|
Titel
1
|
Forløb#1 PU - ung på ungdomsuddannelsen
Forløb for samfundsfag i PU, 2023 (10 UV-timer)
Samfundsfag indgår i faget produktudvikling og har især til formål at identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder i samspil med faget teknologi og teknikfag. Eleverne arbejder i den forbindelse med at udforme en håndterbar problemformulering, hvor de skal indsamle, kritisk vurdere og anvende kvantitative og kvalitative data.
Eleverne bliver i forløbet introduceret til de grundlæggende forskelle på kvantitative og kvalitative metoder. I forløbet bliver eleverne videre præsenteret for de samfundsmæssige betingelser for at være ung i det moderne samfund.
I forløbet er der fokus på mange små øvelser, der skal understøtte introduktionen til de samfundsfaglige tilgange og metoder. Dele af elevernes arbejde vil være vejledt projektarbejde.
Faglige mål:
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Litteratur:
• Beyer, Mads; Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2017): Samfundsfag C, 4. udgave, Århus, Systime, s 336-346
• Philipsen, Carsten Schjøtt (2024): Ung i det moderne samfund, upubliceret tekst til forløbet Produktudvikling 2024, H.C. Ørsted Gymnasiet, Lyngby
PU- UNG PÅ UNGDOMSUDDANNELSEN- TEKNOLOGI (32 UV-timer)
Forløbet introducerer til arbejdsformer i produktudviklende fag som teknologi og teknikfag (hvor der udvikles tekniske produkter) samt kommunikation og IT (hvor der udvikles kommunikations-produkter). I løbet af PU-forløbet, udvikles et teknologisk produkt, der helt eller delvist løser et problem i relation til arbejdsmiljø. I denne proces gennem gås de første tre faser af den systematiske produktudviklingsmodel.
FAGLIGE MÅL
• identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
• udforme en håndterbar problemformulering
• generere idéer
• opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
• udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
• dokumentere projektets faser og resultater
• dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.
FAGLIGT INDHOLD
• de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
• relevant samfundsfaglig og teknisk viden
• informationssøgning og kildekritik
• idégenerering
• opstilling af produktkrav
• strukturering af projektarbejde
• dokumentation af projektets faser og resultater
LITTERATUR
Kræmer, Trine Pipi (2021) Noter om figurer og figurtekster. Intern undervisningsnote. Siderne 1-8.
Kræmer, Trine Pipi & Traberg, Rikke (2020) Litteraturlister, citater og referencer. Intern undervisningsnote. Siderne 1-5.
Larsen, P. (2017). "2.2 Systematisk og iterativ produktudvikling" i Problemer & teknologi. Systime. https://problemerogteknologi.systime.dk [0,8 side]
Larsen, P., 2023. 6. Projekt og rapport. I Problemer & teknologi. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://problemerogteknologi.systime.dk/?id=818> [Tilgået 23. august 2023]. side 870. 0,7normalside
Philipsen, K., Petersen, P. og Christensen, C.H., 2023. 5. Samarbejde. I Innovationsgrundbogen C-B. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=165> [Tilgået 23. august 2023]. s. 209 [1,8 normalside]
SUPPLEREDE LITTERATUR
Herudover er ca. 5 siders projektspecifikt litteratur afhængigt af gruppernes valgte vinkel.
|