Holdet F3ac SOP (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - TEC
Fag og niveau projektfag -
Lærer(e)
Hold 2023 Fac SO (F1ac SO, F2ac SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO1:  Demokrati og medborgerskab
Titel 2 SO2 - Arbejdsmiljø
Titel 3 SO-3 (Dansk-Idehistorie)
Titel 4 SO5 - SRC
Titel 5 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO1: Demokrati og medborgerskab

SO 1: Demokrati og medborgerskab med fokus på teknologiens indvirkning

SO 1 forløbet handler om at give eleverne en forståelse for formålet med SO og hvad det vil sige at arbejde tværfagligt. Forløbet er et samarbejde mellem Dansk, Kom/IT og Samfundsfag. I forløbet skal eleverne undersøge et emne (CRISPR, Deep Fakes eller Overvågningsteknologi). Eleverne får en inspirationsdag hvor de er på Experimentariets ”hjernedag”.

Emnet skal præsenteres en 1 minut lang Explainer-video rettet mod en målgruppe (15-20 årige). DR P3 er afsender på videoen og eleverne skal kunne argumentere for hvordan deres produktion minder om DR P3s produktioner. Videoen skal indeholde empiri fra deres egen dataindsamling, samt være afstemt efter Ciceros pentagram (modtager, afsender, situation, emne og formål). Dataindsamlingen foregår på elevernes introtur og alle elevernes resultater bliver samlet i et excel-ark, som eleverne selv behandler/formidler. Forløbet afsluttes med en fremvisning af videoen og en argumentation for formidlingen i form af en fremlæggelse foran klassen.

Eleverne skal i forløbet opnå følgende SO-kompetencer:
Tværfagligt arbejde: Begynder
Informationssøgning: Begynder
Gruppearbejde: Begynder
Projektarbejde: Begynder
Præsentationsformer: Begynder
Genrebevidsthed: Begynder
Tidsplanlægning: Begynder
Modtage og bruge feedback: Begynder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SO2 - Arbejdsmiljø

SO2: ARBEJDSMILJØ / fokus på kemi’en

Uge 5 & 6 2024
Fag: Teknologi (21 timer) og Kemi (20 timer)



I dette tværfaglige forløb mellem kemi og teknologi har vi fokus på arbejdsmiljø – vi sætter især fokus på kemikalier i arbejdsmiljøet.  

I vil lære om hvad man forstår ved et godt arbejdsmiljø og om, hvordan man sikrer, at vi alle sammen kan gå på arbejde uden at blive syge og tage skade.  

I skal undersøge en branche/en type job og komme med et bud på, hvordan man kan fremstille et produkt, der løser et problem mht. kemi og arbejdsmiljø for netop denne type medarbejder.

I vil lære om kemikalier, deres mulige skadevirkninger og værnemidler samt relevante begreber. I kemi skal I lære om hvordan man kan undersøge om der er kemikalier til stede – dvs. lære om analysemetoder. Vi eksemplificerer dette i en case om parabener, hvor der bl.a. udføres en kemisk analyse, der påviser tilstedeværelsen af disse stoffer i et produkt.

Kristian Filrup fra Arbejdstilsynet kommer og fortæller om hvordan en myndighed medvirker til at forbedre det kemiske arbejdsmiljø og sikre, at medarbejdere kan arbejde trygt og sikkert.  


SO-kompetencer i forløb SO2/Arbejdsmiljø:
Udarbejdelse/besvarelse af problemformulering: Begynder

Tværfagligt arbejde: Begynder til Øvet

Informationssøgning: Begynder til Øvet

Gruppearbejde: Begynder til Øvet

Projektarbejde: Øvet

Præsentationsformer: Begynder til Øvet

Bearbejdning af data: Begynder til Øvet

Modtager af feedback: Begynder

Tidsplanlægning: Begynder til Øvet  

Modtage og bruge feedback: Begynder til Øvet



Afleveringer i dette forløb:

- PPfremlæggelse til at understøtte fremlæggelse om produktudvikling / arbejdsmiljø samt idégenereringsmetoder
- Opgavebesvarelse ”Cases om kemiske arbejdsulykker”  
- Dokumentation (lærerens valg) af øvelse i kemi
- Feedback fra responsgruppen (resumé) ved ’Foreløbig fremlæggelse af PPfremlæggelse incl. de tiltag/tilføjelser/rettelser I vil foretage inde den ’rigtige’ fremlæggelse fredag.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 41,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 5 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer