Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
S2025gh6 Ma (Sgh6 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Lineære funktioner
Lærebog:
- Hansen, H. H., Melin, J., Nielsen, K. E., Poulsen, N. H. & Weile J. (2024): Matematik C hhx, Systime: Kap. 2: I-bog.
- Teglbjærg, B.: MATHHX B, kap. 1-3. https://www.mathhx.dk/b/index.html
Emner:
- Grundlæggende matematik (løbende inddraget)
- Funktionsbegrebet
- Lineære funktioner; forskrift og graf
- Åbne og lukket intervaller
- a-formlen og finde b
- Ligninger af første grad med en variabel
- Skæringspunkt mellem to funktioner
- Uligheder og dobbelt uligheder, samt ligningsløsning med dette.
- Stykkevis lineære funktioner
- Anvendelse af lineære funktioner; omkostningsfunktion, omsætningsfunktion, udbudskurve og efterspørgselsfunktion, samt ligevægtspris.
- Funktionsanalyse: definitionsmængde, værdimængde, monotoniforhold, fortegnsvariation og ekstrema (de sidste 3 kun kort nævnt)
- Lineær regression med forklaringsgrad
- Bevis for a-formlen, finde b, b er skæringen på y-aksen og a er stigningen på y-aksen.
IT-værktøjer: Lommeregner, word, wordmat, excel og geogebra.
Kernestof:
- grundlæggende regnefærdigheder; regningsarternes hierarki, reduktion, - funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema
- grundlæggende funktionskendskab; lineære funktioner, herunder stykkevist lineære funktioner
- ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- xy-plot af datamateriale samt karakteristiske egenskaber ved lineære sammenhænge samt anvendelse af regression, korrelationskoefficient, determinationskoefficient
Eleverne har arbejdet med følgende faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- læse matematiske tekster
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af variabelsammenhænge
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72901189280",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72901189280",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72901189280"
}