Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Økonomisk grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
S2025gh7 øg (Sgh7 øg)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
ØG - økonomisk grundforløb
I ØG arbejdes med privatøkonomi, markedsøkonomi, samfundsøkonomi og økonomiske metoder.
Med afsæt i bogen "Økonomisk grundforløb" (Systime) er der fokus på emner som: lån, opsparing, indkomst, forbrug, budgetter, købsadfærd, udbud, efterspørgsel, prisdannelse og det økonomiske kredsløb.
AFS-VØ-IØ-underviseren i klassen er ansvarlig for gennemgang af følgende kapitler i bogen:
AFS: kapitel 5 og 8
VØ: kapitel 4, 7 og 9
IØ: kapitel 1, 2, 3 og 6
Herudover suppleres med diverse oplæg og casemateriale.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 (VØ i ØG): Studieliv og Privatøkonomi
Bog: Økonomisk Grundforløb, Systime
Kap. 4: Indkomst og Økonomi
Termer som indkomst, skat, disponibel indkomst, livsindkomst, forskudsregistrering, simple skatteberegninger, mm gennemgåes.
Forskel på frikort og skattekort. Forskel på restskat overskydende skat.
Kap. 7: Lån (og vi låner lidt fra kapitel 6)
De to "opsparing" og "lån" sættes op mod hinanden: hvad er formålet med at spare op? hvordan kan man øge sin opsparing? hvordan har renten en indflydelse (negativ eller positiv)? rente på forskellige lånetyper (herunder kviklån)? hvad er ÅOP? hvorfor er det ok at låne til nogle ting (f.eks. til hus) mens du bør holde inde med forbrugslån (f.eks. til mobiler og tv)?
Kap. 9: Det private budget
Forskel på faste og variable udgifter og hvilke typer udgifter hører til hvor. Beregninger som viser udgifter pr. måned og/eller pr. år.
Sammenholdt med budget og udarbejdelse af budgetskema.
Formål med forskellige konti (lønkonto, budgetkonto, opsparingskonto).
Konsekvenser af overforbrug.
Overordnet for forløbet forsøges der skabt opmærksomhed på vigtigheden af at kende til egne private økonomiske forhold, være opmærksom på hvornår man kan/bør sparre op versus tage lån, samt rollen som skattebetaler.
Der bliver især arbejdet i grupper med privatøkonomiske aspekter samt i plenum vha tavle, refleksioner, diskussioner krydret med løbende gruppe- og individuelle opgaver.
Forløbet afsluttes med en individuel opgave, som handler om budgetlægning og økonomisk planlægning for den enkelte elev og dennes privatøkonomiske overvejelser.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916069269",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916069269",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916069269"
}