Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - TEC
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Carsten Schjøtt Philipsen
|
|
Hold
|
2025 LGFq sa (LGFq sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Demokrati og deltagelse
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Politik og ideologi
Forløbet bygger oven på et grundlæggende kendskab til politiske diskussioner om samfundet fra grundskolen, og har til formål at kvalificere denne forståelsen med samfundsfaglige begreber og tænkemåder.
Eleverne vil kortfattet blive introduceret til partierne i Folketinget og vil blive præsenteret for følgende ideologier eller traditioner: liberalisme, konservatisme og socialisme. Eleverne vil videre blive introduceret til og skal kunne placere partierne på den gamle såvel som den såkaldte nye højre-venstreskala. Endelig vil Downs’ model, Molins model og Kaare Strøms model til at analysere politiske standpunkter blive præsenteret og anvendt til at forstå politiske beslutninger. Ud fra dette kendskab skal eleverne kunne analysere og placere partierne i Folketinget i forhold til ideologisk position eller som blanding af forskellige positioner.
Derudover vil eleverne blive introduceret til Grundloven, negativ parlamentarisme, Folketinget, Regeringen og lovgivningsprocessen.
Kernestof:
- Brøndum, Peter & Hansen, Thor Banke (2017): Luk samfundet op!, København: Columbus, s. 108-132.
- Madsen & Pedersen (2010): Danmark i dag, Århus: Systime, s. 65-70.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Socialisering og identitet
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162104",
"T": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162104",
"H": "/lectio/1681/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75418162104"
}