|
Titel
1
|
SO1a Politisk selviscenesættelse og manipulation
Tema: demokrati og medborgerskab
Fag: Kommunikation & IT, Samfundsfag og Dansk
I dette forløb skal vi se nærmere på politisk selviscenesættelse og manipulation ved at lave en politisk tale og kommunikationsstrategi på et socialt medie for et bestemt parti med en specifik mærkesag for øje. I får tildelt partier, mærkesager og grupper i løbet af forløbets første modul. I løbet af forløbet, skal I skrive og filme en politisk tale, samt lave en SoMe strategi for jeres parti i forhold til jeres mærkesag og producerer 2-3 opslag på partiets platform.
Forløbet er et samspilsforløb mellem dansk, kommunikation og IT samt samfundsfag og udover viden og metoder fra disse fag vil I få erfaringer med overfaglige metoder med hensyn til vidensdeling i grupper og kildekritik.
Opgaven
I skal arbejde i grupper af ca. fire personer med en mærkesag for et politisk parti. Mærkesagen skal kommunikeres til jeres potentielle vælgere via en politisk tale (ca. 3 minutter). Talen skal filmes som en video og afleveres, men I afleverer et skriftligt manuskript og et retorisk pentagram for kommunikationen i forbindelse med talen. Derudover skal I lave en SoMe-strategi og 2-3 opslag på en udvalgt platform. Til sidst skal I aflevere en evaluering i form af en refleksion over hvad I har lært.
Faglige mål
StudieOmråde (SO)
Mål 2: søge, vurdere og anvende fagligt relevant information - der er særligt fokus på vurdering af fagligt relevant information. Politisk kommunikation er et område med meget bias kommunikation og det er derfor bevidsthed om retoriske virkemidler, målgrupper, medielandskabet osv. giver en god indsigt i kildekritik i dette felt. Dette sker ved inddragelse af det didaktiske princip mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer, hvor der her er fokus på det mundtlige og det digitale.
Mål 7: kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde - der er særligt fokus på vidensdeling i grupper med forskellige roller.
Dansk
Mål 3: demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
Mål 4: anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
Mål 10: demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Mål 12: demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Samfundsfag
Mål 1: anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
Mål 6: behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kommunikation og IT
Mål 3: Undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
Mål 7: Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaven
Metoder/kernestof:
Studieområdet
● informationssøgning, herunder kildetyper, søgestrategier, søgemetoder, metoder til kildekritik og formalia vedrørende anvendelse og angivelse af kilder - med fokus på kildetyper og kildekritik
● kollaborative og individuelle skrivemetoder til læring, refleksion og formidling - fokus på vidensdeling i grupper
Dansk
● Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
● digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
● litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Kommunikation og IT
● simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og processer
● interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
● fremstilling af kommunikationsprodukter med fokus på samspil m. afsender, producent, bruger
Samfundsfag
● Sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.
Arbejdsformer
● Opgave-projekt i grupper med roller
● Digitalt produkt med produktiv læring
Produkter/Arbejder:
● Udfyldt retorisk pentagram for jeres video
● Talemanuskript med markeringer af hvor og hvordan I har anvendt retorik og argumentation
● Videooptagelse, hvor én fra gruppen fremfører jeres tale i et rollespil. Videoen skal vare 3-4 minutter.
● SoMe-strategi inklusiv 2-3 opslag
● Refleksion over jeres SO kompetencer
|