Holdet S1x bi (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold S2024x bi (S1x bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Motion og sunhed
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Mutationer, befrugtning og kunstig befrugtning.
Titel 4 Økologi, biodiversitet og menneskelig påvirkning.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Motion og sunhed

Der er fokus på motion og sundhed.
lærebog: www.systime.dk Biologibogen C

læses kap. 3.6 blodkredsløbet( der læses ikke blodtyper) og 3.7 kondition.
Dokumentar: Chris Macdonalds programmer

Øvelse: Rapport måling af puls og blodtryk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og sundhed

Fokus på kostens sammensætning og sundhed, herunder betydningen af enzymer i fordøjelsen.

Kernestof
Lærebog: Biologibogen C www.systime.dk
Kap. 3.1: Hvad skal vi spise (kulhydrat, protein og lipider).
Kap. 3.2: Enzymer.
Kap. 3.3: Når vi spiser (fordøjelsessystemet).
Kap. 3.4: Cellernes energiproduktion energibalance.
https://biologibogenc.systime.dk/?id=424
Kap. 3.5: Energibalance afsnit: Fedme.
https://biologibogenc.systime.dk/?id=437

Lærebog: Biologibogen af Katrine Hulgaard og Caroline-Marie Madsen systime 2021.
Kap 3: Fysiologi læses følgende afsnit:
afsnit: Hvad er sundhed?
afsnit: Kost og ernæring.
Fordøjelsessystemet: Læses følgende to afsnit: Insulin og glukagon samt diabetes.
Novo-hæfte: https://bioside.dk/onewebmedia/Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.pdf  (s.17-20).

Øvelsesvejledninger til laboratorieforsøg.

Skriftligt arbejde
Rapport: Bromelin – enzymforsøg med ananas.
Rapport: Måling af blodsukker.

Samarbejde med fagene matematik, teknologi, samfundsfag i SO1 om temaet: Sundhed for alle? Hvor arbejdsformen var gruppearbejde dvs. et struktureret ar-bejde med idégenereringsværktøjer, innovation, fremstilling af en løsning/produkt til deres problemstilling.



Supplerende stof

De officielle kostråd: https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad
Diabetesforeningen: https://diabetes.dk/
Landsforeningen for overvægtige: https://adipositasforeningen.dk/om-svaer-overvaegt/

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Måling af blodsukker 21-02-2025
Rapport: Bromelin - Enzymforsøg med ananas 10-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mutationer, befrugtning og kunstig befrugtning.

Fokus på kønsorganer, kønsceller, mutationer, forplantning og kunstig befrugtning.


Kernestof

Lærebog: Bioaktivator
https://bioaktivator.systime.dk/?id=1248

Kap 46 (Genetik) ”DNA” læses følgende to afsnit:
DNA molekylets opbygning og DNA, kromosomer og gener.

Kap 47 (Genetik) ”Fra gen til protein” læses følgende 4 afsnit:
Det centrale dogme, - Transskription, - Eukaryotisk RNA omdannes før translation og Translation.

Kap 50 (Genetik)”Mutationer og genetiske sygdomme” læses følgende 3 afsnit.
Mutationer, Kromosom mutationer og Numeriske mutationer.

Kap 37 (Fysiologi) ”Kønsorganer” læses afsnit: Testikler og bitestikel.
Kap 39 (Fysiologi)” Regulering af kønshormoner” læses følgende 2 afsnit: Regulering af kønshormoner og testosterons virkninger.

Kap 40 (Fysiologi) ”Fra befrugtning til fødsel” – hele kap.
https://bioaktivator.systime.dk/?id=524


Lærebog: Biologibogen www.systime.dk Forside | Biologibogen
Kap 4: Sexologi læses følgende afsnit:
Kunstigbefrugtning (afsnit: insemination og reagensglasbefrugtning) og afsnit: Ufrivillig barnløshed (ikke afsnit: Hormonforstyrrende stoffer)
Afsnit kønssygdomme læses (tabel)https://biologibogen.systime.dk/?id=483

Øvelsesvejledninger til laboratorieforsøg.

Skriftligt arbejde
Rapport: Ornesæd
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ornesæd 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økologi, biodiversitet og menneskelig påvirkning.

Fokus på arters samspil i et økosystem, herunder betydningen af abiotiske samt biotiske faktorer. Evolutionære tilpasninger samt biodiversitet.
Felttur til et lokalt vandløb - hvor tilstanden af flora/fanua undersøges.

Kernestof
Lærebog: Biologibogen C www.systime.dk
Kap. 4.1: Økosystem.
Kap. 4.5: Biodiversitet.
Kap. 4.8: Tema: Vandløb.

Øvelsesvejledninger til Feltarbejde -undersøgelse/forsøg.

Skriftligt arbejde
Rapport: Undersøgelse af et vandløb (vandkvalitet) i lokalområdet.


Udadrettede aktivitet:
Felttur til lille Valby nord for Slagelse (Gudum vandløb), hvor eleverne ved brug af viden om abiotiske samt biologiske målinger kunne ”tilstandsbestemme” vandlø-bet.

Supplerende stof
Vandløbsundersøgelse
https://www.youtube.com/watch?v=4WQHhkWhfv0


Øvelser: Felttur til et lokalt vandløb og påvisning af fotosyntese samt respiration i vandpest.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandløb Rapport. 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer