Holdet SSA PA EUX 0625RO H2 Kom/it (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution ZBC
Fag og niveau Kommunikation/IT C
Lærer(e)
Hold 5508h2samxKomm/IT (5508h2samx SSA PA EUX 0625 Kom)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opstart
Titel 2 EO1 - kommunikation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 EO1 - kommunikation

EO1 - kommunikation forløber fra mandag til fredag

Fokuspunkter for projektet:

* Undersøge og afgrænse en erhvervsfaglig problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra Kommunikation & IT C (EUX), og enten Mødet med borgeren for SSA'er eller Arbejdsmiljø og ergonomi  for PA'er.
* Udarbejdning af en problemformulering.
* Søge, vurdere og anvende faglig relevant information (Informationssøgning og kildekritik)
* Beherske relevante faglige mål i erhvervsområdets fag og sætte sig ind i nye faglige områder
* Demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtlig som skriftlig, herunder beherske fremstillingsformer i en skriftlig opgavebesvarelse

--------------------------------------------------------------

Konkrete mål:

Kommunikation og IT niveau C
* At kunne bestemme målgruppen og udvikle tre personas/brugerportrætter ved brug af undersøgelser (desktop research som statistik, spørgeskema/interview, Maslows behovspyramide og Minervakortet) 
* At kunne argumenteres for valg af indkodning (tekst, billeder, farvevalg, gestaltlovene, BOV) til en app for  målgruppen

SSA
* Eleven kan anvende viden om fysisk og psykisk funktionsnedsættelse til selvstændigt at tage medansvar for konflikthåndtering, forebyggelse af konflikter og magtanvendelse, samt at håndtere seksuel opmærksomhed, herunder uønsket seksuel opmærksomhed, i mødet med borgeren/patienten
* At kunne beskrive og argumentere for hvordan den gode relation skabes, til målgruppen, via professionel og målrettet kommunikation
* Eleven kan anvende viden om rådgivning, vejledning og instruktion til selvstændigt at etablere relationer og skabe samarbejde med borgeren/patienten om forløbet

PA
* Eleven kan planlægge og udføre arbejdsopgaver ud fra viden om det fysiske, kemiske, psykosociale og ergonomiske arbejdsmiljø
* Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre anvende velfærdsteknologi, forflytnings- og ergonomiske principper til at forebygge arbejdsbetingede belastninger og arbejdsulykker i arbejdet med børn, unge og voksne
* Eleven kan selvstændigt udføre arbejdet i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivning, samt reflektere over egen rolle i forhold til udviklingen af et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø
* Eleven kan medvirke til udvikling af et godt psykisk arbejdsmiljø, herunder forebygge uønsket seksuel opmærksomhed og anden krænkende adfærd, samt ved behov inddrage relevante arbejdsmiljøaktører til løsning af udfordringer med arbejdsmiljøet på arbejdspladsen
* Eleven kan anvende lokale retningslinjer og procedure til at medvirke ved igangsættelse af kriseberedskab

Case:

I får en case udleveret, vælger 1 usf mål koblet med jeres EUX mål og laver selv jeres problemformulering (ud fra skabelon)

Rapportskrivning med fokus på:

- Indledning
- Problemformulering
- Metode
- Teori
- Analyse
- Appudvikling & design
- Diskussion & vurdering
- Konklusion
- Litteraturliste ved brug af APA

Gruppestørrelse: SSA'er 3 personer i hver, PA'er 4 personer i hver

Aflevering: Der afleveres på Moodle om torsdagen

Præsentation:

I skal præsentere jeres findings i form af en PowerPoint samt den udviklede app om fredagen overfor elever og lærerne.
Ud fra et udleveret evalueringsskema skal hver gruppe bedømme fremlæggelserne


Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer