Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Frederik Ruth
|
|
Hold
|
2025 LGF3 En (LGF3 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NZ
Forløbet omhandler New Zealand og dets kultur, historie og samfundsmæssige forhold, herunder koloniseringens konsekvenser for det moderne samfund og forholdet mellem Maorier og Pakeha. Der fokuseres på grundlæggende metoder til analyse af fiktive såvel som ikke-fiktive tekster, samt forskelle mellem formelt og uformelt engelsk.
KERNESTOF
• det engelske sprogs grammatik og udtale
• standardsprog og variation
• almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tek-ster
MATERIALE
• Interview with Tori Diamond: Facts about New Zealand
o https://newzealand.systime.dk/?id=129
• Interview: MP Damien O'Connor, "New Zealand – past, present and future"
o https://newzealand.systime.dk/?id=137
• Exploring New Zealand’s Brand
• Tony Pivac "Joy Ride" (2013)
o https://newzealand.systime.dk/?id=140
• Hana Aranga "Found" (2013)
o https://newzealand.systime.dk/?id=129
• “100% Pure New Zealand: A Welcoming Journey”
o https://www.youtube.com/watch?v=Atf_Af1q_5w
SUPPLERENDE MATERIALE
• The English Handbook, kap. 4.1, 4.2, 6.1 og 6.2
• Hogstad, Kirsti (2016): New Zealand. Systime.
o Chapter 1.1: Getting to know New Zealand
o Chapter 1.2: New Zealand English
o Chapter 2.1: Interview: MP Damien O'Connor, "New Zealand – past, present and future"
o Chapter 2.4: Tony Pivac: Joy Ride
o Chapter 3.5: Hana Aranga: Found
o Chapter 3.6: Land Claims Tribunal
• Østergaard, Trine (2017): The English Handbook. Systime.
o Chapter 4.2: Language and style
GRAMMATIK
• Minlæring
o Ordklasser og sætningsanalyse
o Kongruens
OMFANG
Timetal: Ca. 18 moduler
Sidetal: X sider
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Der arbejdes overordnet med samtlige faglige mål, om end følgende er i særligt fokus i forløbet:
SPROGFÆRDIGHED
• forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
• udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om alme-ne og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
SPROG, TEKST OG KULTUR
• analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig termi-nologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfunds-mæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner (New Zealand) med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
• orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumen-tere brugen af forskellige informationskilder
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
PRODUKTER
• Mundtlige præsentationer
• Skriftlig aflevering
o Blogpost about studying abroad
• Peer-review
ARBEJDSFORMER
• Klasseundervisning og -diskussion
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Polyfonisk undersøgelse og vidensdeling
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418161975",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418161975",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418161975"
}