Holdet F Newton DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - TEC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2025 F Newton DA (F Newton DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 grundforløb intro til dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 grundforløb intro til dansk

Materiale:

1. https://studievanerpaahhx.systime.dk/?id=131#c334 : om notatteknik, ca. 2 sider
2. https://studievanerpaahhx.systime.dk/?id=130 : om læsestrategi, ca. 2 sider
3. https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2474 om læse og forståelsesstrategi, ca 2 sider
4. https://idansk.systime.dk/?id=524 Ciceros pentagram, ca 1 side
5. https://www.scribus.k/studer-sproglige-virkemidler-og-styrk-dit-sprog/ (Sproglige virkemidler hvilke er der og hvordan bruger du dem til dit formål), ca. 1 side
6. https://danskpaany.systime.dk/?id=283 (om argumentation), ca. 8 sider
7. Anne-Birgitte Rasmussen: Studenterliv. Den digitale verden udfordrer koncentrationen. Kristeligt Dagblad.dk, 30. maj 2014., ca. 1 side
8. Mitcfu.dk: ”Få en klæbehjerne”, sundhedsmagasin med Cecilie Beck, 8:06 min.
9. Artikel: ”Du kan træne dig til en superhukommelse på få uger”, fra Videnskab,dk, 8. marts 2017. https://videnskab.dk/krop-sundhed/du-kan-traene-dig-til-superhukommelse-paa-faa-uger/ , ca. 1 side
10. Artikel: ”Sproglige virkemidler en guide med eksempler” https://www.dagens.dk/sproglige-virkemidler, ca. 1 side
11. Anette Hauge Nielsen, Anette Hauge; Nielsen, Brith Dalgaard et al: ”Skellet mellem fakta og fiktion”. I ” Dansk på ny”, https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=122, Systime, 2021, ca. 2 sider
12. https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2420 (om analyse af journalistiske tekster), ca. 2 sider
13. Herman Bang: ”Branden” https://litteraturportalen.systime.dk/?id=772, ca. 5 sider
14. Berlingske Tidende: ”Og hele månen blev som blod”, 12. september 2001, ca. 2 sider https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=1961 eller https://www.berlingske.dk/internationalt/og-hele-maanen-blev-som-blod
15. https://www.danskerhverv.dk/dansk-erhverv-magasinet/dansk-erhverv-magasinet-022024/tat-pa-borsen-skal-genopbygges-no-matter-what/ , ca ½ side
16. https://www.danskerhverv.dk/sammen-om-borsen/det-begyndte-med-en-damning-mod-amager/ , ca. ½ side
17. https://www.avidlyagency.com/da/viden/blog/uimodstaaelige-overskrifter-i-content-marketing, ca 1 side
18. Musikvideo: LOC ”Frk Escobar” (3:22)
19. Musikvideo af Christopher: ”min indre stemme” + lyrics (3:15)
20. Kampagne Kræftens bekæmpelse: ”Man kan da aldrig få for meget pølse” (2:08)
21. https://xn--rst-0na.dk/tips-til-din-tale/ , ca. 6 sider.
22. Læreren afspiller: ” https://www.youtube.com/watch?v=I5-CQkOkkxs ”Martin Thorborgs motivational speech no 1. ”prioriter din tid”, ca. 4 min.
23. Borgerforslag: Afskaf dansk A i gymnasiet”, ca. 1 side



7 elevtimer i alt:
Reportage = 5 timer
Skriv et debatindlæg: 2 elevtimer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde