Holdet Sgt2 Ke (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution ZBC
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e)
Hold S2025gt2 Ke (Sgt2 Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Kemi B
Titel 2 NV-Rejsen til Mars

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Kemi B

Introduktion til kemi.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Hvad er kemi? Atomers opbygning. Det periodiske system. Reaktioner. Ædelgasreglen. Sikkerhed og adfærd i laboratoriet.
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 NV-Rejsen til Mars

Naturvidenskabeligt Grundforløb mellem Fysik B, Kemi B og Biologi C.

Følgende NV-faglige mål opfyldes med dette forløb:
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.

Følgende Kemi B-faglige mål opfyldes med dette forløb:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof for Kemi B:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder spektrofotometri
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Materialer:
Isis C kapitel 1.1-1.5, 3.1-3.2, 6.1 og 6.2

Metoder:
Deduktivt, hvor klassen observerer demoforsøg og samles om gennemgang af indledende teori.
Eksperimentel del, hvor eleverne i grupper udfører eksperimenter og varierer parametre, og derigennem vil kunne redegøre for sammenhængen. Undervejs skal eleven opstille hypoteser.

Produkt:
Poster, journal og PowerPoint.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NV1-Elektrolyse 12-09-2025
NV2-Krystalvand i Marsjord 01-10-2025
NV3-Ethanolbestemmelse 22-10-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer