Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Afsætning B
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
S2025gh5 Af (Sgh5 Af)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til afsætning
I dette forløb introduceres eleverne til faget, afsætning.
Vi arbejder med basale afsætningsmæssige begreber og får et indblik i, hvad afsætning går ud på.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Den interne situation
I dette forløb skal eleverne arbejde med den interne situation.
Begreber og teorier relevant for forløbet:
*Virksomhedstype
*De 4 P'er
*Virksomhedskarakteristik
*Konkurrencedygtighed - kernekompetence, konkurrencemæssig fordel, kritisk succesfaktor
*Værdikæder
*Forretningsmodeller herunder Business Model Canvas
*Intern del af SWOT
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
3
|
ØG
Se ØG studieplan for dybdegående beskrivelse af forløbet
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Den eksterne situation
I dette forløb skal eleverne arbejde med den eksterne situation
Begreber og teorier relevant for forløbet:
*Omverdensmodellen
*PESTEL-analyse
*Ekstern del af SWOT
*Muligheds- og trusselsmatrix
Derudover skal eleverne arbejde med ekstern informationssøgning herunder infosøgning, Statistikbanken, Euromonitor
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72911816240",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72911816240",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72911816240"
}