Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Andet 1 B
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
5508h3soax Mat B (5508h3soax SSAPA EUX 0624 MatB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
0. Praktisk
Vi har benyttet følgende materiale:
* MAT B htx, læreplan 2024, iBog fra Systime af Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen, Peter Hansen, kapitel 1 - 10, præsentation til hvert afsnit samt webmatematik fra https://www.webmatematik.dk/.
* CAS-værktøjer er GeoGebra og WordMat benyttet.
* Abacus har været benyttet for at øve dele af pensum
* Projektopgaver er alle taget fra ovenstående bog
* Temaprojektopgaven er fra HTX forår 2025 omhandlende Paris. Dette da Undervisningsministeriet kun én gang om året udsender eksamensopgave. Bemærk at eleverne der følger 2024 bekendtgørelsen ikke har statistik og derfor ikke kan løse opgave 1e.
Målgruppe:
Eleverne er social og sundhedselever (SSA) og pædagogiske assistenter (PA) på EUX-uddannelsen. Eleverne har på SSA og PA hverken fysik eller teknikfag, men kun teknologi EUD C, hvilket gør at det praktisk umuligt at arbejde tværfagligt mellem to fag som på HTX. Det lave timetal og den manglende praktiske brug af matematikken gør at disse elever ikke er så rutinerede som f. eks tømrer på EUX. Idéen på EUX er netop at timetallet kan reduceres fordi eleverne benytter matematik i andre fag.
Eleverne er startet med matematik C på EUD-niveau svarende til ca. 45 timer med en anden lærer.
1. semester 10 uger i efteråret 2024, svarende til ca. 40 timer
2. semester 10 uger i efteråret 2025, svarende til ca. 50 timer
Bemærk at for få vist 1.semesterforløbene i Lectio, har jeg været nødt til at rykke disse ind i 2. semester. Det skyldes at man på EUX hvert semester starter med nye klassenavne. Det faktiske antal lektioner vil derfor ikke være korrekt for 1. semester.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
1. Lineære modeller - opstart
* Lidt om mig og jer
* Kontaktlærer
* Matematik på B niveau
* Gode vaner: Systematik om at notere nyt stof, lave sin egen formelsamling
------------------
Indhold:
* Linearitet - den rette linie y = ax + b
* Koordinatsystemet og origo
* Hældningskoefficient/hældningstal, kaldet a
* Skæringspunkt med y-aksen, kaldet b
* Bestemmelse af hældningskoefficienten a ud fra to kendte punkter (x1,y1) og (x2,y2)
* Skæringspunkt mellem to linier (x1 = x2 og y1 = y2)
* Parallelle linier = samme hældningskoefficient
* Ligefrem proportionalitet
* Omvendt proportionalitet
Brug af Geogebra og WordMat efter behov
Diverse opgaver fra bogen
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
3
|
2. Tal- og bogstavregning
* De elementære regningsarter herunder +*+, +*-, -*+, -*-
* Reduktion af polynomier = faktorisering af ligninger
* Brøker og divisionprøve
* Kvadratsætninger (x + a)(x+a), (x-a)(x-a) og (x-a)(x+a)
* Potens og potensregler
* Rod og omskrivninger
* Logaritmer og halveringskonstant
* Overslagsregning
* Procentregning
Diverse opgaver fra bogen
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
4
|
3. Geometri & trigonometri
Geometri og Trigonometri
Enhedscirklen
* Definition
* Omkreds grader og radianer
Den retvinklede trekant
* Pythagoras ligning a^2 + b^2 = c^2 og grundrelationen/idiotformlen cos^2^(x) + sin^2(x) = 1
Definition af:
* Cosinus, sinus og tangens samt arccosinus, arcsinus og arctangens
* Vinkel og længdeberegninger i den retvinklede trekant
Den vilkårlige trekant:
* Sinus- og cosinusrelationerne
* Vinkel og længdeberegninger i den vilkårlige trekant
* Arealet af en vilkårlig trekant
* Ensvinklede trekanter
Cirklen
* Cirklen (x-a)^2 + (y-b)^2 = r^2, cirklens centrum (a, b) og placering i koordinatsystemet samt radius r
* Cirklen og Pythagoras sætning
-Trekantens arealtyngdepunkt
Tilhørende projektopgave: Kranen Samson
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
4. Vektorer
Vektorer og vektorregning
Vi taler om hvad en vektor er, samt hvordan en vektor beskrives matematisk.
De grundlæggende regneregler for vektorer:
* Addition og subtraktion (vektorers parallelogram) både matematisk og grafisk
* Vektorer i ligevægt matematisk og grafisk
* Bestemmelse af længde for vektorer med brug af Pythagoras sætning
* Vektorer i kartetiske og polære koordinater
* Forlængelse og forkortning af en vektor
* Komposanter og projektion af en vektor
* Vinklen imellem vektorer
* Skalarprodukt og regneregler
* De vigtigste vektortyper, som basisvektor, stedvektor, enhedsvektor, tværvektor både matematisk og grafisk
Tilhørende projektopgave: Marie Miljø
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
6
|
6. Supplerende stof
Som supplerende stof er benyttet et forløb, hvor eleverne var ude og se på forskellige byggerier.
Geometri:
Her skulle de studere hvilke særlige geometriske former, der var benyttet på de forskellige bygninger og beregne overfladeareal og volumenerne af bygninger.
Figurerne kunne være cylindre, kegler, kasser, pyramider
For at kunne beregne afstande er der benyttet forholdsregning
Projektrapport: Zoologisk have
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
7. Funktioner
Vi har arbejdet med:
* Variable
* Funktionsbegrebet
* Grafisk afbildning
* Definitionsmængde Dm(f) og værdimængde Vm(f)
* Monotoniforhold (voksende og aftagende funktioner)
* Maksimum og minimum (lokalt og globalt)
Parablen f(x) = ax^2 + bx + c (andengradspolynomie)
* a, b, c's betydning (glad/sur, hældning og skæring med y)
* Bestemmelse af toppunkt T (Brug af determinant)
* Skæring med x-aksen
* Tre punkter til at bestemme en parabel
* Parablens brændpunkt (ledelinie)
Hyperbel
* Gennemgang af hyperblen og flytning
* Potensfunktioner og ikke-heltallig eksponent. Betydning af om potensen er <0, =0 eller >0
Polynomier
* Rødderne i et polynomium
* Faktorisering af et polynomium
* Kurvetilpasning
* Sammensætte funktioner
* Omvendte funktioner
* Stykkevis sammensætte funktioner
* Eksponentialfunktionen og den naturlige eksponentialfunktion
* Definition af titals-logaritmen
* Regneregler for logaritmer
Logaritmer
* Logaritmiske ligninger
* Den naturlige logaritmefunktion
* Flere logaritmefunktioner
* Det dobbeltlogaritmiske -og det enkeltlogaritmiske koordinatsystem
* Eksponentiel udvikling
* Fordobling og fordoblingskonstant
* Halvering og halverings komstant
* Opstilling af funktionsforskrift
Regression:
* Lineær regression
* Korrelationskoefficient, forklaringsgrad
* Matematisk modellering med lineær regression hvor vi især har arbejdet med brugen af Excel regneark
* Eksponentiel regression
* Potensregression
Som projektopgaver har vi taget udgangspunkt i temaopgaverne:
2022 opgave 1 Kalkun i ovn
2023 opgave 1 Fitnesscentre (indholder også opgaver om statistik)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
8
|
9. Differentialregning
* Grænseværdi
* Kontinuitet
* Differentiabilitet
* Differenskvotient herunder regneregler
* Differentiable funktioner
* Funktionsundersøgelse
* Differentialregning og optimering.
* De mindste kvadraters metode.
Som projektarbejde er Parabol og Parabel og Kunstig Sø (delvis) benyttet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
|
Titel
9
|
10. Integralregning
* Stamfunktion F(x)
* Det ubestemte integral og konstanten k
* Det bestemte integral og grænser
* Regneregler for bestemte integraler
* Areal- og volumenberegning
* Bestemmelse af gennemsnit
* Guldins regler
Som projektopgave er Kunstig Sø benyttet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
10
|
11. Eleverne arbejder med Temaprojektopgave Paris
Temaprojektopgave Paris
* Eleverne arbejder individuelt med eksamensteaopgaverne
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
11
|
12. Repetition + forberede eksamen
* Repetition af pensum især med henblik på projektopgaver, beviser og minimumsopgaver.
* Særlige problemstillinger tages op efter ønske
* Arbejde med projektrapporterne herunder udvælgelse af relevant stof til eksamen, beviser eller opgaver.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/169/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72594498016",
"T": "/lectio/169/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72594498016",
"H": "/lectio/169/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72594498016"
}