Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2024x bi (S1x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Motion og sunhed
Der er fokus på motion og sundhed.
lærebog: www.systime.dk Biologibogen C
læses kap. 3.6 blodkredsløbet( der læses ikke blodtyper) og 3.7 kondition.
Dokumentar: Chris Macdonalds programmer
Øvelse: Rapport måling af puls og blodtryk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Fokus på kostens sammensætning og sundhed, herunder betydningen af enzymer i fordøjelsen.
Kernestof
Lærebog: Biologibogen C www.systime.dk
Kap. 3.1: Hvad skal vi spise (kulhydrat, protein og lipider).
Kap. 3.2: Enzymer.
Kap. 3.3: Når vi spiser (fordøjelsessystemet).
Kap. 3.4: Cellernes energiproduktion energibalance.
https://biologibogenc.systime.dk/?id=424
Kap. 3.5: Energibalance afsnit: Fedme.
https://biologibogenc.systime.dk/?id=437
Lærebog: Biologibogen af Katrine Hulgaard og Caroline-Marie Madsen systime 2021.
Kap 3: Fysiologi læses følgende afsnit:
afsnit: Hvad er sundhed?
afsnit: Kost og ernæring.
Fordøjelsessystemet: Læses følgende to afsnit: Insulin og glukagon samt diabetes.
Novo-hæfte: https://bioside.dk/onewebmedia/Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.pdf (s.17-20).
Øvelsesvejledninger til laboratorieforsøg.
Skriftligt arbejde
Rapport: Bromelin – enzymforsøg med ananas.
Rapport: Måling af blodsukker.
Samarbejde med fagene matematik, teknologi, samfundsfag i SO1 om temaet: Sundhed for alle? Hvor arbejdsformen var gruppearbejde dvs. et struktureret ar-bejde med idégenereringsværktøjer, innovation, fremstilling af en løsning/produkt til deres problemstilling.
Supplerende stof
De officielle kostråd: https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad
Diabetesforeningen: https://diabetes.dk/
Landsforeningen for overvægtige: https://adipositasforeningen.dk/om-svaer-overvaegt/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Måling af blodsukker
|
21-02-2025
|
Rapport: Bromelin - Enzymforsøg med ananas
|
10-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mutationer, befrugtning og kunstig befrugtning.
Fokus på kønsorganer, kønsceller, mutationer, forplantning og kunstig befrugtning.
Kernestof
Lærebog: Bioaktivator
https://bioaktivator.systime.dk/?id=1248
Kap 46 (Genetik) ”DNA” læses følgende to afsnit:
DNA molekylets opbygning og DNA, kromosomer og gener.
Kap 47 (Genetik) ”Fra gen til protein” læses følgende 4 afsnit:
Det centrale dogme, - Transskription, - Eukaryotisk RNA omdannes før translation og Translation.
Kap 50 (Genetik)”Mutationer og genetiske sygdomme” læses følgende 3 afsnit.
Mutationer, Kromosom mutationer og Numeriske mutationer.
Kap 37 (Fysiologi) ”Kønsorganer” læses afsnit: Testikler og bitestikel.
Kap 39 (Fysiologi)” Regulering af kønshormoner” læses følgende 2 afsnit: Regulering af kønshormoner og testosterons virkninger.
Kap 40 (Fysiologi) ”Fra befrugtning til fødsel” – hele kap.
https://bioaktivator.systime.dk/?id=524
Lærebog: Biologibogen www.systime.dk Forside | Biologibogen
Kap 4: Sexologi læses følgende afsnit:
Kunstigbefrugtning (afsnit: insemination og reagensglasbefrugtning) og afsnit: Ufrivillig barnløshed (ikke afsnit: Hormonforstyrrende stoffer)
Afsnit kønssygdomme læses (tabel)https://biologibogen.systime.dk/?id=483
Øvelsesvejledninger til laboratorieforsøg.
Skriftligt arbejde
Rapport: Ornesæd
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ornesæd
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi, biodiversitet og menneskelig påvirkning.
Fokus på arters samspil i et økosystem, herunder betydningen af abiotiske samt biotiske faktorer. Evolutionære tilpasninger samt biodiversitet.
Felttur til et lokalt vandløb - hvor tilstanden af flora/fanua undersøges.
Kernestof
Lærebog: Biologibogen C www.systime.dk
Kap. 4.1: Økosystem.
Kap. 4.5: Biodiversitet.
Kap. 4.8: Tema: Vandløb.
Øvelsesvejledninger til Feltarbejde -undersøgelse/forsøg.
Skriftligt arbejde
Rapport: Undersøgelse af et vandløb (vandkvalitet) i lokalområdet.
Udadrettede aktivitet:
Felttur til lille Valby nord for Slagelse (Gudum vandløb), hvor eleverne ved brug af viden om abiotiske samt biologiske målinger kunne ”tilstandsbestemme” vandlø-bet.
Supplerende stof
Vandløbsundersøgelse
https://www.youtube.com/watch?v=4WQHhkWhfv0
Øvelser: Felttur til et lokalt vandløb og påvisning af fotosyntese samt respiration i vandpest.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandløb Rapport.
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69488544636",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69488544636",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69488544636"
}