Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
S2025gh7 ap (Sgh7 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP - almen sprogforståelse
AP-undervisningen har fokus på:
- Hvad er sprog + strategier for sprogindlæring
- Grammatik
- Semantik
- Pragmatik
- Sproghistorie
Med afsæt i bogen "Ind i sproget" (Systime) skal eleverne opnå viden om emner som fx: grammatisk terminologi, morfologi og ordklasser, sætningsanalyse, stilleje i skriftsprog vs. talesprog, sproghandlinger og kommunikationsanalyse.
I forløbet indgår en halv blokdag med oplæg v/ "Sprogzonen", som særligt har fokus på sproghistorie og sociolingvistik.
Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I denne lektion vil I blive introduceret til faget AP og nogle af fagbegreberne. Glæd jer!
-
Lektier: Læs kapitel 1: "Hvad er sprog?" i vores grundbog: 1. Hvad er sprog? | Ind i sproget hhx
-
Lektier: skimme-læs det første afsnit af 2. Læringsstrategier | Ind i sproget hhx (I skal ikke lave opgaverne).
-
Lektier - brug ordbogen (IKKE Chat GPT eller Google Translate!):
-
Lektier: Ordklasser: læs om verber – afsnit 3.2.1, 3.2.1.1 (verbernes kendetegn) og 3.2.1.2 (verbernes former). Lav opgaverne (interaktive opgaver) 3.2.1.1 og 3.2.1.2.1. Brug dette link: 3.2.1 Verber (udsagnsord) | Ind i sproget hhx
-
Lektier: Repetér verbernes 6 tider: Præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum, imperativ. Vi arbejder videre med 3.2.1 Verber (udsagnsord) | Ind i sproget hhx
-
Lektier: Læs 3.2.1.4 Transitive, intransitive og kopulative verber | Ind i sproget hhx
-
Morfologi del 3 (ordklasser)
-
Vi fortsætter med Morfologi - del 3 (ordklasser).
-
Lektier: Adverbier - færdiggør opgave 11.1 (kun 1-4): 11. Opgaver til egen tekstproduktion | Ind i sproget hhx. Opfriskning af adverbier: 3.2.5 Adverbier (biord) | Ind i sproget hhx
-
Vi fortsætter med ordklasser (Morfologi del 3)
-
Lektier: Øv ordklasserne. Brug jeres håndskrevne noter - nedskriv evt. denne oversigt i jeres kladdehæfte: 3.2.11 Oversigt over ordklasser | Ind i sproget hhx
-
Lektier: Færdiggør jeres diamantdigt! Vi skal desuden arbejde med hoved- og ledsætninger. Læs om det her: 3.3.10 Helsætningsanalyse | Ind i sproget hhx
-
Lektier: Færdiggør øvelsen med at finde ledsætninger (kopi som I fik udleveret i lektionen onsdag).
-
Så skal vi for alvor i gang med sætningsanalyse (altså x og o). Læs om det her: 3.3 Sætningsanalyse | Ind i sproget hhx
-
Vi fortsætter med sætningsanalyse: 3.3 Sætningsanalyse | Ind i sproget hhx
-
Lektier: Færdiggør "Øvelse i sætningsanalyse: Øvelse 1" (kopi fra i fredags)
-
Lektier: Lav de 5 første sætninger på "Øvelse 2 i sætningsanalyse" (kopi I fik udleveret i går)
-
AP repetitionsopgave (kopi)
-
I denne lektion skal I logge jer på Min Læring og gennemføre en midtvejsscreening på linket: Minlæring. Screeningen er estimeret til 60 min. Janne (fra kontoret) kommer og fører fravær.
-
Program:
-
Vi gennemgår resten af opgaverne på "AP repetition" (kopi fra uge 38). Desuden opsamling på midtvejsscreening fra uge 38.
-
Lektier: Læs om semantik: 4.1 Semantik og lingvistik | Ind i sproget hhx
-
Vi skal arbejde med skriftsprog og talesprog i denne lektion. Læs om det her: 4.3 Skriftsprog og talesprog | Ind i sproget hhx
-
Lektier: repetér 4.3.5 Forvægt og bagvægt | Ind i sproget hhx og skimme-læs / orientér dig i 5.1 Kommunikation | Ind i sproget hhx
-
Repetitionsopgave (kopi)
-
Lektier: Læs op på sproghandlinger: 5.1.5 Sproghandlinger | Ind i sproget hhx. Vi fortsætter med sproghistorie (meget kort - I promise!) plus repetitionsopgave (kopi).
-
Lektier: Færdiggør kopien "Opsamlingsopgave" som I fik fredag i uge 41 (husk at medbringe den til timen!). Vi gennemgår den i dag.
-
Repetition: Minlæring
-
You'll read and work with the text "The Environmental Impact of Fast Fashion, Explained (2025)": Corporate Social Responsibility | CCC – Company, Culture and Communication
-
Velkommen til AP repetitions-dag! Forbered dig på dagen ved at læse op på de emner, du har udfordringer med: Tjekliste til AP eksamen.docx. Husk at medbringe kladdehæfte, blyant og viskelæder!
-
I arbejder med repetitionsopgave (kopi)
-
Vi gennemgår repetitionsopgave
-
I arbejder med de områder, hvor I har udfordringer. Link blandet sætningsanalyse på Min Læring: Minlæring
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912050125",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912050125",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72912050125"
}