Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Visti Toft Løvbakke
|
|
Hold
|
2025 LGF9 sa (LGF9 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1. Demokrati og deltagelse
Forløbet er en introduktion til samfundsfag i gymnasiet, hvor eleverne bliver præsenteret for en række grundlæggende samfundsfaglige begreber i forhold til at tale om demokrati i forskellige udformninger. Overordnet fokuseres der på forskellige styreformer, som anarki, diktatur og demokrati. Forskellen på direkte og repræsentativt demokrati, og konkurrence¬demokrati versus deltagelsesdemokrati. Der introduceres derudover til ideen om Borgerforslag. Forløbet har et klart mål om være med til at danne eleverne til i højere grad at blive myndige borgere.
Som en del af undervisningen deltager vi i Ungdommens Folkemøde i Valbyparken d. 4. sep. 2025.
Litteratur:
• Bayer, Mads; Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2019): ”Samfundsfag c” i-bog fra Systime, link: https://samfundsfag-c.systime.dk/ , afsnit: 4.0 Styreformer, 4.1 Anarki, diktatur og demokrati, 4.2 Demokratiformer, 4.3 Demokratiopfattelser, 4.4 Krav til et godt demokrati [12 normalsider]
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162103",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162103",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162103"
}