Holdet SSA PA EUX 0624RO H3 MatB (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution ZBC
Fag og niveau Andet 1 B
Lærer(e)
Hold 5508h3soax Mat B (5508h3soax SSAPA EUX 0624 MatB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0. Praktisk
Titel 2 1. Lineære modeller - opstart
Titel 3 2. Tal- og bogstavregning
Titel 4 3. Geometri & trigonometri
Titel 5 4. Vektorer
Titel 6 6. Supplerende stof
Titel 7 7. Funktioner
Titel 8 9. Differentialregning
Titel 9 10. Integralregning
Titel 10 11. Eleverne arbejder med Temaprojektopgave Paris
Titel 11 12. Repetition + forberede eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0. Praktisk

Vi har benyttet følgende materiale:

* MAT B htx, læreplan 2024, iBog fra Systime af Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen, Peter Hansen, kapitel 1 - 10, præsentation til hvert afsnit samt webmatematik fra https://www.webmatematik.dk/.

* CAS-værktøjer er GeoGebra og WordMat benyttet.

* Abacus har været benyttet for at øve dele af pensum

* Projektopgaver er alle taget fra ovenstående bog

* Temaprojektopgaven er fra HTX forår 2025 omhandlende Paris. Dette da Undervisningsministeriet kun én gang om året udsender eksamensopgave. Bemærk at eleverne der følger 2024 bekendtgørelsen ikke har statistik og derfor ikke kan løse opgave 1e.


Målgruppe:
Eleverne er social og sundhedselever (SSA) og pædagogiske assistenter (PA) på EUX-uddannelsen. Eleverne har på SSA og PA hverken fysik eller teknikfag, men kun teknologi EUD C, hvilket gør at det praktisk umuligt at arbejde tværfagligt mellem to fag som på HTX. Det lave timetal og den manglende praktiske brug af matematikken gør at disse elever ikke er så rutinerede som f. eks tømrer på EUX. Idéen på EUX er netop at timetallet kan reduceres fordi eleverne benytter matematik i andre fag.

Eleverne er startet med matematik C på EUD-niveau svarende til ca. 45 timer med en anden lærer.

1. semester 10 uger i efteråret 2024, svarende til ca. 40 timer
2. semester 10 uger i efteråret 2025, svarende til ca. 50 timer

Bemærk at for få vist 1.semesterforløbene i Lectio, har jeg været nødt til at rykke disse ind i 2. semester. Det skyldes at man på EUX hvert semester starter med nye klassenavne. Det faktiske antal lektioner vil derfor ikke være korrekt for 1. semester.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1. Lineære modeller - opstart

* Lidt om mig og jer
* Kontaktlærer
* Matematik på B niveau
* Gode vaner: Systematik om at notere nyt stof, lave sin egen formelsamling

------------------

Indhold:
* Linearitet - den rette linie y = ax + b
* Koordinatsystemet og origo
* Hældningskoefficient/hældningstal, kaldet a
* Skæringspunkt med y-aksen, kaldet b
* Bestemmelse af hældningskoefficienten a ud fra to kendte punkter (x1,y1) og (x2,y2)
* Skæringspunkt mellem to linier (x1 = x2 og y1 = y2)
* Parallelle linier = samme hældningskoefficient
* Ligefrem proportionalitet
* Omvendt proportionalitet

Brug af Geogebra og WordMat efter behov

Diverse opgaver fra bogen
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 2. Tal- og bogstavregning

* De elementære regningsarter herunder +*+, +*-, -*+, -*-
* Reduktion af polynomier = faktorisering af ligninger
* Brøker og divisionprøve
* Kvadratsætninger (x + a)(x+a), (x-a)(x-a) og (x-a)(x+a)
* Potens og potensregler
* Rod og omskrivninger
* Logaritmer og halveringskonstant
* Overslagsregning
* Procentregning

Diverse opgaver fra bogen
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 3. Geometri & trigonometri

Geometri og Trigonometri

Enhedscirklen
* Definition
* Omkreds grader og radianer

Den retvinklede trekant
* Pythagoras ligning a^2 + b^2 = c^2 og grundrelationen/idiotformlen cos^2^(x) + sin^2(x) = 1

Definition af:
* Cosinus, sinus og tangens samt arccosinus, arcsinus og arctangens
* Vinkel og længdeberegninger i den retvinklede trekant

Den vilkårlige trekant:

* Sinus- og cosinusrelationerne
* Vinkel og længdeberegninger i den vilkårlige trekant
* Arealet af en vilkårlig trekant

* Ensvinklede trekanter


Cirklen
* Cirklen (x-a)^2 + (y-b)^2 = r^2, cirklens centrum (a, b) og placering i koordinatsystemet samt radius r
* Cirklen og Pythagoras sætning
-Trekantens arealtyngdepunkt

Tilhørende projektopgave: Kranen Samson
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4. Vektorer

Vektorer og vektorregning

Vi taler om hvad en vektor er, samt hvordan en vektor beskrives matematisk.

De grundlæggende regneregler for vektorer:

* Addition og subtraktion (vektorers parallelogram) både matematisk og grafisk
* Vektorer i ligevægt matematisk og grafisk
* Bestemmelse af længde for vektorer med brug af Pythagoras sætning
* Vektorer i kartetiske og polære koordinater
* Forlængelse og forkortning af en vektor
* Komposanter og projektion af en vektor
* Vinklen imellem vektorer
* Skalarprodukt og regneregler
* De vigtigste vektortyper, som basisvektor, stedvektor, enhedsvektor, tværvektor både matematisk og grafisk

Tilhørende projektopgave: Marie Miljø

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 6. Supplerende stof

Som supplerende stof er benyttet et forløb, hvor eleverne var ude og se på forskellige byggerier.


Geometri:
Her skulle de studere hvilke særlige geometriske former, der var benyttet på de forskellige bygninger og beregne overfladeareal og volumenerne af bygninger.
Figurerne kunne være cylindre, kegler,  kasser, pyramider
For at kunne beregne afstande er der benyttet forholdsregning


Projektrapport: Zoologisk have
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7. Funktioner

Vi har arbejdet med:

* Variable
* Funktionsbegrebet
* Grafisk afbildning
* Definitionsmængde Dm(f) og værdimængde Vm(f)
* Monotoniforhold (voksende og aftagende funktioner)
* Maksimum og minimum (lokalt og globalt)

Parablen f(x) = ax^2 + bx + c (andengradspolynomie)
* a, b, c's betydning (glad/sur, hældning og skæring med y)
* Bestemmelse af toppunkt T (Brug af determinant)
* Skæring med x-aksen
* Tre punkter til at bestemme en parabel
* Parablens brændpunkt (ledelinie)

Hyperbel
* Gennemgang af hyperblen og flytning

* Potensfunktioner og ikke-heltallig eksponent. Betydning af om potensen er <0, =0 eller >0

Polynomier
* Rødderne i et polynomium
* Faktorisering af et polynomium

* Kurvetilpasning
* Sammensætte funktioner
* Omvendte funktioner
* Stykkevis sammensætte funktioner
* Eksponentialfunktionen og den naturlige eksponentialfunktion
* Definition af titals-logaritmen
* Regneregler for logaritmer

Logaritmer
* Logaritmiske ligninger
* Den naturlige logaritmefunktion
* Flere logaritmefunktioner
* Det dobbeltlogaritmiske -og det enkeltlogaritmiske koordinatsystem

* Eksponentiel udvikling
* Fordobling og fordoblingskonstant
* Halvering og halverings komstant
* Opstilling af funktionsforskrift

Regression:
* Lineær regression
* Korrelationskoefficient, forklaringsgrad
* Matematisk modellering med lineær regression hvor vi især har arbejdet med brugen af Excel regneark
* Eksponentiel regression
* Potensregression

Som projektopgaver har vi taget udgangspunkt i temaopgaverne:

2022 opgave 1 Kalkun i ovn
2023 opgave 1 Fitnesscentre (indholder også opgaver om statistik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 9. Differentialregning

* Grænseværdi
* Kontinuitet
* Differentiabilitet
* Differenskvotient herunder regneregler
* Differentiable funktioner
* Funktionsundersøgelse
* Differentialregning og optimering.
* De mindste kvadraters metode.

Som projektarbejde er Parabol og Parabel og Kunstig Sø (delvis) benyttet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 9 10. Integralregning

* Stamfunktion F(x)
* Det ubestemte integral og konstanten k
* Det bestemte integral og grænser
* Regneregler for bestemte integraler
* Areal- og volumenberegning
* Bestemmelse af gennemsnit
* Guldins regler

Som projektopgave er Kunstig Sø benyttet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 11. Eleverne arbejder med Temaprojektopgave Paris

Temaprojektopgave Paris

* Eleverne arbejder individuelt med eksamensteaopgaverne
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 12. Repetition + forberede eksamen

* Repetition af pensum især med henblik på projektopgaver, beviser og minimumsopgaver.

* Særlige problemstillinger tages op efter ønske

* Arbejde med projektrapporterne herunder udvælgelse af relevant stof til eksamen, beviser eller opgaver.
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer