Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Andet 1 C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
5508h3soax Teknologi (5508h3soax SSAPA EUX 0624 Tek)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
0. Praktisk
Teknologi C efter EUD - bekendtgørelse
Som bogmateriale er benyttet Teknologi af Johnny Mortensen og Gitte Frederiksen, se https://teknologic.praxis.dk/ samt udleveret præsentation.
Holdet består af PA og SSA - elever. D. v. s. at deres "håndværk" består i kendskab til mennesker.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Første projekt1
Kort introduktion til teknologfaget, begreber og metoder
Udlevering af case/projektoplæg
Ud fra projektoplægget arbejder vi med begreberne:
* Problemstilling: Identificering problemets aspekter
* Udviklingsprocesser kort: Vandfaldsmodellen kontra iterative a la scrum
* Idégenerering
* Problemidentifikation: Problemtræ med nøgleproblem og virkning/årsag samt hv-ordene
* Problemafgrænsning f. eks i forhold til: Tid, rum, personer og fænomener
* Udvikle kort og præcis problemformulering
* Problemanalyse - herunder indsamling af dokumentation: Teknikker til indsamling af data: Statistik, kvalitative og kvantitative undersøgelser (spørgeskemaer og interview)
* Hvordan kan problemet løses:
* Produktprincip: Undersøgelse af eksisterende produkter (fordele og ulemper som matrix), målgruppen/segmenter kan inddrages
* Idegenereringsteknikker: Skab mange idéer = brainstorm, fasemodel, omvendt brainstorm, associationsteknik og rolleperspektiv
* Vægtning af idéer
* Osborn
* Teknisk dokumentation herunder arbejdstegninger, simuleringer, flowcharts o. s. v.
* Valg af ingredienser
* Miljøvurdering: Kort om LCA og MEKA for udvalgte materialer
* Fremstillingsprocessen (Viden, teknik, produkt og organisation), evt. produktionsforberedelse
* Realisering
* Test af produkt
* Økonomi
* Projektbeskrivelse
* Rapportskrivning
* Kilder og kildeliste
* Projektstyring med tidsplan og dagbog/logbog
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt
Case udleveres og I skal vælge blandt de to forslag. Derefter skal I arbejde på samme måde som ved første projekt med at:
* Begrundet valg af case
* Idégenerering
* Problemtræ(er)
* Problemformulering
* Metoder
* ........ osv
Der vil være fælles indlæg - eller virker jeg mere som konsulent i eksamensprojektet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/169/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72594547772",
"T": "/lectio/169/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72594547772",
"H": "/lectio/169/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72594547772"
}