Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
|
Lærer(e)
|
Rikke Lauritsen
|
|
Hold
|
2025 LGF2 kit (LGF2 kit)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløbet: Interaktionsdesign
Interaktionsdesign
Læringsmål
Forundersøgelse:
-analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet.
-finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt.
Produktion:
-udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde.
-demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner.
Kommunikationsteori og medier
simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og –processer
interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
Design og visuel kommunikation
brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
basal farvelære
skitser og prototyper
Produktudvikling og projektstyring
fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
Digitale værktøjer
digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
Gruppearbejde (bordgrupper)
Fælles kernestof, need to have:
Den moderne kommunikationsmodel
Persona: https://kommitc.systime.dk/?id=362
UX-trekanten: https://uxdesign.systime.dk/?id=135
Papirskitse, evt. på telefonskabelon https://kommitc.systime.dk/?id=391
Figma til at lave prototype
Scroll-funktion
Navigere op igen
Kontraster:
- Formkontraster: https://nielsgamborg.dk/?p=kontrast&u=formkontraster
- Farveharmonier og –kontraster: https://kommitc.systime.dk/?id=368
Adobe Color
Nice to have:
Gestaltlove: https://kommitc.systime.dk/?id=412
(BOV)
Figmafunktionaliteter:
Animation
Hover-funktion
Evaluering
Prototype i Figma vises ved præsentation.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
VELKOMMEN TIL DIT NYE YNDLINGSFAG! (måske :) )
-
Kære elever,I skal ind på https://help.figma.com/hc/en-us/articles/30848209492887-Course-overview-Figma-Design-for-beginners-2025Her finder i et kursus i Figma, som er et program, der skal bruges rigtig meget i kommunikation it til alle de produkter,
-
Kære elever i GF5,
-
Kære elever,Så har vi lært om, hvordan vi skal bestemme afsenderens formål med at sætte kommunikation i gang. Vi har lært om forskellen på et produkt og en fordel (bil - miljøvenlighed). Nu skal vi lære om, hvordan afsender definerer sin målgruppe me
-
Så er tiden kommet til at arbejde videre med de skitser, som I begyndte på i sidste uge og diskutere og beslutte jer for et endeligt design af jeres webside om jeres afsender-klub! Nu skal I bruge figma og realisere jeres design, så godt I kan. Det b
-
Fortsat Design
-
I dag taler vi om UX-trekanten som teoretisk og metodisk tilgang til interaktivt design. Læs om den her:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162016",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162016",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162016"
}