Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
|
Lærer(e)
|
Rikke Lauritsen
|
|
Hold
|
2025 LGF3 kit (LGF3 kit)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløbet: Interaktionsdesign
Interaktionsdesign
Læringsmål
Forundersøgelse:
-analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet.
-finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt.
Produktion:
-udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde.
-demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner.
Kommunikationsteori og medier
simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og –processer
interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
Design og visuel kommunikation
brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
basal farvelære
skitser og prototyper
Produktudvikling og projektstyring
fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
Digitale værktøjer
digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
Gruppearbejde (bordgrupper)
Fælles kernestof, need to have:
Den moderne kommunikationsmodel
Persona: https://kommitc.systime.dk/?id=362
UX-trekanten: https://uxdesign.systime.dk/?id=135
Papirskitse, evt. på telefonskabelon https://kommitc.systime.dk/?id=391
Figma til at lave prototype
Scroll-funktion
Navigere op igen
Kontraster:
- Formkontraster: https://nielsgamborg.dk/?p=kontrast&u=formkontraster
- Farveharmonier og –kontraster: https://kommitc.systime.dk/?id=368
Adobe Color
Nice to have:
Gestaltlove: https://kommitc.systime.dk/?id=412
(BOV)
Figmafunktionaliteter:
Animation
Hover-funktion
Evaluering
Prototype i Figma vises ved præsentation.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
VELKOMMEN TIL DIT NYE YNDLINGSFAG! (måske :) )
-
Denne lektion vil gå med, at du og din gruppe træner i Figma med brug af dette kursus:
-
Kære elever i GF5,
-
Kære elever,Så har vi lært om, hvordan vi skal bestemme afsenderens formål med at sætte kommunikation i gang. Vi har lært om forskellen på et produkt og en fordel (bil - miljøvenlighed). Nu skal vi lære om, hvordan afsender definerer sin målgruppe me
-
Kære alle,I sidste uge lavede vi personaer med brug af Gallup kompas. Det var forhåbentlig rigtig sjovt! Nu skal I lære om grafisk design, så I kan lave et design, der både appellerer til målgruppen og fungerer for afsenderen. I kan læse om grafisk d
-
Så er tiden kommet til at arbejde videre med de skitser, som I begyndte på i sidste uge og diskutere og beslutte jer for et endeligt design af jeres webside om jeres afsender-klub! Nu skal I bruge figma og realisere jeres design, så godt I kan. Det b
-
Vi fortsætter med den iterative designproces. Husk at teste på en peer-to-peer gruppe i klassen. Husk at arbejde med jeres grundkoncept hele vejen. Det som kommer først er den kreative grundidé. Derefter placerer vi menupunkter og tekst m.m. Gerne kr
-
I dag taler vi om UX-trekanten som teoretisk og metodisk tilgang til interaktivt design. Læs om den her:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162017",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162017",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162017"
}