Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Produktudvikling -
|
|
Lærer(e)
|
Karoline Holm Hansen
|
|
Hold
|
2025 LGF8 pu (LGF8 pu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 PU - ung på ungdomsuddannelsen
Forløb for samfundsfag i PU, 2023 (10 UV-timer)
Samfundsfag indgår i faget produktudvikling og har især til formål at identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder i samspil med faget teknologi og teknikfag. Eleverne arbejder i den forbindelse med at udforme en håndterbar problemformulering, hvor de skal indsamle, kritisk vurdere og anvende kvantitative og kvalitative data.
Eleverne bliver i forløbet introduceret til de grundlæggende forskelle på kvantitative og kvalitative metoder. I forløbet bliver eleverne videre præsenteret for de samfundsmæssige betingelser for at være ung i det moderne samfund.
I forløbet er der fokus på mange små øvelser, der skal understøtte introduktionen til de samfundsfaglige tilgange og metoder. Dele af elevernes arbejde vil være vejledt projektarbejde.
Faglige mål:
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Litteratur:
• Beyer, Mads; Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2017): Samfundsfag C, 4. udgave, Århus, Systime, s 336-346
• Philipsen, Carsten Schjøtt (2024): Ung i det moderne samfund, upubliceret tekst til forløbet Produktudvikling 2024, H.C. Ørsted Gymnasiet, Lyngby
PU- UNG PÅ UNGDOMSUDDANNELSEN- TEKNOLOGI (32 UV-timer)
Forløbet introducerer til arbejdsformer i produktudviklende fag som teknologi og teknikfag (hvor der udvikles tekniske produkter) samt kommunikation og IT (hvor der udvikles kommunikations-produkter). I løbet af PU-forløbet, udvikles et teknologisk produkt, der helt eller delvist løser et problem i relation til arbejdsmiljø. I denne proces gennem gås de første tre faser af den systematiske produktudviklingsmodel.
FAGLIGE MÅL
• identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
• udforme en håndterbar problemformulering
• generere idéer
• opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
• udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
• dokumentere projektets faser og resultater
• dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.
FAGLIGT INDHOLD
• de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
• relevant samfundsfaglig og teknisk viden
• informationssøgning og kildekritik
• idégenerering
• opstilling af produktkrav
• strukturering af projektarbejde
• dokumentation af projektets faser og resultater
LITTERATUR
Kræmer, Trine Pipi (2021) Noter om figurer og figurtekster. Intern undervisningsnote. Siderne 1-8.
Kræmer, Trine Pipi & Traberg, Rikke (2020) Litteraturlister, citater og referencer. Intern undervisningsnote. Siderne 1-5.
Larsen, P. (2017). "2.2 Systematisk og iterativ produktudvikling" i Problemer & teknologi. Systime. https://problemerogteknologi.systime.dk [0,8 side]
Larsen, P., 2023. 6. Projekt og rapport. I Problemer & teknologi. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://problemerogteknologi.systime.dk/?id=818> [Tilgået 23. august 2023]. side 870. 0,7normalside
Philipsen, K., Petersen, P. og Christensen, C.H., 2023. 5. Samarbejde. I Innovationsgrundbogen C-B. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=165> [Tilgået 23. august 2023]. s. 209 [1,8 normalside]
SUPPLEREDE LITTERATUR
Herudover er ca. 5 siders projektspecifikt litteratur afhængigt af gruppernes valgte vinkel.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Produktudvikling 1 (Ung i det moderne samfund) GF8.pptx
-
PU 2025 - fællesintroduktion (GF8) ver 2.pptx
-
Undersøgelse i GF8
-
Ung i det moderne samfund (PU 2025) (søgbar).pdf
-
Samarbejdskontrakt_skabelon.docx
-
tuckmans faser - Litteratur.pdf
-
Økonomi.pptx
-
Søvn.pptx
-
Sociale medier.pptx
-
Motion.pptx
-
Lektier.pptx
-
Kost.pptx
-
Ensomhed.pptx
-
Alkohol.pptx
-
Alle afleverer en lap papir i starten af modulet med deres ønsker til en ny gruppe. Husk at jeres eget navn også skal stå på papiret! Sæt en streg under jeres eget navn så jeg ved, hvem ønsket kommer fra!
-
Produktudvikling 2 (Kvantitativ metode).pptx
-
Afsnit
-
Beyer, Mads_ Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2017) Samfundsfag C, Århus, Systime, s 336-346 (søgbar).pdf
-
4 - 1 - PU 2025 - Problemet.pptx
-
Printer opsætning TEC.pdf
-
4 - 2 - PU 2025 - Procestapet del 1.pptx
-
Produktudvikling 3 (Kvalitativ metode).pptx
-
Beyer, Mads_ Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2017) Samfundsfag C, Århus, Systime, s 336-346 (søgbar).pdf Afsnit
-
Produktudvikling 4 (Bearbejdning af indsamlet empiri).pptx
-
4.3 HV-modellen | Projektarbejdet
-
5-1-PU 2025-Problemanalyse.pptx
-
4.1 Problemtræ - nøgleproblem og afgrænsning | Projektarbejdet
-
5-3-PU 2025-Problemanalyse.pptx
-
6 - 1 - PU 2025 - Produktprincip.pptx
-
Jeg anbefaler at grupperne mødes fysisk. Enten hjemme hos nogen, på skolen eller på biblioteket.
-
6-2-PU 2025-Produktprincip.pptx
-
6-3-PU 2025-Produktprincip.pptx
-
7 - 1 - PU 2025 - Evaluering.pptx
-
Skabelon_Kompendium.pptx
-
Design brief transformative møbler.docx
-
Gralle, J. 2001. DESIGNBOGEN. Viborg, Frydenlund Grafisk_historicisme, jugend, funktionalisme, art deco, modernisme.pdf
-
Præmodenisme i Design B af Kristensen, Nørreaard, Kleis, Koch og Klausen.pdf
-
stilhistorisk_oversigt (5).pdf
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Ung i det moderne samfund
|
11-08-2025
|
|
Gruppeselfie
|
13-08-2025
|
|
Samarbejdskontrakt
|
13-08-2025
|
|
Tuckman's 5 faser
|
13-08-2025
|
|
Statistik-poster fra introforløbet
|
18-08-2025
|
|
Samarbejdskontrakt -eksamensgrupper
|
18-08-2025
|
|
Statistik om unge
|
22-08-2025
|
|
Lyskurve
|
25-08-2025
|
|
Nøgleproblem
|
25-08-2025
|
|
Problemmindmap
|
25-08-2025
|
|
Interviewguide til PU
|
10-09-2025
|
|
HV-spørgsmål
|
15-09-2025
|
|
Bearbejdede interviews
|
16-09-2025
|
|
Udkast til problemtræ
|
17-09-2025
|
|
Problemtræ og problemformulering
|
19-09-2025
|
|
Idegenerering og sortering
|
24-09-2025
|
|
Krav og Ide konkretisering
|
01-10-2025
|
|
PV-skema
|
02-10-2025
|
|
Evaluering
|
08-10-2025
|
|
Eksamensforberedelse
|
24-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
42,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162083",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162083",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162083"
}