8 (Socialisering og identitetsdannelse) her læses kap. 8.4. Ulrich Beck og risi-ci.
Kap. 12 (Samfundsøkonomiske mål) læses kap. 12.4. Målkonflikter
Kap. 13 (Økonomiens grundbegreber) læses kap 13.1. Det økonomiske kredsløb og Kap.13.2. Produktion.
Kap. 18 (Økonomisk politik) her læses kap. 18.3. Pengepolitik og kap. 18.7. Kli-mapolitik.
Kap. 19 (Globalisering) læses kap. 19.0, kap. 19.3. Politisk globalisering og kap. 19.4. Årsager til globalisering.
Kap. 20 (Den europæiske Union) her læses kap. 20.1. Baggrunden for EU-samarbejdet, kap. 20.2. Hvad bestemmer EU og 20.5. Vigtige områder i EU- sam-arbejdet.
Supplerende stof
Artikler
Trump får forbrugere til at se sort på dansk økonomi og ledigheden tager største dyk i 30 år. Ritzau. Danmark. D. 21.02.25.
Økonomibilag: Fremgangen i dansk økonomi hviler på et usikkert grundlag. Dansk industri.dk/arkiv/analyser/2024.
Da hun forholdes den lille drengs skæbne åbner Støjberg for en blød side, hun sjæl-dent viser frem af Christian Bigum. Jyllands-Posten d. 26.12.2024.
Ekspert. Klimaflygtning står til at blive langt større problem end hidtil antaget af David Rue Honore. www.tv2.dk d. 20.03.23.
EU’s klimamål – Folketingets EU-oplysning.
Der arbejdes med opgaver til lærebog samt til artikler.
Hver uge har eleverne en elevnyhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69488279397",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69488279397",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69488279397"
}