Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
S2025gh2 ap (Sgh2 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP - almen sprogforståelse
AP-undervisningen har fokus på:
- Hvad er sprog + strategier for sprogindlæring
- Grammatik
- Semantik
- Pragmatik
- Sproghistorie
Med afsæt i bogen "Ind i sproget" (Systime) skal eleverne opnå viden om emner som fx: grammatisk terminologi, morfologi og ordklasser, sætningsanalyse, stilleje i skriftsprog vs. talesprog, sproghandlinger og kommunikationsanalyse.
I forløbet indgår en halv blokdag med oplæg v/ "Sprogzonen", som særligt har fokus på sproghistorie og sociolingvistik.
Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alle
-
Læs kapitel 1 0g 2 i Ind i Sproget
-
Læs kapitel 6 i Ind i Sproget
-
Læs følgende afsnit af kapitel 3:
-
Læs følgende dele af kapitel 3:
-
Opgaverne fra kapitel 3 vedrørende verberne, som I ikke nåede i timen, er lektier.
-
Læs følgende afsnit i kapitel 3 i "Ind i Sproget":
-
Vi arbejder videre med kapitel 3
-
Lektie til i dag: Opgaverne 3.3.10 i Ind i sproget.
-
Afsnit
-
Vi afslutter kapitel 3
-
Læs følgende i Ind i Sproget:
-
Lektier er:4.1.14.1.1.14.1.1.24.1.1.44.1.4
-
Vi arbejder videre med kapitel 4 efter midtvejsscreening.
-
Program:
-
Lektier ses nedenfor. Vi gennemgår opgaverne i denne og næste time på torsdag.
-
Vi afslutter kapitel 4
-
I Ind i Sproget, hhx skal I læse følgende afsnit fra kapitel 5 (Pragmatik): 5, 5.1, 5.1.1, 5.1.2, 5.1.3, 5.1.4, 5.1.5, 5.1.6, 5.1.7, 5.1.8, 5.1.9
-
Arbejd selv.
-
Vi arbejder videre med kapitel 5
-
Lektien til i dag er opgave 5.1.7.1. Send den til mig inden timens begyndelse. Medbring "Hvis der skulle komme et menneske forbi".
-
Vi afslutter kapitel 5. Send 5.1.8.1 og 11.23 og 11.24 til mig, inden timen begynder. Husk også besvarelse af 5.1.10.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912038735",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912038735",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912038735"
}