Titel
1
|
Opstart - Bolchepresse
Introduktion til faget
Der er 3 forskellige fagretninger på Udvikling & Produktionsholdet
1 smed, der faget på A-niveau og først skal til eksamen i foråret 2026
2 industriteknikere, der har faget på A-niveau og skal til eksamen i foråret 2025
4 personvognsmekanikere, der har faget på B-niveau og skal til eksamen i foråret 2025.
Det betyder at det har været nødvendigt at differentiere undervisningen i forhold til hvilke kunnen, værksted og metoder som eleverne kommer med.
Resten gælder udelukkende for industritekniker:
FAGLIGE MÅL fra bekendtgørelsen:
Problemidentifikation
– formulere en relevant teknisk problemstilling, som forholder sig til det givne projekt
– identificere faktorer, som har betydning for den tekniske problemstilling
– formulere spørgsmål, så det lægger op til en struktureret analyse
Problemanalyse
– gøre rede for relevante faktorer/metoder
– indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling
– strukturere informationssøgningen til relevant fagligt stof og forholde sig kildekritisk
– bruge forskellige typer viden til dokumentation, eksempelvis eksterne aktører, statistik og forsøgsresultater
– producere egen viden
Produktprincip
– opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i problemanalysen og argumentere herfor
– anvende idegenereringsteknikker
– visualisere forskellige løsningsforslag på baggrund af kriterierne
– anvende metoder til at finde bedst egnede løsning, kravmatrix eller lignende
– anvende iterative processer til optimering
Produktudformning
– lave visualisering af produktet, præsentation af de tekniske løsninger samt beregninger og resultater
– formidle et produkt vha. tekniske tegninger
– argumentere for løsningens delelementer på baggrund af opstillede krav/kriterier
– foretage og formidle relevante tekniske beregninger og data
Produktionsforberedelse
– anvende planlægningsværktøjer
– udvælge værktøjer og apparater
– fremstille materiale- og styklister
– indsigt i virksomheders styring af produktion og kvalitet
Realisering
– arbejde med forskellige materialer og komponenter, på baggrund af deres egenskaber, opbygning og egnethed
– håndtere enhedsoperationer, processer, bearbejdningsmetoder i det aktuelle værksted
– arbejde og færdes sikkert i værksted og laboratorier
– teste det fremstillede produkt teknisk, videnskabeligt eller i konkrete brugssituationer
– vurdering af egen løsning i forhold til problemstillingen
Derudover skal eleven kunne
– formidle deres arbejde mundtligt og skriftligt
– anvende audio- og visuelle værktøjer
– behandle problemstillinger i samspil med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF
Nøgletemaer (40 %)
1) Projektstyring:
– projektstyringsværktøjer
– samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
– mødeafvikling, herunder virtuelle møder
2) Produktudvikling:
– et produkts udvikling fra idé til produktion, CAD, kvalitetsstyring og orientering om omkostninger ved indkøb og produktion
3) Produktions- og procesovervågning:
– måling og indsigt i måleinstrumenter
4) Materialeteknologi:
– materialers egenskaber, fremstilling, anvendelse, afprøvning og bearbejdning
----------------------------------
* Som valgtemaer i Udvikling & Produktioner industritekniker er valgt:
- Processer, maskin
- Konstruktion, maskin
* Fordybelsesområde
- Konstruktion, maskin
* Bogmateriale
- Maskinbogen 1. udgave af Susanne Funck fra Praxis/Nyt Teknisk Forlag som bog
- Styrkelære 4. udgave af Preben Madsen fra https://statikogstyrkelaere.praxis.dk/1 (opslag)
- https://www.fagteori.dk fra Praxis samt diverse pdf'er.
Undervisningsgang i forårssemestret 2024:
Kort gennemgang af de faglige mål som angivet i bekendtgørelsen for faget, se ovenstående samt:
* Problembaseret læring/PBL og projekter
Udlevering af projekt "bolchepresse" med fokus på emnerne:
* Metoder til udvikling af problemformulering/stilling og kravspecifikation (repetition)
- Problemanalyse se evt. : https://byggeriogenergi.systime.dk/?id=142
- HV-ord
- Problemtræ (Nøgleproblemer, årsag og virkning)
- Udvikling af Ganttkort evt. med ressourceplan
* Produktudviklingstekniker som: Kravmatrix, benchmarking, vandfaldsmodellen, agile metoder og inkrementelle metoder - fra idé til produkt
* Målemetoder, måleværktøj og nøjagtighed
* Argumentation for valg af produktionsteknikker til bolchepresse, herunder principper for:
- Spånløs bearbejdning er massebevarende. Vi ser på: Bukning, standsning, valsning og klipning
- Spåntagend bearbejdning er masseformindskende: Vi ser på: Drejning, fræsning, slibning, savning, gevindskæring, filing og boring og værktøjer dertil som: Drejebænke, CNC-drejebænke og maskinsave mv.
- Masseforøgende bearbejdning i form af svejsning, lodning og limning
* Materialeegenskaber:
- Metallers mekaniske egenskaber
- Styrke: Træk og tryk samt træprøvediagram
- Sammenføjningsteknikker som svejsning, lodning, løsbare (skruer og bolte), popnitning og limning
* Dimensionering af produktet
* Maskintegning i 2D og 3D af bolchepresse i programmet Inventor.
* Lidt om Dansk Standard og normer samt ISO 9001 overordnet
* Stresstest i programmet Inventor
* Professionel fremstilling af produkt i forhold til skolens udstyr
* Test af produktegenskaber
* Dokumentation af arbejdsprocessen både i form af tekst, billeder og video
* Stykliste
* Økonomi og tidsforbrug
* Teknisk dokumention/rapportskrivning
* Fremlæggelse og præsentation
---------------------
Undervisningsgang i forårssemestret 2025 er startet med med nedenstående for at gå over i eksamensprojektet:
* Målgruppe og behovsanalyse
* Benchmarking
* Produktionsplanlægning Lean og Kaizen
* Procesoversigt
* Operationsbeskrivelser
* Instruktionskort
* Lidt om kvalitetsstyring, kvalitetsledelses - ISO 9001 (kendskab)
* Maskintegning: Målestok, snit og tegningstyper
* Lidt mere om materialelære
- Jern-kulstof-diagrammet
- Trækprøvediagrammet for hhv. stål og aluminium
- Ståltyper og karakteristiske mekaniske egenskaber.
* Maskinelementer, der er relevante for en automatikteknikere som:
- Aksler
- Tandhjul
- Tætninger
- Fedre
* Dimensionering af boltsamlinger og fjedre
* Bearbejdning på CNC:
- CAM-programmering
- Valg af fræseværktøjer, spindelhastighed, fødehastighed og dybde af skæringer
- Simulering af fræseprocessen for at sikre, at værktøjsstierne er korrekte og undgå kollisioner
* Forberedelse af fræseren
- Indstilling af CNC-maskine herunder kalibrering samt justering af værktøjsholdere, kontrol af kølesystemet og sikring af, at arbejdsområdet er rent.
- Fastgørelse af emnet på arbejdsbordet
- Valg af drejestål: Vi taler om HS-stål og især drejestål med hårdmetalsplatter eller keramik
- Skæredata: Beregning af skæredata og dermed emnets omdrejningshastighed (Hårdt stål, blødt stål og letmetal)
- Spåndybde
* Fræsetyper:
- Grupp (første fase af fræsningen) til fjerne større mængder materiale
- Finfræsning (anden fase) til endelige form, overfladefinish
- Præcisionsfræsning af detaljer som kanaler, huller , skruegange mv
* Efterbehandling/polering
- Rensning
- Sletbearbejdning (høj nøjagtighed)
* Pasning (aksel og hul skal passe sammen med lidt plads til smøreolie)
* Kvalitetskontrol og funktionstest:
- Måling og Inspektion: De færdige dele måles for at sikre, at de overholder de specificerede tolerancer (form og position) og dimensioner. Brug af kalibrerede måleinstrumenter som mikrometre eller 3D-scannere. Fungerer produktet som forventet i kravspecifikationen?
* Produktionsmodning - fra prototype til masseproduktion
* Arbejdsmiljø
* Materiale minimering
* Livscyklus analyse LCA
* Viden fra andre fag/flerfaglighed
* Rapportskrivning - se maskinbogen side 275.
* Kildehenvisning APA
* Ganntkort repetition
* Dagbog
|