Holdet LGF9 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - TEC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Aicha Echammari
Hold 2025 LGF9 DA (LGF9 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF - Smart City
Titel 2 GF - Smart City

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF - Smart City

OM FORLØBET
Flere og flere byer på verdensplan er blevet Smart Cities, og udviklingen af smart teknologi er eksploderet de seneste år og udvikler sig stadig med stor betydning for måden, man er by og indbygger på. I forløbet skal vi udforske fænomenet Smart City og særligt emnerne AI, og overvågningskameraer, og hvad disse indebærer af mu-ligheder, forandringer og etiske og moralske problematikker og udfordringer. Idet et af de faglige mål er en oparbejdning af jeres evne til at arbejde med digitale medier og medieprodukter, undersøger vi fænomenet Smart City gennem læsning, analyse, fortolkning, diskussion og vurdering af nyere sagprosatekster og tv-programmer ved brug af redskaber til fx kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse, stilistiske og sproglige virkemidler og kildekritik.

FAGLIGE MÅL
Der arbejdes med flere faglige mål, men her fremhæves de mest centrale. Det forven-tes ikke, at I mestrer alle mål efter forløbet, idet I vil arbejde videre med disse resten af jeres gymnasietid:
- Formidle viden og budskaber overbevisende og præcist i mundtlig form, del-tage i diskussioner med argumenterede indlæg og indgå i dialog og samtale, der er tilpasset situationen
- Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundt-lige som skriftlige sammenhænge
- Lytte aktivt og med opmærksomhed, forståelse og gehør
- Læse hurtigt og sikkert, og vælge læsestrategi i forhold til læseformål og tekst-type
- Fremlægge en faglig viden og en sammenhængende argumentation i et klart og korrekt skriftsprog, og vurdere hvilken skriftlig fremstillingsform det er mest hensigtsmæssigt at anvende i en given kommunikationssituation
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- Analysere, fortolke og vurdere og perspektivere digitale medier og mediepro-dukter og sætte dem i relation til deres produktions- og receptionsvilkår
- Anlægge et historisk og teknologisk perspektiv på forskellige teksttyper og værker
- Anvende it til kommunikation og informationssøgning og demonstrere be-vidsthed om muligheder og begrænsninger

OVERFAGLIGE KOMPETENCER
- Informationssøgning: Google og Infomedia
- Kildekritik
- Formidling
- Formidlingsteori: Laswells udvidede kommunikationsmodel

MATERIALER
Der arbejdes med flere forskellige digitale medier og medieprodukter (se oversigt over materiale på næste side) ud fra væsentlige teoretiske/faglige modeller:
- Analysemodel til fakta-tv-programmer
- Analysemodel til sagprosa

VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
- Forelæsning
- Klassediskussioner/-dialog
- Vekslen ml gruppearbejde og individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 GF - Smart City

Flere og flere byer på verdensplan er blevet Smart Cities, og udviklingen af smart teknologi er eksploderet de seneste år og udvikler sig stadig med stor betydning for måden, man er by og indbygger på. I forløbet skal vi udforske fænomenet Smart City og særligt emnerne AI, og overvågningskameraer, og hvad disse indebærer af mu-ligheder, forandringer og etiske og moralske problematikker og udfordringer. Idet et af de faglige mål er en oparbejdning af jeres evne til at arbejde med digitale medier og medieprodukter, undersøger vi fænomenet Smart City gennem læsning, analyse, fortolkning, diskussion og vurdering af nyere sagprosatekster og tv-programmer ved brug af redskaber til fx kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse, stilistiske og sproglige virkemidler og kildekritik.

FAGLIGE MÅL
Der arbejdes med flere faglige mål, men her fremhæves de mest centrale. Det forven-tes ikke, at I mestrer alle mål efter forløbet, idet I vil arbejde videre med disse resten af jeres gymnasietid:

- Formidle viden og budskaber overbevisende og præcist i mundtlig form, del-tage i diskussioner med argumenterede indlæg og indgå i dialog og samtale, der er tilpasset situationen
- Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundt-lige som skriftlige sammenhænge
- Lytte aktivt og med opmærksomhed, forståelse og gehør
- Læse hurtigt og sikkert, og vælge læsestrategi i forhold til læseformål og tekst-type
- Fremlægge en faglig viden og en sammenhængende argumentation i et klart og korrekt skriftsprog, og vurdere hvilken skriftlig fremstillingsform det er mest hensigtsmæssigt at anvende i en given kommunikationssituation
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- Analysere, fortolke og vurdere og perspektivere digitale medier og mediepro-dukter og sætte dem i relation til deres produktions- og receptionsvilkår
- Anlægge et historisk og teknologisk perspektiv på forskellige teksttyper og værker
- Anvende it til kommunikation og informationssøgning og demonstrere be-vidsthed om muligheder og begrænsninger

OVERFAGLIGE KOMPETENCER
- Informationssøgning: Google og Infomedia
- Kildekritik
- Formidling
- Formidlingsteori: Laswells udvidede kommunikationsmodel

MATERIALER
Der arbejdes med flere forskellige digitale medier og medieprodukter (se oversigt over materiale på næste side) ud fra væsentlige teoretiske/faglige modeller:
- Analysemodel til fakta-tv-programmer
- Analysemodel til sagprosa

VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
- Forelæsning
- Klassediskussioner/-dialog
- Vekslen ml gruppearbejde og individuelt arbejde
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1: Appelformer & Toulmin 07-09-2025
Opgave 2 - Skriv et resumé 28-09-2025
Opgave 3 - Tragtindledning, Toulmin & appelformer 06-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer