Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Andet 1 B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
6501h3samxtb Teknikfag B byg (6501h3samxtb Teknikfag B byg)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema Sommerhus
Byggeri & Energi B (Bemærk at det kun er B-niveau EUX)
* Opstart på faget:
Kort gennemgang af de faglige mål i bekendtgørelsen:
Faglige mål:
- Problemidentifikation
- Problemanalyse
- Produktprincip
- Produktudformning
- Produktforberedelse
- Realisering
Kernestof:
- Projektstyring
- Planlægning
- Projektering
- Konstruktion
- Energi & miljø
Som valgtemaer er der valgt:
- Byggekomponenter
- Energi
Supplerende stof:
- Byggekomponenter/Materialevalg indenfor tømrer, murer og malerområdet ud fra funktionelle og æstetiske krav
* Benyttet bogmateriale mv.:
- Grundlæggende byggeviden r. udgave af Jørgen Larsen og Claus Bjerre Praxis/Nyt Teknisk Forlag
- Byggeri og energi – et teknikfag (systime.dk) God til planlægning af byggerier
- Tømrerbogen – Praxis (Online) benyttes mest til opslag
- Murerbogen – Praxis (Online) mest benyttes til opslag
- Energiramme- og U-beregning som præsentation
- Diverse pdf'er fra fabrikanter
----------------------
* Faget arbejder videre fra teknologi:
- Problembaseret læring og projekter PBL
- Idégenereringsteknikker (brainstorm, omvendt brainstorm)
- HV-ord
- Problemtræ
--------------------
Udlevering af projekt "Sommerhus" - et projektoplæg omkring udvikling af et sommerhus som benyttes som case
Metoder til udvikling af "skarpe" problemformuleringer og kravspecifikationer (tragtmodel)
* Fra idé til en færdig bygningskonstruktion
* Udvikling af Ganttkort evt. med ressourceplan
Byggeprocessen fra idé til det færdige projekt - hvilke interessenter og lovgivning er der?
* Planloven/lokalplan og servitutter - plandata.dk
* Byggeansøgning herunder de 5 bygherrekrav
* BR 18 - kunne slå op i og benytte
* BBR
* Valg af udtryk for sommerhuset - forskellige arkitekturer/indretning/bygningskonstruktioner
* Valg af grund til sommerhus og placering i forhold til solindfald/energi - dingeo.dk
* Rumskema og indretningsforslag
Eleverne skal kunne argumentere/begrunde valg af byggevarer til terrændæk, vægge og tag i forhold til: Styrke, levetid, miljøpåvirkning mv
Kort gennemgang af forskellige:
* Trætyper herunder styrketræ og deres egenskaber
* Teglsten, fliser og opmuring
* Tagbelægning og taghældning
* Vinduer og deres egenskaber A og B typer og hvor de må benyttes
* Viden om råd og træbeskyttelse
Forskellige typer af isoleringsmateriale og deres egenskaber
* Varmeledning λ (lambda) og isolans (R-værdi)
* U-værdiberegning på en udvalgt konstruktion. Vi taler om kuldebroer som murbindere og linjetab
* Vi ser på BR18 og de krav til U-værdi for fundament, mure, tage mv.
* Korrekt placering af vind og dampspærre
* Radonspærre og hvad er radon. Radonkort på dingeo.dk?
* Udluftning og kondens - mekanisk/naturlig Genvex
* Brandsikkerhed - lovgivning og hvilke materialer er hensigtsmæssige at benytte
* Økonomi
* Miljø, levetid og bæredygtighed
* Teknisk tegning i 2D i Autocad af udvalgte konstruktioner (projektering) mv.
* Kvalitetskontrol af byggeri
* Teknisk rapportskrivning med særlige fokus på problemformulering/kravspecifikation og konklusion
* Fremlæggelse og præsentation for klassen med evaluering
-------------------------------
Under eksamensperioden vil der også blive undervist:
* Analyse af målgruppers behov
* Prioritering Need to have = lovgivning og Nice to have `= bygherrer ønsker mv.
* Rumskemaer og indretningsplan
* Begrundet valg af materialer ud fra lokalplan mv. (matrix)
* Valg af materialer til klimaskærm (ydervægge, tag, vinduer og døre, fundament og isolering)
* Valg af udvendig overfladebehandling i forhold til lokalplan, råd og æstetik
* Valg af indvendig overfladebehandling maling og tapetsering - ud fra æstetiske betragtninger og målgruppe
* Stabilitet af bygning (vind og snepåvirkning) for mure og tag
* Arkitektur - forskellige stilarter samt hvilken er benyttet i den omkringliggende bebyggelse
* Valg af energikilder og brændselsbehov
* Energirammeberegning
* Finansiering - hvad koster realkreditlån og banklån
* Vedligeholdelsesplan for bygningen
* Praktisk opbygning af en del af den foreslåede bygning og tegningsmateriale
* Dokumentation af den praktiske byggeproces
* Genbrug af materialer/materialeminimering evt LCA
* Arbejdsmiljø og miljøbeskyttelse
* Udfærdigelse af eksamensrapport
* Inddragelse af andre fag/tværfaglighed
* Kildehenvisning som APA typografi
* At føre dagbog/logbog
* Eksamen
- At gå til eksamen
- Udvikling af præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksamensprojekt
* Eksamensforløb:
Varighed ca. 5 uger à ca. 35 timer.
* Vi arbejder videre med og udbygger temaerne fra projektet "Sommerhus" og det at skrive en teknisk rapport.
* Emnerne, der undervises i er vist under "Sommerhus".
* Der skal i full scale bygges et udsnit af det forslåede produkt, der også udgør en del af eksaminationsgrundlaget, ligesom rapporten og den mundtlige fremlæggelse med præsentation.
* I får en to projektoplæg som I frit kan vælge imellem. Projekterne skal laves i hold af 2 - 3 personer. Dog sådan at alle er på et hold.
* Der skal i den første uge udarbejdes en projektformulering + tidsplan som Ganttkort, der skal godkendes.
* Dernæst går I i gang med projektet som omfatter et produkt samt en rapport med et omfang på 15 -30 normalsider for første person og dernæst 5 -15 normalsider for de efterfølgende personer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/168/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962828802",
"T": "/lectio/168/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962828802",
"H": "/lectio/168/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962828802"
}