Holdet LGF6 kit (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - TEC
Fag og niveau Kommunikation/IT C
Lærer(e) Thomas Christian Fredfeldt
Hold 2025 LGF6 kit (LGF6 kit)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KommIT C Grundforløb: HCØL Klubpromovering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KommIT C Grundforløb: HCØL Klubpromovering

KommIT C: Opgave i grundforløbet: til GF6

På HCØ Lyngby har vi et stort udvalg af klubber, der spænder fra sport og musik til kunst og gaming. Desværre har skolen ikke en samlet platform, hvor elever og kommende elever kan få et overblik over disse tilbud. Det resulterer i, at mange elever går glip af spændende muligheder for fællesskab og personlig udvikling.
Krav til opgaven
Jeres opgave er at designe og udvikle en brugervenlig og visuelt tiltalende hjemmeside, der præsenterer gymnasiets klubber på en engagerende måde. Hver gruppe skal vælge en specifik klub og skabe en dedikeret side. Man laver en kort fælles forundersøgelse, og derefter skal hvert gruppemedlem stå for forskellige dele til siden (grafik, tekst & interaktivitet).  Siden skal som minimum indeholde disse elementer:
• Klubbens navn og evt. logo: Et iøjnefaldende navn og et visuelt repræsentativt logo.
• Beskrivelse af klubben: En kort og præcis tekst, der forklarer klubbens formål, aktiviteter og målgruppe.
• Billeder og videoer: Visuelle elementer, der giver et indtryk af klubbens atmosfære og aktiviteter.
• Mødetid og -sted: Praktisk information om, hvornår og hvor klubben mødes.
• Kontaktinfo: En måde for interesserede elever at komme i kontakt med klubbens ledere.
• Eventuelt: kommende arrangementer, en kalender eller liste over planlagte begivenheder.
Tekniske krav
• Hjemmesiden skal designes i Figma, og der skal lægges vægt på brugervenlighed og æstetik.
• I Figma skal man som minimum arbejde med scroll og returknap til top som navigation.
• I Figma kan man også arbejde med fx animation og hover-funktionalitet
• Der skal anvendes relevante billeder og ikoner, der formidler klubbens identitet.

Fagbegreber som skal anvendes i designet og i den mundtlige præsentation af jeres produkt:

• Ux-trekantens grundbegreber
• Den moderne kommunikationsmodel og dens begreber
• Kontrast (formkontrast, farvekontrast osv.)
• Farveteori (anvendelse af Adobe Color via https://color.adobe.com/da/  )
• Persona-metoden
• Papirskitse til wireframe-diagram af produktet
• Eventuelt kan man også inddrage gestaltlovene

I arbejder i trepersoners grupper, fordi Figma programmet gør det muligt at en bruger ”share a project” med to andre elever via en ”Share Button”. Så alle elever i trepersoners grupperne skal sidde med snotten nede i FIgma på deres telefon eller pc i deres gruppeprojekt og arbejde.

Forløbet afsluttes med at grupperne præsenterer deres arbejde for hinanden og laver vidensdeling og erfaringsudveksling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer