Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2023 øh/L1b2 SO (L1b2 SO, L1b2 SO 1a, L1b2 SO 1b, L1b2 SO 1c)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
SO1a Politisk selviscenesættelse og manipulation
Tema: demokrati og medborgerskab
Fag: Kommunikation & IT, Samfundsfag og Dansk
I dette forløb skal vi se nærmere på politisk selviscenesættelse og manipulation ved at lave en politisk tale og kommunikationsstrategi på et socialt medie for et bestemt parti med en specifik mærkesag for øje. I får tildelt partier, mærkesager og grupper i løbet af forløbets første modul. I løbet af forløbet, skal I skrive og filme en politisk tale, samt lave en SoMe strategi for jeres parti i forhold til jeres mærkesag og producerer 2-3 opslag på partiets platform.
Forløbet er et samspilsforløb mellem dansk, kommunikation og IT samt samfundsfag og udover viden og metoder fra disse fag vil I få erfaringer med overfaglige metoder med hensyn til vidensdeling i grupper og kildekritik.
Opgaven
I skal arbejde i grupper af ca. fire personer med en mærkesag for et politisk parti. Mærkesagen skal kommunikeres til jeres potentielle vælgere via en politisk tale (ca. 3 minutter). Talen skal filmes som en video og afleveres, men I afleverer et skriftligt manuskript og et retorisk pentagram for kommunikationen i forbindelse med talen. Derudover skal I lave en SoMe-strategi og 2-3 opslag på en udvalgt platform. Til sidst skal I aflevere en evaluering i form af en refleksion over hvad I har lært.
Faglige mål
StudieOmråde (SO)
Mål 2: søge, vurdere og anvende fagligt relevant information - der er særligt fokus på vurdering af fagligt relevant information. Politisk kommunikation er et område med meget bias kommunikation og det er derfor bevidsthed om retoriske virkemidler, målgrupper, medielandskabet osv. giver en god indsigt i kildekritik i dette felt. Dette sker ved inddragelse af det didaktiske princip mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer, hvor der her er fokus på det mundtlige og det digitale.
Mål 7: kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde - der er særligt fokus på vidensdeling i grupper med forskellige roller.
Dansk
Mål 3: demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
Mål 4: anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
Mål 10: demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Mål 12: demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Samfundsfag
Mål 1: anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
Mål 6: behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kommunikation og IT
Mål 3: Undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
Mål 7: Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaven
Metoder/kernestof:
Studieområdet
● informationssøgning, herunder kildetyper, søgestrategier, søgemetoder, metoder til kildekritik og formalia vedrørende anvendelse og angivelse af kilder - med fokus på kildetyper og kildekritik
● kollaborative og individuelle skrivemetoder til læring, refleksion og formidling - fokus på vidensdeling i grupper
Dansk
● Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
● digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
● litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Kommunikation og IT
● simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og processer
● interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
● fremstilling af kommunikationsprodukter med fokus på samspil m. afsender, producent, bruger
Samfundsfag
● Sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.
Arbejdsformer
● Opgave-projekt i grupper med roller
● Digitalt produkt med produktiv læring
Produkter/Arbejder:
● Udfyldt retorisk pentagram for jeres video
● Talemanuskript med markeringer af hvor og hvordan I har anvendt retorik og argumentation
● Videooptagelse, hvor én fra gruppen fremfører jeres tale i et rollespil. Videoen skal vare 3-4 minutter.
● SoMe-strategi inklusiv 2-3 opslag
● Refleksion over jeres SO kompetencer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
SO1b - Du er hvad du spiser
Dette SO-forløb er et tværfagligt projekt, hvor fagene kemi, biologi og matematik indgår. Det overordnede emne er ”Du er, hvad du spiser”. Emnet handler om sundhed og velvære, med fokus på kost, og kostens indflydelse på vores sundhed. I skal indsamle empiri i kemi og biologi, og arbejde med at analysere den indsamlede empiri, og at udarbejde problemstillinger den indsamlede empiri kan svare på.
I løbet af projektet skal I arbejde i laboratorier, både på HCØ Lyngby og på LIFE, der skal indsamles data fra jeres egen kost og I skal arbejde med matematiske metoder til at analysere den indsamlede empiri.
Dette skal føre frem til, at I kan arbejde med og genkende de muligheder og begrænsninger adgangen til empiri giver for udarbejdelsen af problemstillinger og problemformuleringer.
Resultatet af dette arbejde skal blive en poster, der viser, hvordan I vil kunne anvende den indsamlede empiri, og hvilke problemstillinger empirien kan være med til at besvare.
Faglige mål
StudieOmråde
• vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
Biolog og kemi
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Matematik
• kunne analysere konkrete, praktiske problemstillinger primært inden for teknologi og naturvidenskab, opstille en enkel matematisk model for problemet, løse problemet samt dokumentere og fortolke løsningen praktisk, herunder gøre rede for modellens eventuelle begrænsninger og dens validitet samt kunne foretage denne proces i samspil med andre fag
• kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til visualiseringer og undersøgelser, der understøtter begrebsudviklingen, samt til dokumentation.
Metoder
Biolog og kemi
Udføre eksperimenter og indsamle empiri
Matematik
Anvende dataanalyse, beskrivende statistik og grafisk præsentation af data
Hvad skal du i dette projektforløb
• Udføre forsøg i kemi
• Indsamle data til kostanalyse og udføre en kostanalyse
• Besøge LIFE og udføre diverse forsøg på LIFE
• Anvende deskriptiv statistik og andre relevante undersøgelser på den indsamlede empiri
Afleveringer, evt. øvrige produkter
• Kostanalyse – hvor det skrives ind i et fælles dokument
• Poster til postersession. Posteren skal også oploades i Lectio under opgaven
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
SO1b - Du er hvad du spiser
Kort introduktion til projektet
Dette SO-forløb er et tværfagligt projekt, hvor fagene kemi, biologi og matematik indgår. Det overordnede emne er ”Du er, hvad du spiser”. Emnet handler om sundhed og velvære, med fokus på kost, og kostens indflydelse på vores sundhed. I skal indsamle empiri i kemi og biologi, og arbejde med at analysere den indsamlede empiri, og at udarbejde problemstillinger den indsamlede empiri kan svare på.
I løbet af projektet skal I arbejde i laboratorier, både på HCØ Lyngby og på LIFE, der skal indsamles data fra jeres egen kost og I skal arbejde med matematiske metoder til at analysere den indsamlede empiri.
Dette skal føre frem til, at I kan arbejde med og genkende de muligheder og begrænsninger adgangen til empiri giver for udarbejdelsen af problemstillinger og problemformuleringer.
Resultatet af dette arbejde skal blive en poster, der viser, hvordan I vil kunne anvende den indsamlede empiri, og hvilke problemstillinger empirien kan være med til at besvare.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
SO1b - Planche
|
07-03-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
SO1c Hvad skal Danmark leve af?
Dette SO-forløb er et tværfagligt projekt, hvor fagene teknologi, fysik og de forskellige studieretningsfag indgår. Det overordnede emne er ”Hvad skal Danmark leve af”. Projektet er et problembaseret projekt med innovativt sigte, hvor teknologisk iværksætteri er omdrejningspunktet. I skal komme med ideer og løsninger til, hvad Danmark skal leve af i fremtiden.
I projektet skal I have fokus på et problem, hvor bæredygtighed, grøn energi eller udnyttelse af overskudenergi kan være med til at skabe en løsning. I skal med inddragelse af jeres studieretningsfag finde og analysere et problem, der kan løses teknologisk.
Dette skal fører frem til, at I skal pitche gruppens løsning/produkt/ide/opfindelse i en HCØ udgave af Løvens hule.
Faglige mål
StudieOmråde (SO)
• Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering.
• Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen.
• Vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet medproblemstillingen.
Teknologi
• Analyserer og dokumenterer en samfundsmæssig problemstilling. ” Hvad skal Danmark leve af i fremtiden?” har fokus på bæredygtighed, grøn energi eller udnyttelse af overskudenergi.
• Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden.
• Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsfasen.
• Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evakuere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning.
• Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
• Behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag.
Fysik
• Kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• Kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
• Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Studieretningsfag
• Hvis muligt skal ide og løsning tage udgangspunkt i relevant(e) studieretnings fag.
Metoder/kernestof
Studieområdet
• Metoder til problemformulering, planlægning og gennemførelse af problembaseret projektarbejde på tværs af fag
• Mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer
• Metoder til procesorienteret evaluering og fremadrettet feedback, herunder udbytte af faglig vejledning og evaluering af eget arbejde.
Teknologi
• Problemidentifikation, udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling.
• Udvælgelse af nøgleproblem
• Problemanalyseanalysen, af ” Hvad skal Danmark leve af i fremtiden?” har fokus på et problem hvor bæredygtighed, grøn energi eller udnyttelse af overskudenergi kan være med til at skabe en løsning.
• Problemformulering
• Metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse af løsninger
• Målgruppe identifikation og undersøgelse af denne
• Opstilling af hårde og bløde krav til produkt/løsning med begrundelse
• Udvælgelse af produkt/løsning inklusive skitser
• Konkurrent analyse
• Mundtligt pitch af produkt/løsning
Fysik
• Den naturvidenskabelige metode
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418160872",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418160872",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418160872"
}