Holdet LGF9 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - TEC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Visti Toft Løvbakke
Hold 2025 LGF9 sa (LGF9 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Demokrati og deltagelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Demokrati og deltagelse

Forløbet er en introduktion til samfundsfag i gymnasiet, hvor eleverne bliver præsenteret for en række grundlæggende samfundsfaglige begreber i forhold til at tale om demokrati i forskellige udformninger. Overordnet fokuseres der på forskellige styreformer, som anarki, diktatur og demokrati. Forskellen på direkte og repræsentativt demokrati, og konkurrence¬demokrati versus deltagelsesdemokrati. Der introduceres derudover til ideen om Borgerforslag. Forløbet har et klart mål om være med til at danne eleverne til i højere grad at blive myndige borgere.  

Som en del af undervisningen deltager vi i Ungdommens Folkemøde i Valbyparken d. 4. sep. 2025.

Litteratur:
• Bayer, Mads; Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2019): ”Samfundsfag c” i-bog fra Systime, link: https://samfundsfag-c.systime.dk/ , afsnit: 4.0 Styreformer, 4.1 Anarki, diktatur og demokrati, 4.2 Demokratiformer, 4.3 Demokratiopfattelser,  4.4 Krav til et godt demokrati [12 normalsider]

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer