Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Toke Meldgaard Christensen
|
|
Hold
|
2025 LGFq En (LGFq En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Humankind and Technology
Humankind and Technology
PRÆSENTATION
I bliver præsenteret for tekster, medier og diskussioner vedrørende menneskets forhold til teknologi, herunder muligheder og begrænsninger, teknologiens udvikling, samt hvordan dette forhold kommer til udtryk i skønlitteratur.
Der vil være et primært fokus på novellegenren, ligesom I skal blive bekendte med analyseværktøjer, relevant terminologi og hvorledes emner i litteraturen kan sættes i perspektiv til etiske, eksistentielle og samfundsmæssige problematikker og debatter.
Der fokuseres tillige på grundlæggende metoder til analyse af fiktive såvel som ikke-fiktive tekster, samt forskelle mellem formelt og uformelt engelsk.
Sideløbende arbejdes der med den funktionelle grammatikforståelse, med et særligt fokus på verber og verballed.
KERNESTOF
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• ordforråd og idiomer
• principper for tekstopbygning
• standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
• tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
• faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
MATERIALE
• Terry Bisson (1991): They’re Made out of Meat (short story)
• Víctor Maldonado & Alfredo Torres (2019): Three Robots (extract from Love, Death, Robots)
• Victoria Coren Mitchell (2017): Keeping up with the drones (article)
• Ray Bradbury (1950): There Will Come Soft Rains (short story)
+ oral presentation
• Ted Talk w. Oscar Schwartz about computers writing poetry (https://www.ted.com/talks/oscar_schwartz_can_a_computer_write_poetry)
+ students writing poetry
• Ray Bradbury (1950): The Veldt (short story)
• Alex Garland (2015): Ex Machina (movie)
+ presentations and comparisons
• Brian Aldiss (1969): Super-Toys Last All Summer Long (short story)
• Boer Deng (2015): The Robot’s Dilemma (article)
• Website: www.neuralink.com (research and presentation)
• Francis Fukuyama (2004): Transhumanism – the world's most dangerous idea. Foreign Policy. (essay)
o Discussion + video
• Singh, Sarwant (2017): Transhumanism And The Future Of Humanity. Forbes Magazine. Nov. 20. 2017. (article)
• Sigal Samuel (2019): How biohackers are trying to upgrade their brains, their bodies — and human nature. Vox. (article)
SUPPLERENDE STOF/MATERIALE
• Østergaard, Trine (2017): The English Handbook. Systime.
o Chapter 4.2: Language and style
• Short movie (written by AI): Sunspring
• Teaser: AI Batman (https://techgrabyte.com/batman-script-written-ai/)
• Word and idiom of the day
• Video: AI generated poetry (https://sites.research.google/versebyverse/)
• Game: Bot or Not
• What is Transhumanism? (https://www.youtube.com/watch?v=RVmuU04-X5E&ab_channel=BBCIdeas)
• Video: The Quantified Self (https://www.youtube.com/watch?v=8wqC6ad1V_Q&ab_channel=NewScientist)
GRAMMATIK
• Minlæring
o Ordklasser og sætningsanalyse
o Kongruens
o Verber – former, bøjning og de fem hovedtider
OMFANG
• 25 moduler
Sidetal: 45-50 sider
Særlige fokuspunkter
SPROGFÆRDIGHED
• forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
• udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
SPROG, TEKST OG KULTUR
• analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
PRODUKTER
• Mundtlige præsentationer
• Written assignment 2
• Free-writing
• Peer-review
• Poetry writing
ARBEJDSFORMER
• Klasseundervisning og -diskussion
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Polyfonisk undersøgelse og vidensdeling
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418161982",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418161982",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418161982"
}