Holdet 6501h2samxta Design og Pro A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Andet 1 A
Lærer(e)
Hold 6501h2samxta Design og Pro A (6501h2samxta Design og Pro A)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opstart - værkstedsbord
Titel 2 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opstart - værkstedsbord

Introduktion til faget

Der er 3 forskellige fagretninger på Udvikling & Produktionsholdet

1 smed, der faget på A-niveau og først skal til eksamen i foråret 2026
2 industriteknikere, der har faget på A-niveau og skal til eksamen i foråret 2025
4 personvognsmekanikere, der har faget på B-niveau og skal til eksamen i foråret 2025.
Det betyder at det har været nødvendigt at differentiere undervisningen i forhold til hvilke kunnen, værksted og metoder som eleverne kommer med.

Resten gælder udelukkende for smed:


Som valgtemaer i Udvikling & Produktioner smed er valgt:
* Processer, maskin
* Konstruktion, maskin

* Bogmateriale
- Maskinbogen  1. udgave af Susanne Funck fra Praxis/Nyt Teknisk Forlag
- https://www.fagteori.dk fra Praxis
- Diverse supplerende pdf'er.

Undervisningsgang i forårssemestret 2025:

Kort gennemgang af de faglige mål som angivet i bekendtgørelsen for faget

* Problembaseret læring/PBL og projekter

Udlevering af projekt "Værktøjsskab" med fokus på emnerne:

* Metoder til udvikling af problemformulering/stilling og kravspecifikation
-  Problemanalyse

-  HV-ord
-  Problemtræ (Nøgleproblemer, årsag og virkning)
-  Udvikling af Ganttkort evt. med ressourceplan

* Produktudviklingstekniker som:
- Kravmatrix, benchmarking, vandfaldsmodellen, agile metoder og inkrementelle metoder - fra idé til produkt
- Skitsering/visualisering af idéer
- SWOT analyse

* Argumentation for valg af produktionsteknikker til værktøjsbord, herunder principper for:
- Massebevarende bearbejdning: Bukning, standsning, valsning og klipning
- Spåntagend bearbejdning/masseformindskende: Drejning, fræsning, slibning, savning, gevindskæring, filing samt boring og værktøjer dertil som: Drejebænke, CNC-drejebænke, maskinsav mv.
- Masseforøgende bearbejdning i form af svejsning, lodning og limning
- Gængse svejsetyper og deres kontrol
- Sammenføjningsteknikker som svejsning, lodning, løsbare (skruer og bolte), popnitning og limning

* Målemetoder, måleværktøj og nøjagtighed

* Materialeegenskaber:
- Kulstof - jern diagram
- Metaller som jern, stål, aluminium samt kobber og deres egenskaber
- Test af styrke: Træk og tryk og sammenligning med Hookes lov fra fysikken

* Dimensionering af produktet/produktudvikling
- Maskintegning i 2D og 3D af værktøjsbord i programmet Autocad.
- Lidt om Dansk Standard og normer

* Professionel fremstilling af produkt i forhold til skolens udstyr

-Test af produktegenskaber
- Sikkerhed i værkstedet
- Dokumentation af arbejdsprocessen i form af tekst, billeder og video

* Stykliste
* Økonomi (materiale og tidsforbrug)

* Teknisk dokumention/rapportskrivning
* Fremlæggelse og præsentation
---------------------

Undervisningsgang i forårssemestret 2026 parallelt med eksamensprojektet:

* Målgruppe og behovsanalyse
* Benchmarking
* Produktionsplanlægning Lean og Kaizen
* Procesoversigt
* Operationsbeskrivelser
* Instruktionskort
* Lidt mere om kvalitetsstyring
* Maskintegning: Målestok, snit og tegningstyper

* Lidt mere om materialelære

* Maskinelementer, der er relevante for en smed:
- Aksler
- Tandhjul
- Tætninger
- Fjedre

* Dimensionering af boltesamlinger og fjedre ud fra fysiske love
- Kræfter F
- Inertimomenter for forskellige  former
- Momentberegning M
- Bestemmel af fjederkonstanter
-

MERE HER

* Pasning (aksel og hul skal passe sammen med lidt plads til smøreolie)

* Kvalitetskontrol og funktionstest:
- Måling og Inspektion: De færdige dele måles for at sikre, at de overholder de specificerede tolerancer  (form og position) og dimensioner.
- Brug af kalibrerede måleinstrumenter som mikrometre eller 3D-scannere. Fungerer produktet som forventet i kravspecifikationen?

* Produktionsmodning - fra prototype til masseproduktion
* Arbejdsmiljø
* Materiale minimering
* Livscyklus analyse LCA
* Viden fra andre fag

* Rapportskrivning - se Maskinbogen side 275.
* Kildehenvisning APA
* Ganntkort repetition og lidt om faserne i et konstruktionsforløb
* Dagbog

* Udvikling af præsentation til eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eksamensprojekt

Eksamensforløb:

Varighed ca. 5 uger à ca. 40 timer

Vi arbejder videre med og udbygger temaerne fra opstarten og det at skrive en teknisk rapport. Der skal i full scale bygges et udsnit af det forslåede produkt, der også udgør en del af eksaminationsgrundlaget, ligesom rapporten og den mundtlige fremlæggelse med præsentation.

I får en to projektoplæg som I frit kan vælge imellem. Projekterne skal laves i hold af 2 - 3 personer. Dog sådan at alle er på et hold.
Der skal i den første uge udarbejdes en projektformulering + tidsplan som Ganttkort, der skal godkendes.

Dernæst går I i gang med projektet som omfatter et produkt samt en rapport med et omfang på 15 -30 normalsider for første person og dernæst 5 -15 normalsider for de efterfølgende personer.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer