Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
S2025gh4 ap (Sgh4 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP - almen sprogforståelse
AP-undervisningen har fokus på:
- Hvad er sprog + strategier for sprogindlæring
- Grammatik
- Semantik
- Pragmatik
- Sproghistorie
Med afsæt i bogen "Ind i sproget" (Systime) skal eleverne opnå viden om emner som fx: grammatisk terminologi, morfologi og ordklasser, sætningsanalyse, stilleje i skriftsprog vs. talesprog, sproghandlinger og kommunikationsanalyse.
I forløbet indgår en halv blokdag med oplæg v/ "Sprogzonen", som særligt har fokus på sproghistorie og sociolingvistik.
Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Færdiggør læsning af kapitel 2. Læringsstrategier | Ind i sproget hhx. Vi laver nogle af opgaverne i timen, så I skal blot læse.
-
Der er ingen lektier til i dag, men bemærk at der er en læselektie til på torsdag.
-
Til i dag skal I have læst hele kapitel 6 i Ind i sproget. I skal ikke lave opgaverne, men kun læse.
-
I bedes færdiggøre lektien på Minlæring. Nogle af jer mangler meget lidt, men andre af jer har næsten ikke lavet noget i timen, så I skal sætte en del tid af.
-
Vi skal nu tage hul på kap. 3. Grammatik | Ind i sproget hhx.
-
I dag tager vi hul på at snakke om ordklasserne. Vi starter med: 3.2.1 Verber (udsagnsord) | Ind i sproget hhx. Jeg gennemgår i klassen, men sørg for også selv at få læst på det I har svært ved.
-
Øv jer på terminologien: AP Terminologi.pdfog læs på 3.2.1 Verber (udsagnsord) | Ind i sproget hhx.
-
For at vi kommer lidt hurtigere videre til de øvrige ordklasser, skal I selv læse gundigt på 3.2.1.6 Diatese (aktiv og passiv) | Ind i sproget hhx og resten af afsnittet om verber frem til og med 3..2.1.9.
-
I skal fortsat øve jer meget på terminologi og ordklasserne. I kan bruge både Ind i Sproget og Minlæring.
-
I skal lave papirøvelsen I fik med hjem. (den er også vedhæftet her: Øvelser med adjektiver og adverbier.pdf
-
Lektien er en gentagelse af lektien til i mandags:
-
I skal lave en syntaktisk analyse af de første 10 sætninger på det ark I fik udleveret torsdag. Sæt tegn på det udleverede ark.
-
I bedes læse 3.3.9 Ordstilling og kasus * | Ind i sproget hhx samt lave opgave 3.3.9.1. Derudover skal I læse 3.3.10 Helsætningsanalyse | Ind i sproget hhx
-
Program:
-
Færdiggør og medbring opgavesættet, som I fik udleveret sidste torsdag: Repetition af ordklasser, morfologi mm..doc
-
Hvis man ikke fik læst til i går, så er det ikke for sent: Læs i kapitel 4: 4. Semantik | Ind i sproget hhx fra starten og til og med: 4.1.2 Stilleje * | Ind i sproget hhx. Det er kun ca. 4 sider. Vi arbejder med nogle af opgaverne i klassen.
-
Til i dag skal I have læst kapitel 4 om Semantik færdigt. Husk at I må springe afsnit 4.2 om Billedsprog over.
-
I skal færdiggøre sammenligningen af de på HC. Andersen teskter Dodningen og Reisekammeraten 4.3.4 Skrift- og talesprog på skrift * | Ind i sproget hhx. Husk at bruge så mange som muligt af de begreber i har læst og lært om i afsnittene "Stilleje" og
-
Arbejdsspørgsmål til kap. 5 Pragmatik.docx
-
I skal have besvaret de 10 arbejdsspørgsmål til kap. 5 inden timen: Arbejdsspørgsmål til kap. 5 Pragmatik.docx I skal desuden have lavet lektien på Minlæring om Semantik færdig.
-
I skal lave denne opgave: Sproghandlinger.docx Bemærk at de sætninger, I skal arbejde med kommer nogle sider inde i dokumentet.
-
Elementær kommunikationsanalyse.docx
-
I dag skal I lave en midtvejsscreening i stil med den startscreening, I lavede for nogle uger siden. Det er mest for jeres egen skyld, så I får en fornemmelse af, hvad I skal kunne, og forhåbentlig kan se, at I har rykket jer. I får lov til at bruge
-
Opsamlingsopgave.docx
-
Til i dag skal I have lavet denne adaptive lektie på Minlæring. I skal bruge 20 min. på ordklasseøvelser.
-
Hvis man ikke er færdig eller var til stede i timerne torsdag, så skal man færdiggøre denne opgave: Prøve i dansk grammatik.docx
-
Tjekliste til AP-prøven.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Diamantdigt
|
08-09-2025
|
|
Modtagerbevidst formidling
|
06-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
45 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912044495",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912044495",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912044495"
}