Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
S2025gh5 ap (Sgh5 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP - almen sprogforståelse
AP-undervisningen har fokus på:
- Hvad er sprog + strategier for sprogindlæring
- Grammatik
- Semantik
- Pragmatik
- Sproghistorie
Med afsæt i bogen "Ind i sproget" (Systime) skal eleverne opnå viden om emner som fx: grammatisk terminologi, morfologi og ordklasser, sætningsanalyse, stilleje i skriftsprog vs. talesprog, sproghandlinger og kommunikationsanalyse.
I forløbet indgår en halv blokdag med oplæg v/ "Sprogzonen", som særligt har fokus på sproghistorie og sociolingvistik.
Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære H5,
-
1. Hvad er sprog? | Ind i sproget hhx
-
Lektie: Til i dag skal I have læst om læringsstrategier i kapitel 2 i Ind i sproget. I skal IKKE læse 2.1, 2.2, 2.3 (disse er dog lektie til på onsdag). 2. Læringsstrategier | Ind i sproget hhx
-
Læringsstrategier.pptx
-
Lektie: Bestem ordklasserne i følgende sætning: Hun brokker sig højlydt, mens (konjunktion) han støvsuger det afsindigt store tæppe.
-
2.3 Opslagsværker og hjælpemidler* | Ind i sproget hhx
-
Lektie: Til i dag skal I have oversat denne sætning til engelsk: "Hun så sin bedste ven gå i hundene." Brug jeres ordbog. Derudover skal I kunne de fem tider på latin.
-
Sproghistorie.pptx
-
ordklasser.htm
-
Lektie: Ind i Sproget - Til i dag skal I have læst kap. 6.1. Hertil skal I lave fem noter/sætninger, der opsummerer kapitlet. Derudover skal I læse kap. 6.2, hertil skal I kunne redegøre for begreberne 'arveord, låneord, fremmedord.'
-
6.4 Arveord, låneord og fremmedord * | Ind i sproget hhx
-
3.1 Morfologi* | Ind i sproget hhx
-
Lektie: Til i dag skal I vide, hvad nedenstående ord betyder på dansk. Brug en ordbog, hvis det er svært.
-
3.1.1 Dansk* | Ind i sproget hhx Vælg tre af disse opgaver.
-
3.1.5 Interaktive opgaver: Morfologi | Ind i sproget hhx Vælg tre af disse opgaver.
-
Minlæring
-
NY PLAN: i SKAL STARTE SELV, SÅ KOMMER JEG LØBENDE. I SKAL STARTE MED OPGAVERNE OM MORFOLOGI - SE NEDENFOR - DERPÅ SKAL I LAVE OPGAVER OM PRONOMINER I MINLÆRING - SE LIGELEDES NEDENFOR.
-
Jeg er tilbage! I dag snakker vi om følgende:
-
Grammatik - Ordklasser - øvrige.pptx
-
Dagens program:
-
Lektie: Til i dag skal I have læst om endnu fire forskellige pronominer. I skal IKKE lave øvelserne til, dem tager vi i klassen, men I skal skrive tre sætninger til hver type; tre sætninger, der kan hjælpe jer med at genkende og anvende pronominet. M
-
3.2.6 Pronominer (stedord) | Ind i sproget hhx
-
Minlæring - nutids-r Øvelse 24
-
Lektie: Til i dag skal I have læst vedhæftede dokument. Sætningsanalyse.pdf
-
Agenda:
-
Dagens agenda - Ikke lektie.
-
Lektie: Til i dag skal alle have læst følgende om foreløbigt subjekt Foreløbigt og egentligt subjekt | Rod i sproget samt lave denne øvelse Foreløbigt og egentligt subjekt | Rod i sproget
-
Der er midtvejstest i dag. Man kan altså med fordel have læst i sit kladdehæfte til i dag. Vi starter med subjektsprædikat og adverbialled inden testen.
-
Program:
-
Video emu Video: Semantik - Almen sprogforståelse - STX | Emu.dk
-
Lektie: Til i dag skal I have læst om semantik i "Ind i sproget". I skal have læst kapitlerne 4.1, 4.1.1, 4.1.2 4.1 Semantik og lingvistik | Ind i sproget hhx I skal IKKE lave opgaverne til teksterne, men I skal alle kunne forklare ordene med fed skr
-
Adverbialled er biled.
-
Skriv en kort tekst om efterårsferien.
-
Lektie: Til i dag skal I have lavet den opgave, vi arbejdede med i fredags. Den er her Øvelse i helsætningsanalyse Cykelmyggen.doc
-
Skriftsprog og talesprog kap 4.pptx
-
Lektie: Til i dag skal I have transskriberet samtalen, I optog i mandags. I skal blot have skrevet jeres egne ord, ikke den andens.
-
Sætningsanalyse + forvægt/bagvægt. Forvægt og bagvægt.pptx Forvægt og bagvægt øvelser.pdf
-
Lektie: Til i dag skal I have lavet sætningsanalyse af sætningerne på det uddelte papir. Var man ikke til stede til at få papiret, kan det udprintes. Sætningsanalyse 1.pdf
-
Lektie: Til i dag skal I have læst lidt om kommunikation. I skal læse 5.1 Kommunikation | Ind i sproget hhx og 5.1.4 Transaktionsanalyse | Ind i sproget hhx. Det er gjort ret hurtigt, men er megavigtigt. Husk at tage noter, vi kommer til at gennemgå
-
Prøv at registrere hvordan jeres lærere opfordrer jer til at udføre den ene eller anden handling, og læg mærke til hvordan ordrer kan kamufleres som fx anmodninger eller indirekte sproghandlinger.
-
Fokus er således på hvad afsenderen egentlig mener, hvad afsenderen må formodes at ville opnå, hvad sprogets funktion eller formål er. Og det kan godt være noget andet end det der direkte bliver sagt.
-
Lektie: Til i dag skal I have læst 5.1.5 Sproghandlinger | Ind i sproget hhx, samt 5.1.6 Nedtoning og optoning * | Ind i sproget hhx I skal IKKE lave opgaverne til. Husk at medbringe arket om sætningsanalyse.
-
Sproghandlinger.docx
-
Kladdehæftetjek_Ordklasser_Verber.docx
-
Minlæring semantik
-
Lektie: Til i dag skal alle have lavet 'kladdehæftetjek'. Det forventes, at I ved, hvad I skal fokusere på i dag. Kladdehæftetjek_Ordklasser_Verber.docx
-
Stationslæring_AP.docx
-
3.3.11 Tværgående opgaver | Ind i sproget hhx
-
Tjekliste til AP-prøven.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912044640",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912044640",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912044640"
}