Holdet LGF2 pu (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - TEC
Fag og niveau Produktudvikling -
Lærer(e) Trine Pipi Kræmer
Hold 2025 LGF2 pu (LGF2 pu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 PU - ung på ungdomsuddannelsen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 PU - ung på ungdomsuddannelsen




Forløb for samfundsfag i PU, 2023 (10 UV-timer)
Samfundsfag indgår i faget produktudvikling, der omhandler arbejdsmiljø (i form af fysisk og psykisk arbejdsmiljø). Samfundsfag har især til formål at identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder i samspil med faget teknologi og teknikfag. Eleverne arbejder i den forbindelse med at udforme en håndterbar problemformulering, hvor de skal indsamle, kritisk vurdere og anvende kvantitative og kvalitative data.
Eleverne bliver i forløbet introduceret til de grundlæggende forskelle på kvantitative og kvalitative metoder. I forløbet bliver eleverne videre præsenteret for den såkaldte danske model for arbejdsmarkedet.
I forløbet er der fokus på mange små øvelser, der skal understøtte introduktionen til de samfundsfaglige tilgange og metoder. Dele af elevernes arbejde vil være vejledt projektarbejde.



Faglige mål:
· Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
· Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
· Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
· Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge


Litteratur:
· Beyer, Mads; Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2017): Samfundsfag C, 4. udgave, Århus, Systime, s 336-346
· Granov, Kristoffer (2020) Den danske model, fundet på www.faktalink.dk, Link: https://faktalink.dk/titelliste/den-danske-model , set d. 8. aug. 2022

PU- UNG PÅ UNGDOMSUDDANNELSEN- TEKNOLOGI (32 UV-timer)
Forløbet introducerer til arbejdsformer i produktudviklende fag som teknologi og teknikfag (hvor der udvikles tekniske produkter) samt kommunikation og IT (hvor der udvikles kommunikations-produkter). I løbet af PU-forløbet, udvikles et teknologisk produkt, der helt eller delvist løser et problem i relation til arbejdsmiljø. I denne proces gennem gås de første tre faser af den systematiske produktudviklingsmodel.

FAGLIGE MÅL
• identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
• udforme en håndterbar problemformulering
• generere idéer
• opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
• udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
• dokumentere projektets faser og resultater
• dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.

FAGLIGT INDHOLD
• de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
• relevant samfundsfaglig og teknisk viden
• informationssøgning og kildekritik
• idégenerering
• opstilling af produktkrav
• strukturering af projektarbejde
• dokumentation af projektets faser og resultater

LITTERATUR
Kræmer, Trine Pipi (2021) Noter om figurer og figurtekster. Intern undervisningsnote. Siderne 1-8.

Kræmer, Trine Pipi & Traberg, Rikke  (2020) Litteraturlister, citater og referencer. Intern undervisningsnote. Siderne 1-5.


Larsen, P. (2017). "2.2 Systematisk og iterativ produktudvikling" i Problemer & teknologi. Systime. https://problemerogteknologi.systime.dk [0,8 side]

Larsen, P., 2023. 6. Projekt og rapport. I Problemer & teknologi. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://problemerogteknologi.systime.dk/?id=818> [Tilgået 23. august 2023]. side 870. 0,7normalside

Philipsen, K., Petersen, P. og Christensen, C.H., 2023. 5. Samarbejde. I Innovationsgrundbogen C-B. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=165> [Tilgået 23. august 2023]. s. 209 [1,8 normalside]


SUPPLEREDE LITTERATUR
Herudover er ca. 5 siders projektspecifikt litteratur afhængigt af gruppernes valgte vinkel.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. samarbejdsaftale 15-08-2025
2. To-do-liste 1 15-08-2025
4. Ønsker til nye grupper 21-08-2025
3. dagens to-do liste 2 21-08-2025
5. Posteropgave 22-08-2025
6. Tegn på faserne i Tuckman modellen 22-08-2025
7. Samarbejdskontrakt - Endelig gruppe 22-08-2025
8. Ung i det moderne samfund 05-09-2025
9. Nøgleproblem 09-09-2025
10 Statistik om unge 15-09-2025
11 Dagens to-do liste (3) 16-09-2025
Kurt Strand 17-09-2025
Interviewguide til PU 17-09-2025
12 Problemanalyse 1 19-09-2025
13 Problemanalyse redigeret 23-09-2025
14 Problemtræ og problemformulering 23-09-2025
15 samarbejde Midtvejs 24-09-2025
16 Idéskabelse 1 30-09-2025
17 Idésortering 1 30-09-2025
18 Idéskabelse 2 30-09-2025
19 Idésortering 2 30-09-2025
20 Hamonikamodel - antal idéer i processen 30-09-2025
21 tegning og vurdering af grønne idéer 03-10-2025
22 Krav til produktet 07-10-2025
23 PV skema med argumentation 07-10-2025
25 Transskriberingen (interviews) 10-10-2025
26 Konkretisering af produktet 10-10-2025
27 Vurdering af produkt ift krav og nøgleproblem 10-10-2025
24 Bearbejdede interviews 10-10-2025
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer