Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
|
Lærer(e)
|
Aicha Echammari
|
|
Hold
|
2025 LGF9 kit (LGF9 kit)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
GF: hjemmeside-prototype for elevklub
I forløbet arbejder eleverne med interaktionsdesign og digital kommunikation gennem udvikling af en interaktiv prototype i Figma. Scenariet går ud på at eleverne skal designe undersider til skolens hjemmeside, hvor de elevstyrede klubber er præsenteret – hver gruppe vælger én elevklub, de vil lave underside for. Undervejs introduceres eleverne til grundlæggende modeller og metoder inden for kommunikation, målgrupper og UX, de laver en wireframe-prototype på papir og de arbejder med udvalgte begreber til grafisk design. Forløbet afsluttes med at grupperne præsenterer proces og produkt.
FORMÅL:
Forundersøgelse:
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet.
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt.
Produktion:
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde.
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner.
FAGLIGE MÅL:
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og –processer
- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
- basal farvelære
- skitser og prototyper
Produktudvikling og projektstyring
- fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
- programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
KERNESTOF:
Need to have:
Den moderne kommunikationsmodel
Persona: https://kommitc.systime.dk/?id=362
UX-trekanten: https://uxdesign.systime.dk/?id=135
Papirskitse, evt. på telefonskabelon https://kommitc.systime.dk/?id=391
Figma til at lave prototype
- Scroll-funktion
- Navigere op igen
Kontraster:
- Formkontraster: https://nielsgamborg.dk/?p=kontrast&u=formkontraster
- Farveharmonier og –kontraster: https://kommitc.systime.dk/?id=368
Adobe Color
Nice to have:
Gestaltlove: https://kommitc.systime.dk/?id=412
(BOV)
Figmafunktionaliteter:
- Animation
- Hover-funktion
EVALUERING
Prototype i Figma vises ved præsentation.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162023",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162023",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162023"
}