Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gefion Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Annette Jørgensen, Benedicte Barfort, Petur Birgir Petersen, Stine Teglgaard Olsen
|
|
Hold
|
2025 nv/G1 (G1 nv, G1 nvex)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Vandmiljø
Kemi del
I forløbet har eleverne arbejdet med
- Stoffers opbygning
- Atomets opbygning
- Reaktionsskemaer og afstemning heraf
- Grundstoffernes periodiske system, herunder atomnummer, hovedgrupper, perioder og trappen
- Simple og sammensatte ioner
- Saltes opbygning og navngivning
- Opløsning af salte i vand
- Fældningsreaktioner
Øvelse: Kvalitativ bestemmelse af ioner i en vandprøve
Biologi
- I skal kunne redegøre for forsøget makroindex og søen som økosystem
- I skal kunne redegøre for biotiske og abiotiske faktorer, fødekæder og energistrømme
- I skal kunne redegøre for fotosyntese, respiration og kulstofkredsløbet
Forsøg: makroindex
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
videoer og træning til ioner og afstemninger
-
Læs i NV kemihæftet side 3-10- lav opgave 4.1 færdig hjemme til i dag
-
Hvis du synes afstemning er svært eller gerne vi repetere så kan du afprøve spil her Afstemning af kemiske ligninger
-
image.png
-
Lektie, NV-modul 1.pdf
-
Lektie, NV-modul 2.pdf
-
Læs siderne 10-17
-
I skal til næste fælles NV kemi modul have regnet alle opgaver i hæftet, så regn så mange som muligt i modulet i dag
-
Læs side 17-23 Husk at læse de blå eksempler grundigt hjemmefra.
-
Lav hjemmefra side 18 opgave 10.1 samt side 20 opgave 11.1 a,b,c,h,i og j.
-
Lektie, NV-modul 4, Makroindeksmetoden (rev).pdf
-
Lektie, NV-modul 3.pdf
-
Læse øvelsesvejledingen side 27-20 i hæftet.
-
Kig hele NV hæftet igennem - se om du har skrevet svar på alle opgavetyper. Derudover arbejder arbejder vi med journalskrivning over forsøget
-
Lektie, NV-modul 6.pdf
-
Arbejdsark Kulstofkredsløbet (1).docx
-
Modul 5 - Rapportvejledning.docx
-
NV Biologi Aflevering.docx
-
Lektie: Breddegradernes betydning for temperaturen; Afsnit 1, s. 3-4.
-
Lektie: Kyst- og fastlandsklima: Afsnit 2 s. 4-5
-
Klima NV-fysik 2025 version 2.pdf
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
kemi journal
|
03-09-2025
|
|
Bio Arbejd Selb
|
03-09-2025
|
|
Bio: Rapport
|
10-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Klimaet
I den naturgeografiske del af forløbet har I arbejdet med:
Med udgangspunktet i overskriften ”Klima”, skal I undersøge, hvorfor temperaturen ændrer sig i forhold til, hvor på kloden man befinder sig i forhold til Ækvator og i forhold til afstand til havet. Derudover arbejder I med, hvorfor der er forskel på temperaturen på samme breddegrad på trods af samme solindstråling. I denne del af forløbet bruges kvalitative modelforsøg og analyser af klimadata.
I den anden halvdel af forløbet arbejder I med strålingsbalancen og laver en kvantitativ feltmåling af en aktuel strålingsbalance.
Afslutningsvis ser I på hvordan klimaet formodes at ændre sig i fremtiden, her bruger I en kvantitativ global klimamodel der er baseret på utallige data og fysiske formler.
I den fysikfaglige del af forløbet har I arbejdet med:
at CO2 udledningen er steget
begreberne energi og effekt
begrebet varmefylde. Dette begreb skulle I bl.a. bruge i forbindelse med forklaring af kystklima og fastlandsklima i ng. For at vise, hvordan man kan bestemme et stofs varmefylde eksperimentelt, har I lavet et kvantitativt forsøg, hvor I bestemte vands varmefylde.
lidt om bølgelængder og det elektromagnetiske spektrum.
Kelvinskalaen som en anden temperaturskala end Celsius-skalaen.
Det elektromagnetiske spektrum herunder infrarød og ultraviolet stråling
Planck-kurver, som skulle bruges til at forklare, hvilken type stråling Solen og Jorden udsender.
solstrålingens effekt
begrebet albedo, som skulle bruges i forbindelse med forklaring på drivhuseffekten og den globale opvarmning.
forsøg der illustrerer princippet bag Jordens energibalance, og som viser effekten af, at Jorden har en beskyttende atmosfære omkring sig
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Fysikjournal over forsøg 4
|
03-10-2025
|
|
Poster om klima
|
22-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183275950",
"T": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183275950",
"H": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183275950"
}