Holdet 6501h3samxtb Teknikfag B byg - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Andet 1 B
Lærer(e)
Hold 6501h3samxtb Teknikfag B byg (6501h3samxtb Teknikfag B byg)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema Sommerhus
Titel 2 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema Sommerhus

Byggeri & Energi B (Bemærk at det kun er B-niveau EUX)

* Opstart på faget:
Kort gennemgang af de faglige mål i bekendtgørelsen:

Faglige mål:
- Problemidentifikation
- Problemanalyse
- Produktprincip
- Produktudformning
- Produktforberedelse
- Realisering

Kernestof:
- Projektstyring
- Planlægning
- Projektering
- Konstruktion
- Energi & miljø


Som valgtemaer er der valgt:
- Byggekomponenter
- Energi

Supplerende stof:
- Byggekomponenter/Materialevalg indenfor tømrer, murer og malerområdet ud fra funktionelle og æstetiske krav


* Benyttet bogmateriale mv.:
- Grundlæggende byggeviden r. udgave af Jørgen Larsen og Claus Bjerre Praxis/Nyt Teknisk Forlag
- Byggeri og energi – et teknikfag (systime.dk) God til planlægning af byggerier
- Tømrerbogen – Praxis (Online) benyttes mest til opslag
- Murerbogen – Praxis (Online) mest benyttes til opslag
- Energiramme- og U-beregning som præsentation
- Diverse pdf'er fra fabrikanter

----------------------
* Faget arbejder videre fra teknologi:
- Problembaseret læring og projekter PBL
- Idégenereringsteknikker (brainstorm, omvendt brainstorm)
- HV-ord
- Problemtræ

--------------------

Udlevering af projekt "Sommerhus" - et projektoplæg omkring udvikling af et sommerhus som benyttes som case

Metoder til udvikling af "skarpe" problemformuleringer og kravspecifikationer (tragtmodel)
* Fra idé til en færdig bygningskonstruktion
* Udvikling af Ganttkort evt. med ressourceplan

Byggeprocessen fra idé til det færdige projekt - hvilke interessenter og lovgivning er der?
* Planloven/lokalplan og servitutter - plandata.dk
* Byggeansøgning herunder de 5 bygherrekrav
* BR 18 - kunne slå op i og benytte
* BBR
* Valg af udtryk for sommerhuset - forskellige arkitekturer/indretning/bygningskonstruktioner
* Valg af grund til sommerhus og placering i forhold til solindfald/energi - dingeo.dk
* Rumskema og indretningsforslag

Eleverne skal kunne argumentere/begrunde valg af byggevarer til terrændæk, vægge og tag i forhold til: Styrke, levetid, miljøpåvirkning mv

Kort gennemgang af forskellige:
* Trætyper herunder styrketræ og deres egenskaber
* Teglsten, fliser og opmuring
* Tagbelægning og taghældning
* Vinduer og deres egenskaber A og B typer og hvor de må benyttes
* Viden om råd og træbeskyttelse

Forskellige typer af isoleringsmateriale og deres egenskaber
* Varmeledning λ (lambda) og isolans (R-værdi)
* U-værdiberegning på en udvalgt konstruktion. Vi taler om kuldebroer som murbindere og linjetab
* Vi ser på BR18 og de krav til U-værdi for fundament, mure, tage mv.

* Korrekt placering af vind og dampspærre
* Radonspærre og hvad er radon. Radonkort på dingeo.dk?
* Udluftning og kondens - mekanisk/naturlig Genvex
* Brandsikkerhed - lovgivning og hvilke materialer er hensigtsmæssige at benytte

* Økonomi
* Miljø, levetid og bæredygtighed

* Teknisk tegning i 2D i Autocad af udvalgte konstruktioner (projektering) mv.

* Kvalitetskontrol af byggeri

* Teknisk rapportskrivning med særlige fokus på problemformulering/kravspecifikation og konklusion

* Fremlæggelse og præsentation for klassen med evaluering

-------------------------------

Under eksamensperioden vil der også blive undervist:

* Analyse af målgruppers behov
* Prioritering Need to have = lovgivning og Nice to have `= bygherrer ønsker mv.
* Rumskemaer og indretningsplan
* Begrundet valg af materialer ud fra lokalplan mv. (matrix)
* Valg af materialer til klimaskærm (ydervægge, tag, vinduer og døre, fundament og isolering)
* Valg af udvendig overfladebehandling i forhold til lokalplan, råd og æstetik
* Valg af indvendig overfladebehandling maling og tapetsering - ud fra æstetiske betragtninger og målgruppe
* Stabilitet af bygning (vind og snepåvirkning) for mure og tag
* Arkitektur - forskellige stilarter samt hvilken er benyttet i den omkringliggende bebyggelse
* Valg af energikilder og brændselsbehov
* Energirammeberegning
* Finansiering - hvad koster realkreditlån og banklån
* Vedligeholdelsesplan for bygningen
* Praktisk opbygning af en del af den foreslåede bygning og tegningsmateriale
* Dokumentation af den praktiske byggeproces
* Genbrug af materialer/materialeminimering evt LCA
* Arbejdsmiljø og miljøbeskyttelse
* Udfærdigelse af eksamensrapport
* Inddragelse af andre fag/tværfaglighed
* Kildehenvisning som APA typografi
* At føre dagbog/logbog

* Eksamen
- At gå til eksamen
- Udvikling af præsentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eksamensprojekt

* Eksamensforløb:

Varighed ca. 5 uger à ca. 35 timer.

* Vi arbejder videre med og udbygger temaerne fra projektet "Sommerhus" og det at skrive en teknisk rapport.

* Emnerne, der undervises i er vist under "Sommerhus".

* Der skal i full scale bygges et udsnit af det forslåede produkt, der også udgør en del af eksaminationsgrundlaget, ligesom rapporten og den mundtlige fremlæggelse med præsentation.

* I får en to projektoplæg som I frit kan vælge imellem. Projekterne skal laves i hold af 2 - 3 personer. Dog sådan at alle er på et hold.
* Der skal i den første uge udarbejdes en projektformulering + tidsplan som Ganttkort, der skal godkendes.

* Dernæst går I i gang med projektet som omfatter et produkt samt en rapport med et omfang på 15 -30 normalsider for første person og dernæst 5 -15 normalsider for de efterfølgende personer.






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde