Holdet 6501h3samxtb Teknikfag B pvm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Andet 1 B
Lærer(e)
Hold 6501h3samxtb Teknikfag B pvm (6501h3samxtb Teknikfag B pvm)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Elteknik og Arduino
Titel 2 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Elteknik og Arduino

Udvikling & Produktion B for personvogsmekanikere. (Bemærk at det kun er B-niveau EUX)

Introduktion til faget

Der er 3 forskellige fagretninger på Udvikling & Produktionsholdet

1 smed, der faget på A-niveau og først skal til eksamen i foråret 2026
2 industriteknikere, der har faget på A-niveau og skal til eksamen i foråret 2025
4 personvognsmekanikere, der har faget på B-niveau og skal til eksamen i foråret 2025.
Det betyder at det har været nødvendigt at differentiere undervisningen i forhold til hvilke kunnen, værksted og metoder som eleverne kommer med.

Resten gælder udelukkende for Udvikling & Produktion - personvognmekanikere:

Personvognsmekanikere er en uddannelse, hvor eleverne lærer at fejlsøge og erstatte dele i personvogne, men der indgår ikke nogen former for produktudvikling eller lignende. Det betyder at eleverne ikke på forhånd har kendskab til f. eks. at svejse, pladearbejde, udvikling af elektroniske kredsløb osv. Til gengæld har de en stor viden indenfor mekanisk og elektrisk fejlsøgning og erstatning af komponenter.

Som valgtemaer er valgt:
* Konstruktion, maskin: Konstruktionselementer og faserne i et konstruktionsforløb, herunder konstruktionskvalitet
* Programmerbar elektronik, el: Programmerbar elektronik i samspil med de fysiske omgivelser og datatransmissionsprotokoller

* Bogmateriale
- Maskinbogen  1. udgave af Susanne Funck fra Praxis/Nyt Teknisk Forlag
- https://www.fagteori.dk fra Praxis samt diverse pdf'er.
- Præsentation om komponenter som modstande, dioder, ledninger, ultralyd sender/modtager samt kodning af Arduino
- Moodle med anvisninger for PVM

* Kort gennemgang af de faglige mål som angivet i bekendtgørelsen for faget

* Problembaseret læring/PBL og projekter

Udlevering af projekt "Elteknik og Arduino" med fokus på emnerne:

* Metoder til udvikling af problemformulering/stilling og kravspecifikation (repetition)
-  Problemanalyse se https://byggeriogenergi.systime.dk/?id=142
-  HV-ord
-  Problemtræ (Nøgleproblemer, årsag og virkning)
-  Udvikling af Ganttkort evt. med ressourceplan

* Produktudviklingstekniker som: Kravmatrix, benchmarking, vandfaldsmodellen, agile metoder og inkrementelle metoder - fra idé til produkt

Elektronik:

* Elektronik i personvogne
- Elektrisk måleteknik som strøm, spænding og modstand
- Dimensionering af ledningsnettet: Strøm, spænding, Pouillets lov, effekt og varmeafgivelse. Særlige krav til isolering i elbiler med højspænding 400/800 V
- Batterier: Elektromotorisk kraft og indre modstand
- Lamper: Fra glødetråd til LED
- BLDC-motorer og deres styring med PWM principper
- Forskellige typer af sensorer med fokus på afstandssensorer med ultralyd
-  Måleteknikker og OBD/EOBD

Mekanik -

* Grundlæggende mekaniske komponenter i en bil
* Målemetoder, måleværktøj og nøjagtighed

* Principper for:

- Bearbejdning i form af svejsning, lodning og limning (Svejse kan mangle hos nogle elever)

- Materialelære: Metallers og plasts egenskaber - styrke træk og tryk berøres kort
- Sammenføjningsteknikker som svejsning, lodning, løsbare (skruer og bolte), popnitning og limning og begrundet valg af disse

* Vi ser på optimering og dimensionering af komponenter i en bil:

- Forskellige typer af bremser (skive og tromle) og bremseforstærker
- Affjedringssystemer herunder Hookes lov
- Motorer med og uden turbo (forskellige typer).
- Blandingsforhold ilt/benzin t i en motor herunder lambda-sonder (blandingsforhold 14,7:1)
- Katalysator
- Gearing

* Professionel måling/fremstilling af produkt i forhold til skolens udstyr: Moment, effekt, 4-gas test (Kulilte (CO), Kuldioxid (CO2), Hydrocarboner (HC) og Ilt (O2))
* Test af produktegenskaber

* Dokumentation af arbejdsprocessen både i form af tekst, billeder og video

* Stykliste
* Økonomi og tidsforbrug

* Teknisk dokumention/rapportskrivning
* Fremlæggelse og præsentation
---------------------

Undervisningsgang i forårssemestret 2025 parallelt med eksamensprojektet:

* Målgruppe og behovsanalyse for f. eks tuning af automobiler
* Benchmarking
* Lidt om kvalitetsstyring
* Maskintegning: Målestok, snit og tegningstyper

* Lidt mere om materialelære

* Maskinelementer, der er relevante for en personvognsmekanikere:
- Aksler
- Gear
- Fjedre
- Bremser: Tromlebremse og skivebremser (ABS)

* Dimensionering af fjedre og gear

Elektronik
* Dimensionering af ledningsnettet i forhold til korrekte spændingsniveauer, effekttab og varmeudvikling

* Mikrocontrollere (MCU) også kaldet en ECU (Engine Control Unit) og deres funktioner i en bil.

* Transmissionsprotokoller, særligt CAN-bus

* Kvalitetskontrol og funktionstest:

* Arbejdsmiljø
* Livscyklus analyse LCA
* Viden fra andre fag

* Rapportskrivning - se Maskinbogen side 275.
* Kildehenvisning
* Gantt-kort repetition
* Dagbog

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eksamensprojekt

Eksamensforløb:

Varighed ca. 5 uger à ca. 40 timer

Vi arbejder videre med og udbygger temaerne fra opstarten og det at skrive en teknisk rapport. Der skal i full scale bygges et udsnit af det forslåede produkt, der også udgør en del af eksaminationsgrundlaget, ligesom rapporten og den mundtlige fremlæggelse med præsentation.

I får en to projektoplæg som I frit kan vælge imellem. Projekterne skal laves i hold af 2 - 3 personer. Dog sådan at alle er på et hold.
Der skal i den første uge udarbejdes en projektformulering + tidsplan som Ganttkort, der skal godkendes.

Dernæst går I i gang med projektet som omfatter et produkt samt en rapport med et omfang på 15 -30 normalsider for første person og dernæst 5 -15 normalsider for de efterfølgende personer.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer