Holdet F Kopernikus nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - TEC
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e)
Hold 2025 F Kopernikus nv (F Kopernikus nv, F Kopernikus nv bi, F Kopernikus nv Fy, F Kopernikus nv Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV1 Kemi: Krop og Energi
Titel 2 NV1 - Fy  Krop og energi
Titel 3 NV2: Kemi. CO2 - er det et problem?
Titel 4 NV2: Fy - CO2 - er det et problem?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV1 Kemi: Krop og Energi

Salte og ioner i forbindelse med funktion og betydning for kroppen.

Simple og sammensatte ioner.
Saltes opbygning, opløselighed og fældningsreaktioner.
Navngivning

Isis C:
Kap. 2:
2.1 Ioner
2.2 Ionforbindelser
2.3 Ioner og ionforbindelsers navne
Kap. 3:
3.8 Salt er noget du spiser
3.6 Opløselighed
3.7 Fældningsreaktioner. OBS! - undtaget molbegrebet.

Kemiøvelse: Saltes opløselighed (fældningreaktioner) / kvalitativ
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reaktioner med salte - ikke denne version 16-09-2025
Reaktioner med salte version 2 GRUPPE 19-09-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV1 - Fy Krop og energi

Fysik

Kerne stof:
temperatur
specifik varme kapacitet
effekt
varme

NV faglige mål:
formulere og begrunde enkle hypoteser
kvantitative metode
dobbelbestemmelser eller gentagelse af forsøg
systematisere måledata
præsentation af data via forskellige repræsentationsformer
tolke og forklare resultaterne
måleusikkerheder og fejlkilder
lineært regression

eksperimentelt arbejde: bestemmelse af c-værdien af vand

skriftlige arbejde: journal


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 NV2: Kemi. CO2 - er det et problem?

Overordnet Tema: CO2 – er det et problem?

I dette forløb beskæftiger vi os med CO2-molekylet, dvs. vi beskæftiger os med:
Molekyler og kovalente bindinger

Indhold:
Molekyler og molekylers opbygning
Kovalente bindinger / Elektronpar binding / Elektronprikformel
Strukturformel (Stegformel)
Bruttoformel
Navngivning
Rummelig opbygning

Isis C
2.4 Molekyleforbindelser
2.5 Molekylers form
1.6 Carbon
1.7 Atmosfæren



Eksperimentelt arbejde / kvantitativ bestemmelse
Databehandling. Matematisk regression /  lineær model
Øvelse: Gasudvikning fra NATRON

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 NV2: Fy - CO2 - er det et problem?

Kerne stof:

smelte og koge punkt
smeltevarme og fordampningsvarme
isolerede systemer

NV kompetencer:
formulere og begrunde enkle hypoteser
kvantitative metode
dobbelbestemmelser eller gentagelse af forsøg
systematisere måledata
præsentation af data via forskellige repræsentationsformer
tolke og forklare resultaterne
måleusikkerheder og fejlkilder

eksperimentelt arbejde: bestemmelse af is specifikke smeltevarme

skriftlige arbejde: journal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer