Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
projektfag -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2023 Fac SO (F1ac SO, F2ac SO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
SO1: Demokrati og medborgerskab
SO 1: Demokrati og medborgerskab med fokus på teknologiens indvirkning
SO 1 forløbet handler om at give eleverne en forståelse for formålet med SO og hvad det vil sige at arbejde tværfagligt. Forløbet er et samarbejde mellem Dansk, Kom/IT og Samfundsfag. I forløbet skal eleverne undersøge et emne (CRISPR, Deep Fakes eller Overvågningsteknologi). Eleverne får en inspirationsdag hvor de er på Experimentariets ”hjernedag”.
Emnet skal præsenteres en 1 minut lang Explainer-video rettet mod en målgruppe (15-20 årige). DR P3 er afsender på videoen og eleverne skal kunne argumentere for hvordan deres produktion minder om DR P3s produktioner. Videoen skal indeholde empiri fra deres egen dataindsamling, samt være afstemt efter Ciceros pentagram (modtager, afsender, situation, emne og formål). Dataindsamlingen foregår på elevernes introtur og alle elevernes resultater bliver samlet i et excel-ark, som eleverne selv behandler/formidler. Forløbet afsluttes med en fremvisning af videoen og en argumentation for formidlingen i form af en fremlæggelse foran klassen.
Eleverne skal i forløbet opnå følgende SO-kompetencer:
Tværfagligt arbejde: Begynder
Informationssøgning: Begynder
Gruppearbejde: Begynder
Projektarbejde: Begynder
Præsentationsformer: Begynder
Genrebevidsthed: Begynder
Tidsplanlægning: Begynder
Modtage og bruge feedback: Begynder
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
SO2 - Arbejdsmiljø
SO2: ARBEJDSMILJØ / fokus på kemi’en
Uge 5 & 6 2024
Fag: Teknologi (21 timer) og Kemi (20 timer)
I dette tværfaglige forløb mellem kemi og teknologi har vi fokus på arbejdsmiljø – vi sætter især fokus på kemikalier i arbejdsmiljøet.
I vil lære om hvad man forstår ved et godt arbejdsmiljø og om, hvordan man sikrer, at vi alle sammen kan gå på arbejde uden at blive syge og tage skade.
I skal undersøge en branche/en type job og komme med et bud på, hvordan man kan fremstille et produkt, der løser et problem mht. kemi og arbejdsmiljø for netop denne type medarbejder.
I vil lære om kemikalier, deres mulige skadevirkninger og værnemidler samt relevante begreber. I kemi skal I lære om hvordan man kan undersøge om der er kemikalier til stede – dvs. lære om analysemetoder. Vi eksemplificerer dette i en case om parabener, hvor der bl.a. udføres en kemisk analyse, der påviser tilstedeværelsen af disse stoffer i et produkt.
Kristian Filrup fra Arbejdstilsynet kommer og fortæller om hvordan en myndighed medvirker til at forbedre det kemiske arbejdsmiljø og sikre, at medarbejdere kan arbejde trygt og sikkert.
SO-kompetencer i forløb SO2/Arbejdsmiljø:
Udarbejdelse/besvarelse af problemformulering: Begynder
Tværfagligt arbejde: Begynder til Øvet
Informationssøgning: Begynder til Øvet
Gruppearbejde: Begynder til Øvet
Projektarbejde: Øvet
Præsentationsformer: Begynder til Øvet
Bearbejdning af data: Begynder til Øvet
Modtager af feedback: Begynder
Tidsplanlægning: Begynder til Øvet
Modtage og bruge feedback: Begynder til Øvet
Afleveringer i dette forløb:
- PPfremlæggelse til at understøtte fremlæggelse om produktudvikling / arbejdsmiljø samt idégenereringsmetoder
- Opgavebesvarelse ”Cases om kemiske arbejdsulykker”
- Dokumentation (lærerens valg) af øvelse i kemi
- Feedback fra responsgruppen (resumé) ved ’Foreløbig fremlæggelse af PPfremlæggelse incl. de tiltag/tilføjelser/rettelser I vil foretage inde den ’rigtige’ fremlæggelse fredag.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
PP Introduktion til SO2 forløbet om Arbejdsmiljø. uge 5 og 6. 2024.pptx
-
PP SO2 - Om arbejdsmiljø generelt 2024. Understøtte opgaven om arbejdsmiljø.pptx
-
OPG om arbejdsmiljø og APV 2024 (1).docx
-
SO2 - OPG. Cases om kemiske arbejdsulykker. 2024.pptx
-
image.png
-
Oplæg til SO2 Arbejdsmiljø. U5 & U6 2024.docx
-
Arbejdsmiljørepræsentant - Sikkerhed på arbejdspladsen
-
1, Victor, Tobias, Lise, Kamilla
-
Powerpoint til HCØ - Arbejdstilsynet. Foredrag Kristian F.pptx
-
Benyt https://dansk-kemidatabase.dk/ (NB!! Kræver Login for at kunne bruge databasen. 1. Brugernavn: ElevHCØF Kode: Sikkerhed
-
Teknisk Dokumentation (1).pptx
-
Chemistry Experiment | Mr. Bean Official
-
Vandopløselighed SO2 2024 final.docx
-
2.6 Elektronegativitet
-
6.8 Alkoholer
-
Polære og Upolære forbindelserSO2 2024.pptx
-
Marvin js demo.html
-
Dagens plan
-
Analysemetoder SO2.docx
-
Opgave EN (elektronegativitet).docx
-
Boost Polære/Upolær
-
PP - 1 - Organisk Kemi - Elektronegativitet og kemiske bindingstyper.pptx
-
1, Victor, Tobias, Lise, Kamilla Fremlægger for 7. Iiiya, Mads, Mariam, Halfdan
-
Afsnit
-
Funktionelle grupper. Organisk kemi. SO2.pptx
-
Bliv klogere på parabenerne: sandt og falsk om parabener
-
Marvin js
-
Tyndtlagschromatografi | Kemi B - Analytisk kemi 1
-
ca. 15 min (max.) til forberedelse af pitch.
-
•Kravspecifikationer til produktet:
-
Peer-to-peer sparring/feedback:
-
Miljøvurdering SO2 2024. Inkl. skema til LCA analysen - slide nr17. HCØ,F.pptx
-
Teknologivurdering - skema til konsekvensvurdering.docx
-
PP. AM5. Teknologivurdering. Konsekvens vurdering.pptx
-
Dagens plan for lektion 1-3
-
Fremlæggelse af screencast
-
billede.png
-
Fremlæggelse: I alt 20 min. Ca. 10 min til fremlæggelse – ca. 10 min til spørgsmål
-
Punkter til fremlæggelsen Arbejdsmiljø 2024.docx
-
Gruppen laver et dokument indeholdende følgende: (dokumentet afleveres på lektio)
|
|
Omfang
|
Estimeret:
41,00 moduler
Dækker over:
41 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
SO-3 (Dansk-Idehistorie)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
SO5 - SRC
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Forløb#2
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1679/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418160980",
"T": "/lectio/1679/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418160980",
"H": "/lectio/1679/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418160980"
}