|
Titel
2
|
SO1b - Du er hvad du spiser
Kort introduktion til projektet
Dette SO-forløb er et tværfagligt projekt, hvor fagene kemi, biologi og matematik indgår. Det overordnede emne er ”Du er, hvad du spiser”. Emnet handler om sundhed og velvære, med fokus på kost, og kostens indflydelse på vores sundhed. I skal indsamle empiri i kemi og biologi, og arbejde med at analysere den indsamlede empiri, og at udarbejde problemstillinger den indsamlede empiri kan svare på.
I løbet af projektet skal I arbejde i laboratorier, både på HCØ Lyngby og på LIFE, der skal indsamles data fra jeres egen kost og I skal arbejde med matematiske metoder til at analysere den indsamlede empiri.
Dette skal føre frem til, at I kan arbejde med og genkende de muligheder og begrænsninger adgangen til empiri giver for udarbejdelsen af problemstillinger og problemformuleringer.
Resultatet af dette arbejde skal blive en poster, der viser, hvordan I vil kunne anvende den indsamlede empiri, og hvilke problemstillinger empirien kan være med til at besvare.
Faglige mål
SO (StudieOmråde)
• vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
Biolog og kemi
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Matematik
• kunne analysere konkrete, praktiske problemstillinger primært inden for teknologi og naturvidenskab, opstille en enkel matematisk model for problemet, løse problemet samt dokumentere og fortolke løsningen praktisk, herunder gøre rede for modellens eventuelle begrænsninger og dens validitet samt kunne foretage denne proces i samspil med andre fag
• kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til visualiseringer og undersøgelser, der understøtter begrebsudviklingen, samt til dokumentation.
Metoder
Biolog og kemi
Udføre eksperimenter og indsamle empiri
Matematik
Anvende dataanalyse, beskrivende statistik og grafisk præsentation af data
Hvad skal du i dette projektforløb
• Udføre forsøg i kemi
• Indsamle data til kostanalyse og udføre en kostanalyse
• Besøge LIFE og udføre diverse forsøg på LIFE
• Anvende deskriptiv statistik og andre relevante undersøgelser på den indsamlede empiri
Afleveringer, evt. øvrige produkter
• Kostanalyse – hvor det skrives ind i et fælles dokument
• Poster til postersession. Posteren skal også oploades i Lectio under opgaven
Materialer
SO
• SO htx – Studieområdet og studieområdeprojektet (Lund & Møller, 2024)
o 4.1 Validitet
o 4.2 Reliabilitet
o 4.3 Empiri
o 4.4 Fagenes metoder
o 4.6 Det matematiske fagområde
o 4.9 Det naturvidenskabelige fagområde
Biologi
• ”Biologi i udvikling C-niveau”
o Kapitel 3. Kost og sundhed (Hele kapitlet – undtagen diabetes) (Frøsig, Hede, Jørgensen, & Paludan-Müller, 3. Kost og sundhed, 2024a)
o Kapitel 4. Motion og sundhed (Hele kapitlet – undtagen afsnit om motion kropsvægt og livsstil). (Frøsig, Hede, Jørgensen, & Paludan-Müller, 4. Motion og sundhed, 2024b)
• Materiale fra Life
• Vejledning til Kostanalyse og Energiberegning, bliver lagt på Lectio.
Kemi
I kemi skal du inden forløbet starter have gennemgået polaritet (kap. 3), mængdeberegninger (kap. 4), blandinger (kap. 5) og evt. organisk kemi (kap. 6) i BasisKemi C (Mygind, Nielsen, & Axelsen, 2019)
• Vejledning til Fedtindhold i chips, bliver lagt på Lectio
• Velledning til Saltindhold i chips, bliver lagt på Lectio
Matematik
Inden påbegyndelse af SO 1b skal du have modtaget undervisning i emnet dataanalyse (deskriptiv statistik) jf. læreplan i matematik (gælder både A- og B-niveau).
• Der foreligger ikke noget obligatorisk materiale til undervisning i dataanalyse (deskriptiv statistik), men man kan evt. benytte sig af kapitlet 7 i Mat B htx (Jensen, Martinus, Pedersen, Pedersen, & Hansen, 2024)
Evaluering
Som afslutning på SO 1b skal I uploade jeres poster efter fremlæggelsen.
Ugen efter skal I aflevere jeres SO1 selvreflektion senest kl. 21.00.
Referencer
Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F., & Paludan-Müller, P. (2024a). 3. Kost og sundhed. I M. Frøsig, K. Hede, F. Jørgensen, & P. Paludan-Müller, Biologi i udvikling C-niveau. Nucleus. Hentet fra https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=131
Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F., & Paludan-Müller, P. (2024b). 4. Motion og sundhed. I M. Frøsig, K. Hede, F. Jørgensen, & P. Paludan-Müller, Biologi i udvikling C-niveau. Nucleus. Hentet fra https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=132
Fødevarestyrelsen. (u.d.). Kostrådscirklen. Hentet Februar 2024 fra Fødevarestyrelsen: https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig/om-de-officielle-kostraad/kostraadscirklen
Jensen, M., Martinus, K., Pedersen, J. S., Pedersen, N. P., & Hansen, P. (2024). 7. Deskriptiv statistik. I M. Jensen, K. Martinus, J. S. Pedersen, N. P. Pedersen, & P. Hansen, MAT B htx. Systime. Hentet fra https://matbhtx.systime.dk/?id=1491
Lund, B. M., & Møller, D. B. (2024). SO htx - Studeiområdet og studieområdeprojektet. Systime. Hentet fra https://sohtx.systime.dk/?id=202
Mygind, H., Nielsen, O. V., & Axelsen, V. (2019). Basiskemi C. Haase Forlag. Hentet fra https://basiskemic-haase.praxis.dk/
|