Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Produktudvikling -
|
|
Lærer(e)
|
Trine Pipi Kræmer
|
|
Hold
|
2025 LGF2 pu (LGF2 pu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 PU - ung på ungdomsuddannelsen
Forløb for samfundsfag i PU, 2023 (10 UV-timer)
Samfundsfag indgår i faget produktudvikling, der omhandler arbejdsmiljø (i form af fysisk og psykisk arbejdsmiljø). Samfundsfag har især til formål at identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder i samspil med faget teknologi og teknikfag. Eleverne arbejder i den forbindelse med at udforme en håndterbar problemformulering, hvor de skal indsamle, kritisk vurdere og anvende kvantitative og kvalitative data.
Eleverne bliver i forløbet introduceret til de grundlæggende forskelle på kvantitative og kvalitative metoder. I forløbet bliver eleverne videre præsenteret for den såkaldte danske model for arbejdsmarkedet.
I forløbet er der fokus på mange små øvelser, der skal understøtte introduktionen til de samfundsfaglige tilgange og metoder. Dele af elevernes arbejde vil være vejledt projektarbejde.
Faglige mål:
· Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
· Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
· Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
· Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Litteratur:
· Beyer, Mads; Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2017): Samfundsfag C, 4. udgave, Århus, Systime, s 336-346
· Granov, Kristoffer (2020) Den danske model, fundet på www.faktalink.dk, Link: https://faktalink.dk/titelliste/den-danske-model , set d. 8. aug. 2022
PU- UNG PÅ UNGDOMSUDDANNELSEN- TEKNOLOGI (32 UV-timer)
Forløbet introducerer til arbejdsformer i produktudviklende fag som teknologi og teknikfag (hvor der udvikles tekniske produkter) samt kommunikation og IT (hvor der udvikles kommunikations-produkter). I løbet af PU-forløbet, udvikles et teknologisk produkt, der helt eller delvist løser et problem i relation til arbejdsmiljø. I denne proces gennem gås de første tre faser af den systematiske produktudviklingsmodel.
FAGLIGE MÅL
• identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
• udforme en håndterbar problemformulering
• generere idéer
• opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
• udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
• dokumentere projektets faser og resultater
• dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.
FAGLIGT INDHOLD
• de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
• relevant samfundsfaglig og teknisk viden
• informationssøgning og kildekritik
• idégenerering
• opstilling af produktkrav
• strukturering af projektarbejde
• dokumentation af projektets faser og resultater
LITTERATUR
Kræmer, Trine Pipi (2021) Noter om figurer og figurtekster. Intern undervisningsnote. Siderne 1-8.
Kræmer, Trine Pipi & Traberg, Rikke (2020) Litteraturlister, citater og referencer. Intern undervisningsnote. Siderne 1-5.
Larsen, P. (2017). "2.2 Systematisk og iterativ produktudvikling" i Problemer & teknologi. Systime. https://problemerogteknologi.systime.dk [0,8 side]
Larsen, P., 2023. 6. Projekt og rapport. I Problemer & teknologi. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://problemerogteknologi.systime.dk/?id=818> [Tilgået 23. august 2023]. side 870. 0,7normalside
Philipsen, K., Petersen, P. og Christensen, C.H., 2023. 5. Samarbejde. I Innovationsgrundbogen C-B. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=165> [Tilgået 23. august 2023]. s. 209 [1,8 normalside]
SUPPLEREDE LITTERATUR
Herudover er ca. 5 siders projektspecifikt litteratur afhængigt af gruppernes valgte vinkel.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
1. samarbejdsaftale
|
15-08-2025
|
|
2. To-do-liste 1
|
15-08-2025
|
|
4. Ønsker til nye grupper
|
21-08-2025
|
|
3. dagens to-do liste 2
|
21-08-2025
|
|
5. Posteropgave
|
22-08-2025
|
|
6. Tegn på faserne i Tuckman modellen
|
22-08-2025
|
|
7. Samarbejdskontrakt - Endelig gruppe
|
22-08-2025
|
|
8. Ung i det moderne samfund
|
05-09-2025
|
|
9. Nøgleproblem
|
09-09-2025
|
|
10 Statistik om unge
|
15-09-2025
|
|
11 Dagens to-do liste (3)
|
16-09-2025
|
|
Kurt Strand
|
17-09-2025
|
|
Interviewguide til PU
|
17-09-2025
|
|
12 Problemanalyse 1
|
19-09-2025
|
|
13 Problemanalyse redigeret
|
23-09-2025
|
|
14 Problemtræ og problemformulering
|
23-09-2025
|
|
15 samarbejde Midtvejs
|
24-09-2025
|
|
16 Idéskabelse 1
|
30-09-2025
|
|
17 Idésortering 1
|
30-09-2025
|
|
18 Idéskabelse 2
|
30-09-2025
|
|
19 Idésortering 2
|
30-09-2025
|
|
20 Hamonikamodel - antal idéer i processen
|
30-09-2025
|
|
21 tegning og vurdering af grønne idéer
|
03-10-2025
|
|
22 Krav til produktet
|
07-10-2025
|
|
23 PV skema med argumentation
|
07-10-2025
|
|
25 Transskriberingen (interviews)
|
10-10-2025
|
|
26 Konkretisering af produktet
|
10-10-2025
|
|
27 Vurdering af produkt ift krav og nøgleproblem
|
10-10-2025
|
|
24 Bearbejdede interviews
|
10-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
42,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162077",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162077",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162077"
}