Holdet 3501h4pauXA10 - Dansk A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Andet 1 A
Lærer(e)
Hold 3501h4pauXA10 - Dansk A (3501h4pauXA10 - Dansk A)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Løgnere
Titel 2 Sanserne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Løgnere

Forløbet skal gøre kursisterne i stand til at kende fortællertyper og virkemidler i forbindelse med samme. Der arbejdet med den utroværdige fortæller samt hvilke forskellige typer der findes af denne.

Tekster:
- "Kun for mig", Medina
- "Memento" (Værk)
- "En sang til hans søster" Pia Juul
- "Fasaner", Helle Helle



Faglige mål:
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Afleveringer:
- Analyse og fortolkning af Helle Helle (5 timer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Helle Helle Fasaner 23-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sanserne

Hvilken betydning har inddragelsen af sanserne, når vi læser tekster, hører musik, ser billeder eller film?

Dette forløb arbejder med at analysere tekster ud fra, hvordan forfatteren bruger sanseindtryk som virkemidler.
Eleverne skal igennem novelleanalyser, billedanalyser, filmanalyser samt enkelte forsøg.


Dette forløb er ydermere et skriftlighedsforløb hvor eleverne selv skal udfordre sprogets grænser, arbejde med billedsprog og identificere egne sanseindtryk. Der vil i løbet af forløbet være tre skriftlige afleveringer, som arbejder med analyse hvor der især er fokus på sanserne.



Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge.
- Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.

Materiale:

Tekster:
- Gaden, Emil Bønnelycke
- Hist, hvor vejen slår en bugt, H. C. Andersen

Malerier:
- Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, P. C. Skovgaards.
- En landevej, H. A. Brendekilde.

Film:
- Bubber spiser Chili, youtube
- Sjæl, Disney

Faglitteratur:
- Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Kap.5.5 og Analysevejledning kap.9, systime.dk.
- Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Kap.4.2, Systime.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer