Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Emilie Langstrup Marcher
|
|
Hold
|
2025 LGF6 DA (LGF6 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Smart city
Flere og flere byer på verdensplan er blevet Smart Cities, og udviklingen af smart teknologi er eksploderet de seneste år og udvikler sig stadig med stor betydning for måden, man er by og indbygger på.
I forløbet skal vi udforske fænomenet Smart City og særligt emnerne selvkørende biler, overvågningskameraer og droner, og hvad disse indebærer af muligheder, forandringer og etiske og moralske problematikker og udfordringer.
Idet et af de faglige mål er en oparbejdning af jeres evne til at arbejde med digitale medier og medieprodukter, undersøger vi fænomenet Smart City gennem læsning, analyse, fortolkning, diskussion og vurdering af nyere sagprosatekster og tv-programmer ved brug af redskaber til fx kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse, stilistiske og sproglige virkemidler og kildekritik.
Faglige mål
Der arbejdes med flere faglige mål, men her fremhæves de mest centrale. Det forventes ikke, at I mestrer alle mål efter forløbet, idet I vil arbejde videre med disse resten af jeres gymnasietid:
- Formidle viden og budskaber overbevisende og præcist i mundtlig form, deltage i diskussioner med argumenterede indlæg og indgå i dialog og samtale, der er tilpas-set situationen
- Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- Lytte aktivt og med opmærksomhed, forståelse og gehør
- Læse hurtigt og sikkert, og vælge læsestrategi i forhold til læseformål og teksttype
- Fremlægge en faglig viden og en sammenhængende argumentation i et klart og kor-rekt skriftsprog, og vurdere hvilken skriftlig fremstillingsform det er mest hen-sigtsmæssigt at anvende i en given kommunikationssituation
- Analysere, fortolke og vurdere og perspektivere digitale medier og medieprodukter og sætte dem i relation til deres produktions- og receptionsvilkår
- Anlægge et historisk og teknologisk perspektiv på forskellige teksttyper og værker
- Anvende it til kommunikation og informationssøgning og demonstrere bevidsthed om muligheder og begrænsninger
Overfaglige kompetencer
- Informationssøgning: Google og Infomedia
- Kildekritik
- Formidling
- Formidlingsteori: Laswell’s udvidede kommunikationsmodel
Materialer
Der arbejdes med flere forskellige digitale medier og medieprodukter
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Appelformer og Toulmin
|
10-09-2025
|
|
Powerpoint om overvågning
|
19-09-2025
|
|
Resume af artikel
|
28-09-2025
|
|
Analyse af debatindlæg
|
08-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418161941",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418161941",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418161941"
}