Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Andet 1 C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
5508h2samxKomm/IT (5508h2samx SSA PA EUX 0625 Kom)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Opstart
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
EO1 - kommunikation
EO1 - kommunikation forløber fra mandag til fredag
Fokuspunkter for projektet:
* Undersøge og afgrænse en erhvervsfaglig problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra Kommunikation & IT C (EUX), og enten Mødet med borgeren for SSA'er eller Arbejdsmiljø og ergonomi for PA'er.
* Udarbejdning af en problemformulering.
* Søge, vurdere og anvende faglig relevant information (Informationssøgning og kildekritik)
* Beherske relevante faglige mål i erhvervsområdets fag og sætte sig ind i nye faglige områder
* Demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtlig som skriftlig, herunder beherske fremstillingsformer i en skriftlig opgavebesvarelse
--------------------------------------------------------------
Konkrete mål:
Kommunikation og IT niveau C
* At kunne bestemme målgruppen og udvikle tre personas/brugerportrætter ved brug af undersøgelser (desktop research som statistik, spørgeskema/interview, Maslows behovspyramide og Minervakortet)
* At kunne argumenteres for valg af indkodning (tekst, billeder, farvevalg, gestaltlovene, BOV) til en app for målgruppen
SSA
* Eleven kan anvende viden om fysisk og psykisk funktionsnedsættelse til selvstændigt at tage medansvar for konflikthåndtering, forebyggelse af konflikter og magtanvendelse, samt at håndtere seksuel opmærksomhed, herunder uønsket seksuel opmærksomhed, i mødet med borgeren/patienten
* At kunne beskrive og argumentere for hvordan den gode relation skabes, til målgruppen, via professionel og målrettet kommunikation
* Eleven kan anvende viden om rådgivning, vejledning og instruktion til selvstændigt at etablere relationer og skabe samarbejde med borgeren/patienten om forløbet
PA
* Eleven kan planlægge og udføre arbejdsopgaver ud fra viden om det fysiske, kemiske, psykosociale og ergonomiske arbejdsmiljø
* Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre anvende velfærdsteknologi, forflytnings- og ergonomiske principper til at forebygge arbejdsbetingede belastninger og arbejdsulykker i arbejdet med børn, unge og voksne
* Eleven kan selvstændigt udføre arbejdet i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivning, samt reflektere over egen rolle i forhold til udviklingen af et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø
* Eleven kan medvirke til udvikling af et godt psykisk arbejdsmiljø, herunder forebygge uønsket seksuel opmærksomhed og anden krænkende adfærd, samt ved behov inddrage relevante arbejdsmiljøaktører til løsning af udfordringer med arbejdsmiljøet på arbejdspladsen
* Eleven kan anvende lokale retningslinjer og procedure til at medvirke ved igangsættelse af kriseberedskab
Case:
I får en case udleveret, vælger 1 usf mål koblet med jeres EUX mål og laver selv jeres problemformulering (ud fra skabelon)
Rapportskrivning med fokus på:
- Indledning
- Problemformulering
- Metode
- Teori
- Analyse
- Appudvikling & design
- Diskussion & vurdering
- Konklusion
- Litteraturliste ved brug af APA
Gruppestørrelse: SSA'er 3 personer i hver, PA'er 4 personer i hver
Aflevering: Der afleveres på Moodle om torsdagen
Præsentation:
I skal præsentere jeres findings i form af en PowerPoint samt den udviklede app om fredagen overfor elever og lærerne.
Ud fra et udleveret evalueringsskema skal hver gruppe bedømme fremlæggelserne
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Udvikling af App og Plakat
Introduktion til faget
Case: Udvikling af materiale til unge og deres forældre
Vi arbejder meget med mundtlig kommunikation samt kommunikation evt. gennem en artefakt.
Kende og kunne benytte kommunikationsteorier som:
* Laswells kommunikationsmodel /kanylemodellen/netværksmodellen, opinionsdanner, og de andre modeller
* Envejs- og tovejskommunikation
* Afsender: Hvem er afsender, hvilke visioner har han
* Budskab i forhold til målgruppe
* Valg af indkodning i forhold til målgruppen som verbal og nonverbal kommunikation: F. eks ordvalg, intonation, mimik, gestikuleren, tekstvalg fonte, farver, billeder, grafik,
* Hvad er definitionen på en målgruppe og segmenter
* Hvordan bestemmes en målgruppe ud fra empiriske data som statistik, interviews, observationer, spørgeskemaer mv komposition
* Kende forskel på kvalitative og kvantitative data
* De tre segmenteringsvariabler: Sociodemografiske, adfærdsorienterende og psykografiske
Argumentere for segmenternes placering i
* Maslows behovspyramide
* Minervamodellen
* Gallup kompass
* Conzoom
* Udvikling af personas/personportrætter.
* Kommunikationskanaler f. eks: Tale, intonation, mimik, gestalter, Radio, TV, hjemmesider, apps, plakter/poster, aviser, ugeblade, direct mail, sms/mms osv.
* Kunnes beskrive hvad støj er og hvad den betyder for kommunikationen
* Viden om appelformer som: Logos, patos og etos
Kunne anvende og begrunde brugen af forskellige designprincipper som:
* Læselinje
* Det gyldne snit
* AIDA = Attention Interest Desire Action (typisk plakater)
* BOV = Balance Overblik Variation
* FTF = First Thing First
* Gestaltlovene:
* Don Normann designprincipper herunder usability
* Farvevalg: Farvernes betydning, kolde/varme farver og komplementærfarver,
* SWOT = Strength, Weakness, Opportunities, Threads analyse
* Udvikle prototyper som LO-FI/wireframes/POP (Prototype on Paper) modeller og begrunde opbygning
* Introduktion til Applab (Code.org). Brug af designelementer og deres egenskab, programmering af events, setScreen, setText.
* Introduktion til Canva (Canva.com)
* Udvikling af en workshop til præsentation
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Eksamensforløb
Til jeres eksamensprojekt skal I udnytte alle de teknikker I har lært i løbet af året, se de to tidligere forløbsbeskrivelser!
Vi taler kort om etik, love og digital adfærd:
* Etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
* Ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
Digitale værktøjer:
* Digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd. F. eks Canva
* Programmer til fremstilling af interaktive systemer, som apps (App Lab)
* Brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning som OneNote, Google Docs eller lign
Kildehenvisninger:
* HUSK DET NU, se https://kommitc.systime.dk/?id=251 det er altså både tekst, billeder, lyd alt hvad I benytter.
Rapport:
* Benyt den udleverede rapportskabelon!
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/169/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72454124321",
"T": "/lectio/169/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72454124321",
"H": "/lectio/169/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72454124321"
}