Holdet LGF9 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - TEC
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Rikke Lauritsen
Hold 2025 LGF9 En (LGF9 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: New Zealand

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: New Zealand

New Zealand
After an introduction to New Zealand society, culture and language, this topic deals with the issues that still today characterise the relationship between Maori and Pakeha. There are prejudices on both sides and the texts reveal that there are prejudices among Maori themselves as well. There are three non-fiction texts and two videos, all the other texts are short stories written by Maori. They deal with the factors that define the problems in the relationship among Maori or between Maori and Pakeha. Apart from depicting these problems, they also offer solutions. While reading the short stories, we will consider the pros and cons of fiction. And consider how fiction is able to influence the reader in ways that non-fiction may not.

Materialer (ca. 45 normalsider)
Introduction to New Zealand culture, language and history. Kap. 1
New Zealand Identity. Kap. 2
Teksterne er taget fra ‘New Zealand’ af Kirsti Hogstad. Udgivet af Systime.
https://newzealand.systime.dk/index.php?id=frontpage

Supplerende materialer:
(Lingua Franca)
‘Te Wiki o Te Reo Māori - Māori Language Week’ Published on the government website of the New Zealand Ministry for Culture and Heritage. Introduction to the Mauri language and history. https://nzhistory.govt.nz/culture/maori-languageweek/
history-of-the-maori-language


Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig
terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt
og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner, herunder
Storbritannien og USA, på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle,
teknologiske, naturvidenskabelige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og
dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
--et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere,
herunder et skrevet værk
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i en engelsksproget region

Grammatiske fokuspunkter:
Opsamling ved elever på grammatiske emner, som er dækket i løbet af året.
Derudover eksamenstræning med øvelser og vejledende grammatik opgaver.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
New Zealand written assignment part 1 08-09-2025
Din besvarelse på Once Were Warriors 19-09-2025
New Zealand written assignment part 2 25-09-2025
Hand in your notes 12-10-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer