Holdet F Kepler nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - TEC
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e)
Hold 2025 F Kepler nv (F Kepler nv, F Kepler nv bi, F Kepler nv Fy, F Kepler nv Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NF1/Fy Krop og energi
Titel 2 NV1 / Bi Krop og energi
Titel 3 NF2/Fy  CO2 - er det et problem?
Titel 4 NV2/ Bi CO2-er det et problem?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NF1/Fy Krop og energi

Indhold:
Kalorimetri, opgaveregning, forsøg, rapportskrivning

Kernestof og begreber:
Varme, energi, effekt, temperatur, (specifik) varmekapacitet, masse.

Forsøg:
Bestemmelse af vands specifikke varmekapacitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV1 / Bi Krop og energi

I dette NV forløb vil vi, gennem brug af den naturvidenskabelige metode, belyse nogle af energimæssige mekanismer i fagene biologi, kemi og fysik.

I biologi vil  vi fokusere på hvordan man kan indsamle data og dokumentere naturvidenskab, samt forholde sig kritisk til resultaternes validitet.
Vi vil danne et grundlag for kritisk stillingtagen med hensyn til den information man hele tiden udsættes for i medierne, når det gælder krop og sundhed (f.eks. myter om slankekure, kosttilskud osv.)

Biologi NF1 (estimeret 7 timer):
I biologi arbejder vi med kroppens præstation - idet eleverne udføre en konditest (Steptest & 1. punktstest) samt blodtryksmåling for at eleven skal forholde sig til:
Hvad er mit kondital?
Stemmer mit kondital overens med min min kropskonstitution og livsstil?
Hvordan kan man måle konditallet ? og hvordan kan man måle validt (pålideligt) ?

Biologisk kernestof:
Kroppens arbejde kræver ATP
ATP dannelse / respiration / aerob forbrænding (& anerob forbrænding)
Energiforbrug / afhænger af aktivitet
Energi kommer fra kostens energigivende stoffer
Åndedræt og Blodkredsløb
Begrænsende faktorer for kroppens arbejde (ilt, kulhydrat, max puls osv.)
Ilt og energigivende stoffer skal transporteres rundt i kroppen og til/ind i cellerne.

Øvelser:
Kondition/kondital (Øvelse: Steptest og 1.punktstest)
Blodtryksmåling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Konditest 09-09-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 NF2/Fy CO2 - er det et problem?

Indhold:
Faseskrift, Forsøg, opgaveregning

Kernestof:
(Specifik) Smeltevarme, masse, energi, temperatur, faseskift (med molekylemodeller),

Forsøg:
Bestemmelse af vands smeltevarme (gruppe forsøg)
Demo-forsøg med opvarmning i CO2 beholder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 NV2/ Bi CO2-er det et problem?

Debatten om jordens klima og den globale opvarmning har kuldioxid, der er resultatet af forbrændingsprocesserne, som et væsentligt molekyle at blive klog på og forstå.

Formålet med dette forløb er at benytte biologi-, kemi- og fysikfagenes metoder til at danne en naturvidenskabelig forståelse af problemstillingen, der sætter os i stand til at forholde os kritisk til klimadebatten.

I dette forløb undersøger du konkret i biologifaget:
- Introduktion til organismer og deres "systematik"
- Celler og typer af celler - herunder de forskellige celleorganellers funktion
- Har planters aktivitet betydning for mængden af kuldioxid i det omgivne miljø? - vi undersøger fotosyntese og respiration.
- Fokus på undersøgelsesmetode / opstille hypotese / benytte kontrolforsøg mm.

Dokumentationer
Arbejdsark - fotosyntese respiration.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer