|
Titel
1
|
SO1: Politisk selviscenesættelse og manipulation
Tema: demokrati og medborgerskab
Fag: Kommunikation & IT, Samfundsfag og Dansk
I dette forløb skal vi se nærmere på politisk selviscenesættelse og manipulation ved at lave en politisk tale og kommunikationsstrategi på et socialt medie for et bestemt parti med en specifik mærkesag for øje. I får tildelt partier, mærkesager og grupper i løbet af forløbets første modul. I løbet af forløbet, skal I skrive og filme en politisk tale, samt lave en SoMe strategi for jeres parti i forhold til jeres mærkesag og producerer 2-3 opslag på partiets platform.
Forløbet er et samspilsforløb mellem dansk, kommunikation og IT samt samfundsfag og udover viden og metoder fra disse fag vil I få erfaringer med overfaglige metoder med hensyn til vidensdeling i grupper og kildekritik.
Opgaven
I skal arbejde i grupper af ca. fire personer med en mærkesag for et politisk parti. Mærkesagen skal kommunikeres til jeres potentielle vælgere via en politisk tale (ca. 3 minutter). Talen skal filmes som en video og afleveres, men I afleverer et skriftligt manuskript og et retorisk pentagram for kommunikationen i forbindelse med talen. Derudover skal I lave en SoMe-strategi og 2-3 opslag på en udvalgt platform. Til sidst skal I aflevere en evaluering i form af en refleksion over hvad I har lært.
Rollefordeling i gruppen
I skal i gruppen afspejle de roller der findes i en virkelig politisk kommunikation, ud fra nedenstående rollefordeling:
● Politisk spidskandidat
○ taleren på filmen samt hovedansvarlig for målgruppe, SoMe-medie samt talens indhold
● Manuskriptforfatter
○ sammen med spidskandidaten ansvarlig for talen indhold og herudover særlig ansvarlig for de sproglige elementer i talen som retorik og appelformer.
● SoMe-strateg
○ Hovedansvarlig for valg af medie og målgruppe (sammen med spidskandidaten) samt den specifikke udformning af SoMe-strategien og de 2-3 postes.
● Videograf/videoproducent
○ Hovedansvarlige for det tekniske i forbindelse med optagelsen og redigering af videoen.
Selvom I har hvert jeres hovedområde, skal I selvfølgelig være sammen om hele indholdet og huske at vidensdele undervejs.
Faglige mål
StudieOmråde (SO)
Mål 2: søge, vurdere og anvende fagligt relevant information - der er særligt fokus på vurdering af fagligt relevant information. Politisk kommunikation er et område med meget bias kommunikation og det er derfor bevidsthed om retoriske virkemidler, målgrupper, medielandskabet osv. giver en god indsigt i kildekritik i dette felt. Dette sker ved inddragelse af det didaktiske princip mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer, hvor der her er fokus på det mundtlige og det digitale.
Mål 7: kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde - der er særligt fokus på vidensdeling i grupper med forskellige roller.
Dansk
Mål 3: demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
Mål 4: anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
Mål 10: demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Mål 12: demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Samfundsfag
Mål 1: anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
Mål 6: behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kommunikation og IT
Mål 3: Undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
Mål 7: Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaven
Metoder/kernestof:
Studieområdet
● informationssøgning, herunder kildetyper, søgestrategier, søgemetoder, metoder til kildekritik og formalia vedrørende anvendelse og angivelse af kilder - med fokus på kildetyper og kildekritik
● kollaborative og individuelle skrivemetoder til læring, refleksion og formidling - fokus på vidensdeling i grupper
Dansk
● Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
● digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
● litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Kommunikation og IT
● simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og processer
● interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
● fremstilling af kommunikationsprodukter med fokus på samspil m. afsender, producent, bruger
Samfundsfag
● Sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.
Arbejdsformer
● Opgave-projekt i grupper med roller
● Digitalt produkt med produktiv læring
Produkter/Arbejder:
● Udfyldt retorisk pentagram for jeres video
● Talemanuskript med markeringer af hvor og hvordan I har anvendt retorik og argumentation
● Videooptagelse, hvor én fra gruppen fremfører jeres tale i et rollespil. Videoen skal vare 3-4 minutter.
● SoMe-strategi inklusiv 2-3 opslag
● Refleksion over jeres SO kompetencer
Materialer:
Studieområdet
Christensen, P. & Poulsen, H. (2023). Journalistik: Metoder og genrer. I Store nyheder. Systime. https://storenyheder.systime.dk/?id=135
Undervisningsnote: Note om vidensdelingsøvelser
Dansk
● De første 2 min af:
- Greta Thunbergs tale foran Christiansborg, 2019
- Dronning Margrethes nytårstale 2022
- Peter Yding Brunbech: mini-foredrag om velfærdsstaten, 2012
- Jakob Ellemann-Jensens landsmødetale, 2020
● Mette Frederiksen, Det vigtigste i den kommende tid er dansk økonomi, facebook-video, 16. august 2022
● Alex Vanopslagh, Liberal Alliances klimaudspil, facebook-video, 17. April 2022
● Helstrup & Simonsen (2023), Hvad kendetegner talen, Appelformer og Kommunikation i taler i Mundtlighed i dansk, Systime
● Larsen, Ole Schultz (2023), Toulmins udvidede argumentationsmodel i Håndbog til dansk, Systime
● Klip fra Detektor, DR (2014): Personangreb, Stråmand og Newspeak/ordvalgsargument
● Oversigt over begreber til argumentationskarakteristik
Samfundsfag
● Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2023). Kapitel 7 i:Luk samfundet op, grøn version. I Luk samfundet op!. Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=467 (1,7 normalside)
● Kildekritik
● Medieansvarsloven
Kommunikation og IT
● Kommunikation og it C: Kapitel 6. Kanal > Sociale medier
● Demokrati, magt og politik i Danmark: 10.4 Politisk kommunikation på de sociale medier
● LEAP-modellen forklaret af Jakob Horn
● Udvalgte partiers SoMe platforme f.eks. Liberal Alliance, Socialdemokratiet og Enhedslisten.
● Status: De nye medier overhaler de gamle (statistisk uddrag), DR-Medieforskning, 26.1.22
● Sådan laver du videoer til sociale medier, Dansk Journalistforbund
● Lær at lave professionelle videoer med sin smartphone, Roskilde Universitet
Evaluering:
Som afslutning på SO-forløbet ses hinandens videoer og evaluerer dem i forhold til brug af de forskellige metoder. Til sidst skal I i grupper reflektere over hvad I har lært. Refleksionen skal afleveres på Lectio.
|