Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Andet 1 A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
6501h2samxta Design og Pro A (6501h2samxta Design og Pro A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart - værkstedsbord
Introduktion til faget
Der er 3 forskellige fagretninger på Udvikling & Produktionsholdet
1 smed, der faget på A-niveau og først skal til eksamen i foråret 2026
2 industriteknikere, der har faget på A-niveau og skal til eksamen i foråret 2025
4 personvognsmekanikere, der har faget på B-niveau og skal til eksamen i foråret 2025.
Det betyder at det har været nødvendigt at differentiere undervisningen i forhold til hvilke kunnen, værksted og metoder som eleverne kommer med.
Resten gælder udelukkende for smed:
Som valgtemaer i Udvikling & Produktioner smed er valgt:
* Processer, maskin
* Konstruktion, maskin
* Bogmateriale
- Maskinbogen 1. udgave af Susanne Funck fra Praxis/Nyt Teknisk Forlag
- https://www.fagteori.dk fra Praxis
- Diverse supplerende pdf'er.
Undervisningsgang i forårssemestret 2025:
Kort gennemgang af de faglige mål som angivet i bekendtgørelsen for faget
* Problembaseret læring/PBL og projekter
Udlevering af projekt "Værktøjsskab" med fokus på emnerne:
* Metoder til udvikling af problemformulering/stilling og kravspecifikation
- Problemanalyse
- HV-ord
- Problemtræ (Nøgleproblemer, årsag og virkning)
- Udvikling af Ganttkort evt. med ressourceplan
* Produktudviklingstekniker som:
- Kravmatrix, benchmarking, vandfaldsmodellen, agile metoder og inkrementelle metoder - fra idé til produkt
- Skitsering/visualisering af idéer
- SWOT analyse
* Argumentation for valg af produktionsteknikker til værktøjsbord, herunder principper for:
- Massebevarende bearbejdning: Bukning, standsning, valsning og klipning
- Spåntagend bearbejdning/masseformindskende: Drejning, fræsning, slibning, savning, gevindskæring, filing samt boring og værktøjer dertil som: Drejebænke, CNC-drejebænke, maskinsav mv.
- Masseforøgende bearbejdning i form af svejsning, lodning og limning
- Gængse svejsetyper og deres kontrol
- Sammenføjningsteknikker som svejsning, lodning, løsbare (skruer og bolte), popnitning og limning
* Målemetoder, måleværktøj og nøjagtighed
* Materialeegenskaber:
- Kulstof - jern diagram
- Metaller som jern, stål, aluminium samt kobber og deres egenskaber
- Test af styrke: Træk og tryk og sammenligning med Hookes lov fra fysikken
* Dimensionering af produktet/produktudvikling
- Maskintegning i 2D og 3D af værktøjsbord i programmet Autocad.
- Lidt om Dansk Standard og normer
* Professionel fremstilling af produkt i forhold til skolens udstyr
-Test af produktegenskaber
- Sikkerhed i værkstedet
- Dokumentation af arbejdsprocessen i form af tekst, billeder og video
* Stykliste
* Økonomi (materiale og tidsforbrug)
* Teknisk dokumention/rapportskrivning
* Fremlæggelse og præsentation
---------------------
Undervisningsgang i forårssemestret 2026 parallelt med eksamensprojektet:
* Målgruppe og behovsanalyse
* Benchmarking
* Produktionsplanlægning Lean og Kaizen
* Procesoversigt
* Operationsbeskrivelser
* Instruktionskort
* Lidt mere om kvalitetsstyring
* Maskintegning: Målestok, snit og tegningstyper
* Lidt mere om materialelære
* Maskinelementer, der er relevante for en smed:
- Aksler
- Tandhjul
- Tætninger
- Fjedre
* Dimensionering af boltesamlinger og fjedre ud fra fysiske love
- Kræfter F
- Inertimomenter for forskellige former
- Momentberegning M
- Bestemmel af fjederkonstanter
-
MERE HER
* Pasning (aksel og hul skal passe sammen med lidt plads til smøreolie)
* Kvalitetskontrol og funktionstest:
- Måling og Inspektion: De færdige dele måles for at sikre, at de overholder de specificerede tolerancer (form og position) og dimensioner.
- Brug af kalibrerede måleinstrumenter som mikrometre eller 3D-scannere. Fungerer produktet som forventet i kravspecifikationen?
* Produktionsmodning - fra prototype til masseproduktion
* Arbejdsmiljø
* Materiale minimering
* Livscyklus analyse LCA
* Viden fra andre fag
* Rapportskrivning - se Maskinbogen side 275.
* Kildehenvisning APA
* Ganntkort repetition og lidt om faserne i et konstruktionsforløb
* Dagbog
* Udvikling af præsentation til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksamensprojekt
Eksamensforløb:
Varighed ca. 5 uger à ca. 40 timer
Vi arbejder videre med og udbygger temaerne fra opstarten og det at skrive en teknisk rapport. Der skal i full scale bygges et udsnit af det forslåede produkt, der også udgør en del af eksaminationsgrundlaget, ligesom rapporten og den mundtlige fremlæggelse med præsentation.
I får en to projektoplæg som I frit kan vælge imellem. Projekterne skal laves i hold af 2 - 3 personer. Dog sådan at alle er på et hold.
Der skal i den første uge udarbejdes en projektformulering + tidsplan som Ganttkort, der skal godkendes.
Dernæst går I i gang med projektet som omfatter et produkt samt en rapport med et omfang på 15 -30 normalsider for første person og dernæst 5 -15 normalsider for de efterfølgende personer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
54 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/168/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62076674570",
"T": "/lectio/168/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62076674570",
"H": "/lectio/168/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62076674570"
}