Holdet L3ak SO (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - TEC
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2023 øh/Lak SO (L1ak SO, L1ak SO 1a, L1ak SO 1b, L1ak SO 1c, L2ak SO, L2ak SO2a stud.tur, L2ak SO2b DIO, L2ak SO2c SRC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO1: Politisk selviscenesættelse og manipulation
Titel 2 SO1b - Du er hvad du spiser
Titel 3 SO1c Hvad skal Danmark leve af?
Titel 4 Studietur til Island
Titel 5 SO2b
Titel 6 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO1: Politisk selviscenesættelse og manipulation

Tema: demokrati og medborgerskab
Fag: Kommunikation & IT, Samfundsfag og Dansk

I dette forløb skal vi se nærmere på politisk selviscenesættelse og manipulation ved at lave en politisk tale og kommunikationsstrategi på et socialt medie for et bestemt parti med en specifik mærkesag for øje. I får tildelt partier, mærkesager og grupper i løbet af forløbets første modul. I løbet af forløbet, skal I skrive og filme en politisk tale, samt lave en SoMe strategi for jeres parti i forhold til jeres mærkesag og producerer 2-3 opslag på partiets platform.

Forløbet er et samspilsforløb mellem dansk, kommunikation og IT samt samfundsfag og udover viden og metoder fra disse fag vil I få erfaringer med overfaglige metoder med hensyn til vidensdeling i grupper og kildekritik.

Opgaven
I skal arbejde i grupper af ca. fire personer med en mærkesag for et politisk parti. Mærkesagen skal kommunikeres til jeres potentielle vælgere via en politisk tale (ca. 3 minutter). Talen skal filmes som en video og afleveres, men I afleverer et skriftligt manuskript og et retorisk pentagram for kommunikationen i forbindelse med talen. Derudover skal I lave en SoMe-strategi og 2-3 opslag på en udvalgt platform. Til sidst skal I aflevere en evaluering i form af en refleksion over hvad I har lært.

Rollefordeling i gruppen
I skal i gruppen afspejle de roller der findes i en virkelig politisk kommunikation, ud fra nedenstående rollefordeling:

● Politisk spidskandidat
○ taleren på filmen samt hovedansvarlig for målgruppe, SoMe-medie samt talens indhold
● Manuskriptforfatter
○ sammen med spidskandidaten ansvarlig for talen indhold og herudover særlig ansvarlig for de sproglige elementer i talen som retorik og appelformer.
● SoMe-strateg
○ Hovedansvarlig for valg af medie og målgruppe (sammen med spidskandidaten) samt den specifikke udformning af SoMe-strategien og de 2-3 postes.
● Videograf/videoproducent
○ Hovedansvarlige for det tekniske i forbindelse med optagelsen og redigering af videoen.


Selvom I har hvert jeres hovedområde, skal I selvfølgelig være sammen om hele indholdet og huske at vidensdele undervejs.

Faglige mål

StudieOmråde (SO)
Mål 2: søge, vurdere og anvende fagligt relevant information - der er særligt fokus på vurdering af fagligt relevant information. Politisk kommunikation er et område med meget bias kommunikation og det er derfor bevidsthed om retoriske virkemidler, målgrupper, medielandskabet osv. giver en god indsigt i kildekritik i dette felt. Dette sker ved inddragelse af det didaktiske princip mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer, hvor der her er fokus på det mundtlige og det digitale.
Mål 7: kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde - der er særligt fokus på vidensdeling i grupper med forskellige roller.

Dansk
Mål 3: demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
Mål 4: anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere

Mål 10: demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Mål 12: demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Samfundsfag
Mål 1: anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
Mål 6: behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kommunikation og IT

Mål 3: Undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen

Mål 7: Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaven


Metoder/kernestof:
Studieområdet
● informationssøgning, herunder kildetyper, søgestrategier, søgemetoder, metoder til kildekritik og formalia vedrørende anvendelse og angivelse af kilder - med fokus på kildetyper og kildekritik
● kollaborative og individuelle skrivemetoder til læring, refleksion og formidling - fokus på vidensdeling i grupper
Dansk
● Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
● digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
● litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Kommunikation og IT
● simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og processer
● interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
● fremstilling af kommunikationsprodukter med fokus på samspil m. afsender, producent, bruger

Samfundsfag
● Sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.

Arbejdsformer
● Opgave-projekt i grupper med roller
● Digitalt produkt med produktiv læring

Produkter/Arbejder:
● Udfyldt retorisk pentagram for jeres video
● Talemanuskript med markeringer af hvor og hvordan I har anvendt retorik og argumentation
● Videooptagelse, hvor én fra gruppen fremfører jeres tale i et rollespil. Videoen skal vare 3-4 minutter.
● SoMe-strategi inklusiv 2-3 opslag
● Refleksion over jeres SO kompetencer


Materialer:
Studieområdet
Christensen, P. & Poulsen, H. (2023). Journalistik: Metoder og genrer. I Store nyheder. Systime. https://storenyheder.systime.dk/?id=135
Undervisningsnote: Note om vidensdelingsøvelser

Dansk
● De første 2 min af:
- Greta Thunbergs tale foran Christiansborg, 2019
- Dronning Margrethes nytårstale 2022
- Peter Yding Brunbech: mini-foredrag om velfærdsstaten, 2012
- Jakob Ellemann-Jensens landsmødetale, 2020
● Mette Frederiksen, Det vigtigste i den kommende tid er dansk økonomi, facebook-video, 16. august 2022
● Alex Vanopslagh, Liberal Alliances klimaudspil, facebook-video, 17. April 2022
● Helstrup & Simonsen (2023), Hvad kendetegner talen, Appelformer og Kommunikation i taler i Mundtlighed i dansk, Systime
● Larsen, Ole Schultz (2023), Toulmins udvidede argumentationsmodel i Håndbog til dansk, Systime
● Klip fra Detektor, DR (2014): Personangreb, Stråmand og Newspeak/ordvalgsargument
● Oversigt over begreber til argumentationskarakteristik

Samfundsfag
● Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2023). Kapitel 7 i:Luk samfundet op, grøn version. I Luk samfundet op!. Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=467 (1,7 normalside)
● Kildekritik
● Medieansvarsloven


Kommunikation og IT
● Kommunikation og it C: Kapitel 6. Kanal > Sociale medier
● Demokrati, magt og politik i Danmark: 10.4 Politisk kommunikation på de sociale medier
● LEAP-modellen forklaret af Jakob Horn
● Udvalgte partiers SoMe platforme f.eks. Liberal Alliance, Socialdemokratiet og Enhedslisten.
● Status: De nye medier overhaler de gamle (statistisk uddrag), DR-Medieforskning, 26.1.22
● Sådan laver du videoer til sociale medier, Dansk Journalistforbund
● Lær at lave professionelle videoer med sin smartphone, Roskilde Universitet


Evaluering:
Som afslutning på SO-forløbet ses hinandens videoer og evaluerer dem i forhold til brug af de forskellige metoder. Til sidst skal I i grupper reflektere over hvad I har lært. Refleksionen skal afleveres på Lectio.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af det retoriske pentagram 14-12-2023
Aflevering af talemanuskript 14-12-2023
SoMe-strategi 15-12-2023
Link til Tale + Opslag på SoMe platform 15-12-2023
Evaluering af SO1a 15-12-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 SO1b - Du er hvad du spiser

Dette SO-forløb er et tværfagligt projekt, hvor fagene kemi, biologi og matematik indgår. Det overordnede emne er ”Du er, hvad du spiser”. Emnet handler om sundhed og velvære, med fokus på kost, og kostens indflydelse på vores sundhed. I skal indsamle empiri i kemi og biologi, og arbejde med at analysere den indsamlede empiri, og at udarbejde problemstillinger den indsamlede empiri kan svare på.
I løbet af projektet skal I arbejde i laboratorier, både på HCØ Lyngby og på LIFE, der skal indsamles data fra jeres egen kost og I skal arbejde med matematiske metoder til at analysere den indsamlede empiri.
Dette skal føre frem til, at I kan arbejde med og genkende de muligheder og begrænsninger adgangen til empiri giver for udarbejdelsen af problemstillinger og problemformuleringer.
Resultatet af dette arbejde skal blive en poster, der viser, hvordan I vil kunne anvende den indsamlede empiri, og hvilke problemstillinger empirien kan være med til at besvare.

Faglige mål
StudieOmråde
• vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering

Biolog og kemi
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Matematik
• kunne analysere konkrete, praktiske problemstillinger primært inden for teknologi og naturvidenskab, opstille en enkel matematisk model for problemet, løse problemet samt dokumentere og fortolke løsningen praktisk, herunder gøre rede for modellens eventuelle begrænsninger og dens validitet samt kunne foretage denne proces i samspil med andre fag
• kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til visualiseringer og undersøgelser, der understøtter begrebsudviklingen, samt til dokumentation.

Metoder
Biolog og kemi
Udføre eksperimenter og indsamle empiri

Matematik
Anvende dataanalyse, beskrivende statistik og grafisk præsentation af data

Hvad skal du i dette projektforløb
• Udføre forsøg i kemi
• Indsamle data til kostanalyse og udføre en kostanalyse
• Besøge LIFE og udføre diverse forsøg på LIFE
• Anvende deskriptiv statistik og andre relevante undersøgelser på den indsamlede empiri

Afleveringer, evt. øvrige produkter
• Kostanalyse – hvor det skrives ind i et fælles dokument
• Poster til postersession. Posteren skal også oploades i Lectio under opgaven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SO1c Hvad skal Danmark leve af?

Dette SO-forløb er et tværfagligt projekt, hvor fagene teknologi, fysik og de forskellige studieretningsfag indgår. Det overordnede emne er ”Hvad skal Danmark leve af”. Projektet er et problembaseret projekt med innovativt sigte, hvor teknologisk iværksætteri er omdrejningspunktet. I skal komme med ideer og løsninger til, hvad Danmark skal leve af i fremtiden.
I projektet skal I have fokus på et problem, hvor bæredygtighed, grøn energi eller udnyttelse af overskudenergi kan være med til at skabe en løsning. I skal med inddragelse af jeres studieretningsfag finde og analysere et problem, der kan løses teknologisk.
Dette skal fører frem til, at I skal pitche gruppens løsning/produkt/ide/opfindelse i en HCØ udgave af Løvens hule.

Faglige mål
StudieOmråde (SO)
• Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering.
• Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen.
• Vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet medproblemstillingen.

Teknologi
• Analyserer og dokumenterer en samfundsmæssig problemstilling. ” Hvad skal Danmark leve af i fremtiden?” har fokus på bæredygtighed, grøn energi eller udnyttelse af overskudenergi.
• Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden.
• Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsfasen.
• Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evakuere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning.
• Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
• Behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag.

Fysik
• Kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• Kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
• Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Studieretningsfag
• Hvis muligt skal ide og løsning tage udgangspunkt i relevant(e) studieretnings fag.

Metoder/kernestof
Studieområdet
• Metoder til problemformulering, planlægning og gennemførelse af problembaseret projektarbejde på tværs af fag
• Mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer
• Metoder til procesorienteret evaluering og fremadrettet feedback, herunder udbytte af faglig vejledning og evaluering af eget arbejde.

Teknologi
• Problemidentifikation, udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling.
• Udvælgelse af nøgleproblem
• Problemanalyseanalysen, af ” Hvad skal Danmark leve af i fremtiden?” har fokus på et problem hvor bæredygtighed, grøn energi eller udnyttelse af overskudenergi kan være med til at skabe en løsning.
• Problemformulering
• Metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse af løsninger
• Målgruppe identifikation og undersøgelse af denne
• Opstilling af hårde og bløde krav til produkt/løsning med begrundelse
• Udvælgelse af produkt/løsning inklusive skitser
• Konkurrent analyse
• Mundtligt pitch af produkt/løsning

Fysik
• Den naturvidenskabelige metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Studietur til Island

Hvilke aktiviteter har klassen haft på studieturen?
Aktivitet samt kortbeskrivelse af hver aktivitet

• Fotosafari i Reykjavik: I grupper rundt i Reykjavik for at finde steder og løse opgaver.
• Besøg på naturhistorisk museum Perlan. Målinger af magnetfelt og dens retning.
• Besøg på Meteologisk institut. Indgår i forløbet XXXX
• Gåtur i Reykjavík med besøg i Hallgrimskirken.
• Besøg på Bymuseets bosættelsesudstilling kaldet 871±2. (Datering af askelag)
• Rundvisning på Bymuseet med fokus på vikingetiden og Danmark som kolonimagt i Island
• Vikingerne og den nordiske oldtid (norrøne tekster; saga), kulturelle forhold, slægt og ære, Altinget, lovgivning – sædvaneret – og indførelse af romerretten i middelalderen.
• Besøg på gymnasium og udveksling mellem dansk og islandsk gymnasieklasse
• Øvelser og sprogquiz

Reykjanes:
• Kontinentbro (Midlina)
• Kraftværk Reykjanæsvirkjun, (museum),
• Måling af og bestemmelse af styrke og retning af Jordens magnetfelt.
• Varmekilder Gunnuhver,   
• Kysten ved Sandvik.
• Frokost i Grindavik,
• Vulkanen ved Gagradalsfjall,
• Lavagrotter ved Leidarendi
• Nordlystur med guide


Hvordan er SO målene blevet inddraget på studieturen?  Og hvilke aktiviteter har bidraget til målopfyldelsen?

De SO mål, der kan indgå, er følgende:
• Inddragelse af skolens omverden samt globale og historiske perspektiver
• Inddragelse af både globale og lokale problemstillinger
• Arbejde med nøgleproblemstillinger, der bidrager til elevernes almene og teknologiske dannelse
• Evne til at tage ansvar for deres omverden og rolle som borgere i et demokratisk samfund
• Bidrage til at kvalificere elevernes valg af videregående uddannelse og erhverv
• Inddragelse af eksterne samarbejdspartnere, organisationer eller virksomheder, som giver eleven mulighed for at forholde sig personligt til karriereafklaring

Hvilke SO temaer har studieturen arbejdet med?
SO Temaer, der kan indgå, er følgende:

• Arbejdsmiljø
• Bæredygtighed
• Sundhed og velfærd
• Videnskab og teknologi
• Demokrati og medborgerskab (Vikinger og den nordiske oldtid)
• Digitalisering, design og innovation
• Etik i teknologi, videnskab eller kommunikation

Svømmehal: Sundholl
https://reykjavik.is/stadir/sundholl-reykjavikur

Svømmehal: Laugardalslaug
https://reykjavik.is/stadir/laugardalslaug

Svømmehal: Vesturbærlaug
https://reykjavik.is/stadir/vesturbaejarlaug

Nordlys
https://www.re.is/northern-lights-tours/

Relativ datering:
https://reykjavikcitymuseum.is/the-settlement-exhibition

Perlan: Naturhistorisk museum
https://www.perlan.is/

Islands Meteorologiske Kontor (IMO)
https://en.vedur.is/

Institut for Jordklode undersøgelser
https://earthice.hi.is/institute_earth_sciences
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 SO2b

Der er intet nyt ved forestillinger om cyborgs og robotter. Ordet ’robot’ blev første gang brugt af den tjekkiske skuespilsforfatter Karel Capek i 1920, hvor det indgik i teaterforestillingen ” Rossumovi Univerzální Roboti”. I skuespillet betød det noget i retning af en ’tjener’ eller en ’arbejder’, men ideen om kunstigt producerede væsener, der kan handle mere eller mindre uafhængig af mennesker, kan man finde langt tidligere, eksempelvis i myten om Deadalus’ automatoner i antikkens Grækenland eller Herons automatiserede teater i hellenismens Alexandria. Under rumkapløbet mellem USA og Sovjetunionen i 1960’erne opstod ideen om cyborgs, hvor man gjorde sig forestillinger om, hvordan man kunne lave tekniske forbedringer af den menneskelig krop, så den kunne tilpasses livet i rummet.

Forestillingerne om alt det gode cyborgs og robotter kan gøre for menneskerne er dog også blevet mødt med bekymringer i forhold til alt det, som kan gå galt, når sådanne væsener bliver sat i verden. I dette undervisningsforløb vil vi på forskellig vis i fagene dansk og idehistorie beskæftige os med nogle af disse skeptiske overvejelser og ikke mindst de kulturprodukter, hvor forestillinger om fremtidens teknologier og deres konsekvenser bliver præsenteret, herunder film, tegneserier og litteratur. I forløbet stiller vi endvidere skarp på nogle af de filosofiske problemer og etiske overvejelser, som optræder når vi befinder os i grænsefeltet mellem menneske og teknologi.

Emnemæssigt befinder opgaven sig i spændingsfeltet mellem fiktion og virkelighed med fokus på enten robotter eller cyborgs, idet der er to opgaveformuleringer, som den enkelte elev vælger imellem. Der arbejdes med en novelle og en fiktionsfilm i forløbet som repræsentant for den fiktive verden, og der læses populærvidenskabelige artikler. Eleven skal i sin opgave analysere en selvvalgt tekst omhandlende enten robotter eller cyborgs.

Fagligt mål 1:
søge, vurdere og anvende fagligt relevant information (kildekritik , noter, kildehenvisninger og litteraturliste) med fokus på følgende didaktiske principper: informationssøgning, herunder kildetyper, søgestrategier, søgemetoder, metoder til kildekritik og formalia vedrørende anvendelse og angivelse af kilder

Fagligt mål 2:
demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse (opbygning af individuel flerfaglig opgave ) med fokus på følgende didaktiske principper: skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation samt mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer.

Kort fortalt:
Dansk-idéhistorie Opgaven er et samarbejde mellem dansk og idéhistorie, hvor eleverne skal skrive en mindre akademisk opgave (6-8 normalsider). Eleverne vælger én af to mulige opgaveformuleringer (AI eller Cyborgs) og vælger selvstændigt et kulturprodukt om emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer